ג'ון קרי נתפס על חם במיקרופון פתוח; מה אמר על ישראל?

מזכיר המדינה ג'ון קרי הוקלט כשהוא אומר לאחד מעוזריו: "חתיכת פעולה נקודתית בעזה, אנו חייבים ללכת לשם, אני חושב שאנחנו צריכים לצאת לשם כבר הלילה, זה יהיה מטורף לשבת כך סתם"

ג'ון קרי / צילום: רויטרס
ג'ון קרי / צילום: רויטרס

בפריים טיים הטלוויזיוני של תכניות יום ראשון בארה"ב, עומת מזכיר המדינה ג'ון קרי בשידור עם דברים שאמר ולא ידע שהוקלטו, ועוד ברשת פוקס שלרוב עוינת את עמדות ראשי המפלגה הדמוקרטית. כריס וואלאס, המארח של התכנית "פוקס ביום ראשון" הציג את מזכיר המדינה ואז הציג בפניו קטע וידאו שצולם מוקדם יותר בהכנות לריאיון, כשקרי לא ידע שהוא מוקלט.

המצלמות והמיקרופונים שלנו קלטו אותך מדבר עם אחד מעוזריך הבכירים בין הריאיונות על המצב בישראל", אמר וואלס ואז השמיע את ההקלטה בה המלים של קרי נשמעו היטב. "זאת חתיכת פעולה נקודתית", אמר קרי ואז חזר: "ממש חתיכת פעולה נקודתית".

קרי קיבל ככל הנראה באותו רגע עדכון על הרחבת הפעולה הקרקעית הישראלית ברצועת עזה ונתונים על הנפגעים, כשהוא היה תחת הרושם שהמבצע הישראלי יהיה מוגבל. מיד אחר כך נשמע קרי אומר לבן שיחו בטלפון: "אנו חייבים ללכת לשם. אני חושב שאנחנו צריכים לצאת לשם כבר הלילה. זה יהיה מטורף לשבת כך סתם".

"כשאתה אומר חתיכת פעולה נקודתית , אתה מוטרד מכך שהישראלים הלכו רחוק מדי?", שאל וואלאס את קרי. "זה מאוד קשה, המצבים האלה", השיב קרי, אבל הוא לא התבלבל וחזר על העמדה המרכזית של מחלקת המדינה: "ארה"ב מאמינה שישראל זכאית להגן על עצמה מהרקטות שנורות מרצועת עזה ומהמתקפות שנעשות בעזרת מנהרות שיוצאות מצידו השני של הגבול".

קרי הבהיר כי ארצו מתייצבת לימין ישראל. "אנו תומכים בהם לחלוטין", אמר. "ברור שהגבתי בדרך שכל אחד היה מגיב עם כבוד לילדים ולאזרחים".

אובמה: תומכים בפעולות הצבאיות של ישראל

הדברים מגיעים אחרי השיחה בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא ארה"ב אובמה בסוף השבוע, במהלכה נשמעה אזעקה בתל אביב. הנשיא האמריקני סיפר לכתבים בבית הלבן אודות השיחה ושב להביע תמיכה במבצע שמנהלת ישראל: "אף מדינה לא צריכה להסכים למצב שבה יורים רקטות לתוך שטחה ומחבלים מסתננים אליו דרך מנהרות. בזמן השיחה שלי עם ראש הממשלה נתניהו נשמעה אזעקה בתל אביב", אמר אובמה.

"הבהרתי בנוסף שארה"ב, ידידותינו ובעלות בריתנו מודאגות מאוד מהסכנות שבהמשך ההסלמה ומאובדן חייהם של חפים מפשע נוספים. למרות שאנחנו תומכים בפעולות הצבאיות של ישראל שמטרתן להבטיח שלא יתבצע ירי רקטות לשטחה, אמרנו גם שלפי הבנתנו המבצע הקרקעי הנוכחי מיועד להתמודדות עם המנהרות ואנחנו מקווים שישראל תנצל את התהליך הזה תוך פגיעה מינימלית באזרחים", הוסיף הנשיא האמריקני.