משעל: "לעולם לא נתפרק מנשקנו. שישראל תתפרק מנשקה; לא נקבל הפסקת אש בלי הסרת המצור"

(עדכונים שוטפים) - שר הביטחון: "מכינים את השלב הבא של הלחימה" ■ 3 חיילים נהרגו ברצועה; עובד זר נהרג מפגיעת פצמ"ר ■ האו"ם יחקור חשד להפרת זכויות אדם ■ רשות התעופה האמריקנית מאריכה האיסור לטוס לישראל

"צוק איתן" / צילום: רויטרס

היום ה-16 למבצע "צוק איתן": הערב (ד') הותר לפרסום כי 3 חיילים מחטיבת הצנחנים נהרגו הבוקר בח'אן יונס מפיצוץ מטען. החללים הם סגן פז אליהו, בן 22 מעברון, סמל-ראשון לי מט, בן 19 מאילת וסמל-ראשון שחר דובר, בן 20 מגניגר.

בתוך כך, חודש היום ירי הרקטות מרצועת עזה לעבר עזה, עם אזעקות באזור עוטף עזה, אשקלון ובאר שבע. כיפת ברזל יירטה מספר רקטות מעל אזור אשקלון. עובד זר נהרג מפגיעת פצמ"ר באשכול. בצהריים נורו רקטות לעבר אשדוד, ולעבר יישובי השפלה, ובשעות אחר הצהריים והערב נורו רקטות לעבר עוטף עזה אשדוד, אשקלון, קריית מלאכי ובאר שבע. כיפת ברזל יירטה חלק מהרקטות, וחלקן נפלו בשטחים פתוחים. בשעה 21:00 נשמעו אזעקות בישובי השפלה, גוש דן ונתב"ג. 12 רקטות נורו, חלקן יורטו על ידי כיפת ברזל מעל אשדוד, יבנה וראשון לציון. שריפה פרצה באזור יבנה בעקבות כך.

רשות התעופה האמריקנית (FAA) הודיעה הערב כי היא מאריכה את האיסור על טיסות של חברות אמריקניות לישראל וממנה בעוד 24 שעות, עד יום חמישי. "הרשות עובדת בצמוד עם ממשלת ישראל על מנת לבחון את הנתונים החדשים שהיא סיפקה, ולקבוע אם הסיכונים הפוטנציאליים לתעופה האזרחית האמריקנית מותנו", נמסר בהודעת הרשות.

ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, אמר הערב בקטאר: "מדברים על פירוק חמאס מנשקו. לעולם לא נתפרק מנשקנו. אם רוצים לדבר על זה, יש לי שני תנאים: סיום הכיבוש בפלסטין ופירוק ישראל מנשקה. אומרים שאנחנו יורים טילים על אזרחים; אנחנו לא מכוונים לאזרחים אלא רק למטרות צבאיות".

עוד אמר משעל כי חמאס מוכן להפסקת אש הומניטרית, "אך לא נוותר על דרישתנו לפתיחת מעברי הגבול". עוד הוא הזהיר את נתניהו ויעלון ואמר: "עוד תגמרו בבתי דין בינלאומיים". משעל ציין כי "לא נקבל הפסקת אש בלי הסרת המצור ויתר דרישותינו".

האו"ם יחקור חשד להפרת זכויות אדם

היום סיכמה מועצת זכויות האדם של האו"ם לפתוח בחקירה בינלאומית בנוגע לחשד להפרות של זכויות אדם במהלך הפעולה הצבאית של ישראל ברצועת עזה. בתום ישיבת חירום שהתקיימה בז'נבה, התקבלה ההצעה שהוגשה על ידי הפלסטינים ברוב של 29 מדינות. 17 מדינות נמנעו וארצות הברית התנגדה.

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה כי "ההחלטה שהתקבלה היום במועצת זכויות האדם של האו"ם היא פארסה, ועל כל אדם הגון בכל מקום לדחות אותה. במקום לחקור את חמאס, שמבצע פשע מלחמה כפול כשהוא יורה רקטות על אזרחים ישראליים בזמן שהוא מסתתר מאחורי אזרחים פלסטיניים, מועצת זכויות האדם קוראת לפתוח בחקירה כנגד ישראל, שעושה מאמצים חסרי תקדים למנוע פגיעה באזרחים פלסטיניים, וזאת על ידי פיזור כרוזים, שיחות טלפון ושליחת מסרונים.

"מועצת זכויות האדם צריכה להתחיל לחקור את החלטת חמאס להפוך בתי חולים לבסיסי מבצעים ובתי ספר למחסני נשק ולמקם סוללות טילים ליד מגרשי שעשועים, בתים פרטיים ומסגדים. בהעדר הוקעה של השימוש השיטתי של חמאס במגנים אנושיים ובהאשמת ישראל במוות שנגרם כתוצאה ממדיניות חמאס הגרוטסקית של שימוש במגנים אנושיים, המועצה שולחת מסר ברור לחמאס ולארגוני טרור בכל מקום שהשימוש באזרחים כמגנים אנושים הוא אסטרטגיה יעילה.

"בדומה לחקירה שהובילה לדו"ח גולדסטון הידוע לשמצה, דו"ח שבסופו של דבר המחבר חזר בו מהדברים שכתב, חקירה בידי בית משפט קיקיוני תסתיים באופן ידוע מראש. התוצאה הצפויה היא הוצאת דיבתה של ישראל, ושימוש נרחב יותר של חמאס במגנים אנושיים. אלה שישלמו את המחיר יהיו לא רק ישראלים, אלא גם פלסטינים, כשהחמאס יכפיל בעתיד את מאמציו לנצל אותם כמגנים אנושיים".

יעלון: "להיערך למהלכים יותר משמעותיים"

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון אמר היום לכוחות צה"ל, במהלך ביקור בגבול רצועת עזה כי "אנחנו מכינים את השלבים הבאים של הלחימה, בתום הטיפול במנהרות, ואתם צריכים להיות ערוכים לכל משימה. צריך להמשיך להיערך למהלכים יותר משמעותיים בתוך עזה, וגם היחידות שנמצאות בהמתנה צריכות להתכונן להיכנס פנימה".

בסביבות 13:00 תקף צה"ל את מתחם בית-החולים וואפא בשכונת שג'אעיה. דובר צה"ל מסר כי "תקיפת יעדי הטרור במתחם בית החולים התבצעה לאחר ימים ארוכים בהם נורתה אש לעבר כוחותינו מתוך מתחם בית החולים, בין בנייניו ועל ידי מחבלי ארגון הטרור חמא"ס. הירי מתוך המתחם לעבר כוחותינו כלל ירי נק"ל וירי נ"ט. מתחם בית החולים שימש להפעלת חדרי-מלחמה ופיקוד של ארגוני הטרור חמא"ס והג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני. מתאם פעולות הממשלה בשטחים העביר התראות חוזרות ונשנות לארגונים בין-לאומיים, למנהל בית החולים הפלסטיני באופן ישיר ולגורמים פלסטינים נוספים. הירי הוסיף והתגבר גם בשעות האחרונות תוך סיכון כוחותינו. על כן הוחלט בצה"ל לתקוף מוקדי טרור פעילים במתחם בית החולים". הפלסטינים מדווחים כי בית החולים לא היה מאוכלס בעת התקיפה.

בינתיים, הפעולה הקרקעית של כוחות צה"ל ברצועת עזה נכנסה הבוקר ליומה השישי, ונדמה שהמאמץ מתרכז כעת בין היתר בפגיעה ביעדי טרור בדיר אל-בלח. סוכנויות הידיעות הפלסטיניות מדווחות על נזק רב שם,כמו גם במחנה הפליטים אל-מע'אזי - כתוצאה מתקיפות ארטילריה מוגברות על האזורים הללו. לפי הדיווחים, הותקפו בין היתר בתים וגם שטחים חקלאיים. הפלסטינים מדווחים על הפגזות גם בבית להיא ובחאן יונס. לדברי גורמי רפואה ברצועה, עד כה נהרגו 639 אנשים ונפצעו 4,060.

הזרוע הצבאית של חמאס, עז א-דין אל-קסאם, הודיעה הלילה כי לוחמיה הצליחו לפגוע במטוס קרב ישראלי בשמי דיר אל-בלח, אולם לדבר אין כל אישור רשמי, וצה"ל דחה את הפרסום בתוקף.

מרחב שג'אעיה, שהיה יעד מרכזי בתחילת הלחימה ואליו נשלחה חטיבת גולני, הותקף הלילה שוב בצורה משמעותית ומטוסי קרב של חיל האוויר הטילו שם 20 פצצות במשקל טון כל אחת על מה שהוגדר "מערכי לחימה". בסך הכל, מתחילת התקיפה האווירית לפני יומיים, הוטלו על השכונה רוויית המנהרות 120 פצצות במשקל של רבע טון עד טון. לדברי קצין בכיר בצה"ל, "המרחב הזה ספג מכה קשה, והותקפו יעדים משמעותיים: מפקדות, מחסני אמל"ח, פירים, מנהרות ופעילים". הקצין הדגיש כי הלחימה במרחב זה נמשכת למרות שגולני שהצליחה לייצב קו הגנה בשטח, מה שמאפשר לכוחות ההנדסה לאתר ולפגוע במנהרות. הבוקר נודע כי לוחמי גולני חשפו מנהרה עם תשתיות במרכז הרצועה.

בינתיים, כ-30 חיילי מילואים סירבו לעלות על נגמ"ש M-113 המיושן, שהיה מעורב בתקרית הקשה של גולני במסגרת "צוק איתן". הנגמ"ש המיושן נמצא בשירות צה"ל עשרות שנים, ואינו ממוגן כמו נגמ"ש ה"נמר". בתגובה, שיחרר אותם המג"ד.

בלילה הותר לפרסום כי שני קציני צה"ל, סרן דמיטרי לויטס, בן ה-26 מירושלים ומגשור, מפקד פלוגה בחיל השריון, וסגן נתן כהן, בן 23 ממודיעין, מפקד מחלקה בחיל נהרגו ברצועה. מאז תחילתו של השלב הקרקעי במבצע "צוק איתן" ברצועת עזה ביום חמישי בלילה נהרגו 29 קצינים וחיילים.

מדובר צה"ל נמסר כי ביממה האחרונה נפצעו שלושה לוחמים באורח קשה, תשעה לוחמים נפצעו בינוני ושמונה אחרים נפצעו באורח קל. עשרות חיילים פצועים עדיין מאושפזים בשורת בתי חולים, חלקם במצב קשה. לפי דובר צה"ל, ביממה האחרונה נהרגו 30 מחבלים ומתחילת התמרון היבשתי - 210. צה"ל עצר במהלך הפעילות 28 מחבלים, והם הועברו לחקירת השב"כ על מנת לדלות מהם מידע.

בין היתר פורסם שלוחמי גדוד של חטיבת הצנחנים נתקלו ביממה האחרונה בחמושים פלסטינים ששיגרו לעברם טילי נ"ט, ובמהלך הלחימה הרגו 10 מחבלים.

בינתיים, ממשיכים הכוחות בנטרול אחד האיומים המשמעותיים ביותר מהרצועה: המנהרות. מידי יום מצליח צה"ל לחשוף עוד ועוד פירי וצירים תת-קרקעיים ועד כה אותרו 29 מנהרות ו-57 פירי מנהרות. חילות האוויר והים מוסיפים לסייע לכוחות הקרקעיים ונכון להיום הותקפו יותר מ-3,250 מטרות על ידם. רק ביממה האחרונה נפגעו כ-200 מטרות. אחרי אתמול, יום בו נרשמה ירידה דרמטית במספר השיגורים לעבר ישראל - גם הלילה והבוקר היה ירי מועט של רקטות ופצמ"רים מהרצועה. ב-2:00 בלילה הופעלה אזעקה במועצה האזורית חוף אשקלון אחרי זיהוי של שיגור מהרצועה, ובסביבות 7:00 בבוקר היו אזעקות באשקלון ובמועצות האזוריות אשכול וחוף אשקלון. עם זאת, לא ידוע על נפגעים או על נזק.