ניסנקורן מאשים את האוצר בסחבת סביב פיצוי עסקים ועובדים

לא ברור עדיין האם ההסדר יכלול עסקים מצפון לאשדוד, אף שאלה מדווחים על ירידה חדה בפדיון

אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי
אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי

"השיטה של משרד האוצר היא שאם אפשר לדחות, דוחים" - כך האשים היום (ב') יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, במהלך דיון שערכה ועדת החוץ והביטחון של הכנסת בעניין השיפוי הכלכלי לעסקים ולעובדים שנפגעים בשל המצב הביטחוני. ניסנקורן דורש כי בניגוד לעימותים קודמים, הסדר השיפוי יגובש כבר כעת ולא רק בסיום המצב הביטחוני המיוחד.

"זה פשוט לא הגיוני", אמר יו"ר ההסתדרות. "יש פה שיקולים שהם מעבר לשיקולים של 'בואו נדחה, ואז אולי נוכל לצמצם את העלויות לאוצר'. השיקול הראשון שצריך להיות כאן הוא הוודאות של העורף. חייבים להסדיר כללי התנהגות ברורים גם לרשויות המקומיות, גם למעסיקים וגם לעובדים. הציבור בעורף צריך לדעת שבנושא הזה הדברים מוסדרים".

לדבריו, "חייבים לקבל החלטה היום, כי כל יום שעובר ואנשים ממשיכים להתנהל בתוך ואקום, הלחץ רק הולך וגדל". עוד הוסיף ניסנקורן כי "כל התמהמהות פוגעת בעורף וכולנו יודעים שצריך פיצוי. הכללים נעשו כבר שלוש פעמים בעבר (מלחמת לבנון השנייה, עופרת יצוקה ועמוד ענן ש.נ) וצריך לייצר כאן ודאות לאוכלוסייה כי הוודאות הזאת היא שמחזקת את העורף. אנשים צריכים לדעת איך להתנהג, המעסיקים צריכים לדעת שהם מקבלים פיצוי והעובדים צריכים לדעת שהם מקבלים שכר".

ניסנקורן התייחס גם לחוסר הוודאות שנוצרה ביישובי הדרום המצויים בטווח של 7-40 ק"מ מרצועת עזה, לאחר שפיקוד העורף התיר פתיחה של מסגרות לילדים שיש בהם מרחב מוגן תקני (מבטון) בעוד שראשי הרשויות סירבו לאמץ את ההמלצה והותירו את המסגרות סגורות. החשש של התושבים נובע מהעובדה שבעבר ניתן הפיצוי הכספי למעסיק ולעובד רק במקרה שבו הורה נותר בביתו עם ילדיו בשל הנחיה של פיקוד העורף, ללא התייחסות להנחיה מצד הרשות המקומית. "אני לא מקבל את זה שבאים ואומרים, אם עירייה רוצה להחמיר אז שתחמיר. יש פה סוגיה שצריך להסדיר אותה וצריך לתאם את הדברים האלה מראש. רשות המיסים צריכה לדעת אחר כך באילו מקרים היא צריכה לפצות".

לדברי ניסנקורן, אפשר להגיע להסכמות בתוך זמן קצר מאוד, אם אנשי האוצר יגלו נכונות בהתאם: "אם היינו יושבים על זה כבר ביום חמישי, זה כבר היה מוסדר. גם פיקוד העורף וגם העיריות, גם משרד האוצר וגם העובדים היו יודעים איך להתנהג. אין בעיה לשבת ותוך 48 שעות לסגור את כל הסיפור, להביא את התקנות לאישור מיידי של ועדת הכספים ולחתום על ההסכם".

יצוין כי על פי הסדרי פיצוי שגובשו בעימותים קודמים, לא נלקחו בחשבון עובדים בעלי מוגבלויות שנותרים בביתם בשל הקושי להגיע במהרה למרחב מוגן. על פי הערכות, ניסנקורן, שנחשב למנוע המרכזי מאחורי ההסכם שנחתם לאחרונה להגברת שילוב בעלי מוגבלויות במשק, צפוי לדרוש מענה לבעלי מוגבלויות במסגרת הסדר השיפוי הנוכחי.

אם ההסדר יגובש בהתאם להסדרים דומים מהעבר, הרי שעסקים מעבר לטווח של 40 ק"מ מהרצועה לא יזכו לפיצוי. הדבר צפוי לקומם את העסקים הקטנים בישובים כמו רחובות, ראשל"צ, תל-אביב ועוד, שמדווחים על ירידה חדה בפדיון מאז שרקטות החמאס משוגרות ליעדים רבים בשפלה, בגוש דן ובשרון.