גם ליברמן נוהג כגיס חמישי

מה לו בכלכלת ערביי ישראל? הוא עושה שם לראשות ממשלתו

אביגדור ליברמן / צילום: יואב דודקביץ'
אביגדור ליברמן / צילום: יואב דודקביץ'

מלחמה היא הזמן לעשיית פוליטיקה. יש במלחמה המון יצרים, המון תקשורת, הזדמנות פז ליצור אימפקט, לייצר התרשמות שמשקלה בקלפי לא יסולא בפז, אלא בקולות. בתחום הזה ליברמן הכי פעיל. הוא מוגדר כשר החוץ, אבל אינו נוטל ידיו גם מתחומים שאינם שייכים לו. "אני קורא לכולם לא לקנות יותר בחנויות ובעסקים של אלו במגזר הערבי שמשתתפים היום בשביתה הכללית שהכריזה ועדת המעקב של ערביי ישראל לאות הזדהות עם תושבי עזה ונגד מבצע צוק איתן", דברי ליברמן אתמול (ג').

ליברמן מטיף על כך שהפוליטיקאים הערביים הם גיס חמישי? הכי מתאים היה שנפתלי בנט, מבחינת סמכויותיו ועמדותיו, יאמר דברים אלה. כי מה לליברמן ולנושאי כלכלה פנימיים? במיוחד שהנושא שהוא כן בתחום סמכותו ואחריותו של ליברמן הוא חולה קשה, ומתקרב במהירות למצב של "אנוש". זה הזמן שבו שר החוץ אמור לעסוק בלעדית ביחסי החוץ שהוא מופקד עליהם. אז מה עושה שר החוץ אצל הכלכלה הערבית בארץ?

מקשקש בלשונו

הוא לא עושה שם כלכלה, זה מה שהוא לא עושה. הוא כן עושה שם לראשות ממשלתו. הוא מחפש אמירות ומהלכים שיובילו את אזרחי ישראל אל המחשבה ש"הוא גבר"; שהוא, ליברמן, יודע איך לטפל בהם. זהו ציר פעילותו ומחשבתי העיקרי של ליברמן. כאשר רבים אחרים, צעירים ובעלי משפחות, ציר פעילותם הוא להגן על חייהם וחיי בני עמם. זה מקשקש בלשונו, בעת שצעירים נלחמים כדי לא לאבד את חייהם, ולהגן על חיי אחרים, גם המקשקשים.

הטיפול בערביי ישראל, בוודאי בעת מלחמה, הוא מסובך ועדין. הוא נתון אוטומטית בידי האדם המנווט את המלחמה. זה לא רק תחום אחד, אלא כל התחומים הקשורים בדרך כלשהי עם העימות המלחמתי. כל נגיעה של כל שר בתחומים אלה, ללא תאום עם ראש הממשלה, עלול לגרום נזק ממשי למאמץ המלחמתי הכולל, גם ללוחמים.

ליברמן רוצה לקלקל ליריבו נתניהו

לא יתכן שמהלך ציני כזה של שר וראש מפלגה יעבור ללא תגובה נחוצה. אמירותיו של ליברמן, והיו כבר כמה כאלה, הן כהנחת מוקשים על דרכו של נתניהו. ראש הממשלה קיבל תגובות תמיכה רבות על התנהלותו השקולה לפני ובעת המלחמה. את זה ליברמן לא יכול לשאת. הוא מתכוון להתמודד מולו בבחירות על ראשות הממשלה. הוא "חייב" לרצף את דרכו לכהונה ב"הוכחות" שנתניהו לא כל כך צדק; ומצד שני, ש"אני, ליברמן, אמרתי לכם"; "ושאם נתניהו היה עושה מה שאמרתי" וכו'.

האם רק מי שפוגע בראש הממשלה מפוטר, או שגם מי שפוגע בממשלה? עמדתך, נתניהו, לשאלה זו תיבחן על פי תגובתך לדברי ומעשי ליברמן.