האם המורדים בעיראק השיגו חומר גרעיני וכימי?

בצל הלחימה הנמשכת, טען שגריר המדינה לאו"ם כי ארגון דעא"ש ובני בריתו הצליחו לגנוב אורניום מאוניברסיטת מוסול ■ השגריר טען במכתב למזכ"ל האו"ם כי המורדים "יכולים להשתמש בחומר הזה לייצור נשק להשמדה המונית"

עיראק / צילום: רויטרס
עיראק / צילום: רויטרס

דעא"ש התחמשה בנשק שובר שוויון? מוחמד עלי אלחכים, השגריר העיראקי לאו"ם, שיגר השבוע מכתב למזכ"ל האו"ם באן קי מון, בו טען כי המורדים השתלטו על חומר גרעיני, שנועד למחקר מדעי. השגריר הביע דאגה שהחומר ישמש למתקפה לא קונבנציונלית או יוברח למדינה אחרת.

בדיווח אחר נאמר כי המורדים השתלטו על בונקר גדול שבו אוחסנו חומרים כימיים רבים לפני עשרות שנים, כולל גז עצבים מסוג סארין.

לדברי אלחכים, קרוב ל-40 קילוגרם של אורניום הוצאו מאוניברסיטת מוסול, שם הוחזקו לצורך מחקר. השגריר פנה לבאן בבקשה ש"יעזור למנוע את האיום של השימוש בנשק זה בעיראק או מחוצה לה". "החומר הגרעיני נלקח על-ידי הטרוריסטים מאתרים שהיו בידי שליטת הממשלה, והם יכולים לשמש לייצור נשק להשמדה המונית", הוסיף.

למרות שמדובר בכמות מוגבלת יחסית, השגריר טען כי הטרוריסטים יכולים, "עם ידע ומיומנות להפריד את האורניום או לשלב אותו עם חומרים אחרים". "עיראק מודיעה לקהילה הבינלאומית על ההתפתחויות המסוכנות וקוראת לעזרה", סיכם.

למרות דאגת השגריר, ישנם גורמים במערב שטוענים כי האיום אינו כו חמור: מקור אמריקאי המקורב לסוגייה אמר כי החומר שנגנב הוא ככל הנראה לא אורניום מועשר, ולכן יתקשו המורדים להשתמש בו ולהפוך אותו לנשיא. גורם נוסף טען כי לא הובאה לידיעת ארה"ב אזהרה על התפתחות מעין זו.

בתשובה לשאלות שעלו ברשת לגבי הימנעות הארגון מלחימה בישראל, בעוד לחימת הארגון בעיראק ובסוריה הולכת וגוברת, ענה השבוע דובר דעא"ש בהודעה מטעמו בטוויטר כי "התשובה הגדולה מכל לשאלה הזו נמצאת בקוראן, שם מדבר אללה על האויב הקרוב - אלה המוסלמים שהפכו לכופרים - שכן הם מסוכנים יותר מאלה שמלכתחילה היו כופרים".

"יש תשובה נוספת שנותנת עדיפות ללחימה במי שהפכו כופרים על פני כיבוש ירושלים", המשיך דובר הארגון והסביר. "ירושלים לא תשוחרר עד שניפטר מעובדי אלילים כמו המשפחות העשירות וכלי המשחק שמונו על-ידי השלטון הקולוניאלי ושולטות בגורל העולם האיסלאמי".