איגוד הכדורסל עם צרה חדשה: בקשה לייצוגית ב-15 מיליון שקל

הבקשה הוגשה ע"י השופט גדעון קרא, שטוען לקיפוח הזכויות הכלכליות של שופטי הכדורסל בישראל בתשלומי דמי הבראה, דמי חופשה והפקדות פנסיוניות

הלוגו של איגוד הכדורסל
הלוגו של איגוד הכדורסל

בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד איגוד הכדורסל, בהיקף של 15.11 מיליון שקל, הוגשה לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב.

התובע, שופט הכדורסל גדעון קרא, באמצעות עו"ד רם גורודיסקי, טוען כי איגוד הכדורסל קיפח את זכויותיהם של 450 שופטי הכדורסל מ"הסגל הכללי" (שופטי הליגות הנמוכות, נוער, נערים וילדים), בכך שלא הכיר במעמדם כעובדים בתקופה שלפני חתימת ההסכם הקיבוצי החדש, ב-1 בינואר 2014.

בין היתר טוען התובע כי עד לחתימת ההסכם הקיבוצי החדש, ובמשך 7 שנים אחורה, נמנע איגוד הכדורסל מלשלם לשופטי הכדורסל בסגל הכללי דמי הבראה, דמי חופשה/פדיון חופשה, ולא ביצע עבור חברי הקבוצה בתקופה האמורה הפקדה פנסיונית בהתאם להוראות צו הרחבה לביטוח פנסיוני מקיף במשק.

עוד נטען בכתב התביעה כי איגוד הכדורסל לא שילם לשופטים שכר עבור שעות עבודה בהם הוכשרו לביצוע עבודתם, ואף ניכה מהם סכום של 1,800 שקל עבור קורס ההכשרה הראשוני.

בבקשה נטען כי בעוד שתנאי עבודתם של 50 שופטי הכדורסל הבכירים, המועסקים על-ידי איגוד הכדורסל לשיפוט בליגת העל גברים ונשים, הוסדרו כבר בשנת 2003, עת חתם איתם האיגוד על הסכם קיבוצי - הרי שמעמדם של שופטי הסגל הכללי, למרות שמאפייני ההעסקה זהים הלכה למעשה לאלו של חברי הסגר הבכיר, לא הוכר כעובדים, ולא שולמו להם זכויותיהם כעובדים אלא אחרי חתימת ההסכם הקיבוצי בשנת 2014.

התובע, שופט כדורסל עד שנת 2010, עבד באיגוד הכדורסל במשך 9 שנים, לפני שנאלץ לסיים את עבודתו, "לאחר שללא כל הסבר מוקדם הודיעו לו נציגי התובעת כי הוא אינו מתאים להם מבחינה מקצועית.... לאחר שנים ארוכות בהן הועסק על-ידי הנתבעת החליטה הנתבעת להפסיק את העסקתו לאלתר, ללא שימוע וללא פיצוי בגין אובדן הכנסה, סיום עבודה או זכויות פנסיוניות".

בין היתר מציין התובע כי בתחילת עבודתו, כמו יתר חבריו השופטים, הוא נאלץ לעבור קורס הכשרה של 5 ימים, בתנאי פנימייה, לצורך ביצוע תפקידו כשופט כדורסל.

"התובע חויב לשלם לנתבעת סכום של 1,500 שקל בגין קורס ההכשרה, למרות שמדובר בקורס הנדרש לצורך ביצוע עבודתו בנתבעת". כדי להשלים את תקופת ההכשרה, טוען התובע, נדרש על-ידי איגוד הכדורסל לשפוט במשך 10 משחקים לצד שופט ותיק ללא כל תשלום.

עוד נטען כי איגוד הכדורסל חייב את השופטים להשתתף מדי שנה ב-5 השתלמויות בנות 4 שעות כל אחת, ובנוסף בשני מבחני כשירות בני 3 שעות כל אחד - ללא שכר.

בכתב התביעה נטען כי בעת חתימת ההסכם הקיבוצי לפני מספר חודשים עם חברי סגל השופטים הכללי, נכתב כי "על-פי ההסכם ייחשבו שופטי הסגל הכללי כעובדי הנתבעת רק מהמועד הקובע - 1.1.2014", ובנוסף על-פי ההסכם הקיבוצי החדש נקבע כי "הוותק של שופטי הסגל הכללי ייספר להם רק החל מיום 1.1.2014, למרות שרובם ככולם עובדים בנתבעת זה שנים רבות".