אירופה קוראת לחמאס ולג'יהאד: "התפרקו מנשקיכם"

שרי החוץ של האיחוד האירופי התכנסו אתמול בערב וקראו לחמאס להפסיק את ירי הרקטות לעבר ריכוזי אוכלוסין בישראל ומאשימים את הארגון בשימוש באזרחים כמגן אנושי

אנגלה מרקל / צלם: רויטרס
אנגלה מרקל / צלם: רויטרס

הבעת תמיכה משמעותית מאירופה: שרי החוץ של האיחוד האירופי התכנסו אתמול בערב (ג') לדון בלחימה ברצועת עזה ופרסמו בסיום הפגישה הודעה הקוראת לפירוק ארגוני הטרור בעזה, ובכלל זה חמאס והג'יהאד האסלאמי, מנשקם.

שרי החוץ של האיחוד האירופי קוראים לחמאס להפסיק את ירי הרקטות לעבר ריכוזי אוכלוסין בישראל ומאשימים את הארגון בשימוש באזרחים כמגן אנושי. עם זאת הדגישו שרי החוץ כי על ישראל לפעול לריסון הפעולות הצבאיות ברצועה ולהימנע מפגיעה באזרחים.

במשרד החוץ הביעו שביעות רצון מהודעת שרי החוץ של האיחוד האירופי ואמרו כי היא "מחזקת את התייחסותו של האיחוד לחמאס כארגון טרור". שר החוץ ליברמן, ששוחח עם עמיתיו מאירופה לפני הישיבה, הוסיף: "ההודעה מבהירה כי העולם החופשי מאוחד מול הטרור החמאסי ולישראל זכות מלאה להגן על עצמה".

רה"מ: להטיל את האחריות על חמאס

מוקדם יותר היום קרא ראש הממשלה נתניהו לקהילה הבינלאומית להטיל את האחריות להסלמה ולכישלון להגיע להפסקת אש על כתפי חמאס."החמאס מחביא רקטות מתחת לבתי חולים ומסגדים ואף מדינה לא תסכים לעמוד ללא תגובה מול פעולות כאלה", אמר נתניהו במסיבת עיתונאים משותפת עם מזכ"ל האו"ם באן. "אנו פועלים מתוך הגנה עצמית ולא ביקשנו את ההסלמה הזאת. קיבלנו את הפסקת האש המצרית, אפילו האו"ם והליגה הערבית תמכו בה, אבל בחמאס דחו אותה".

"אני נמצא כאן היום בלב כבד", אמר במסיבת העיתונאים מזכ"ל האו"ם באן. "בחמאס ובג'יהאד ממשיכים לירות לעבר ישראל וזה מזעזע. ראיתי בעצמי את כל העדויות, את קטעי הווידאו - זה מזעזע וחייב להיפסק". באן גינה בחריפות את השימוש בבתי ספר ובתי חולים לפעילות טרור.

"המסר שלי הוא - הפסיקו להילחם והתחילו לדבר", אמר באן. "דברו כך שזה לא יקרה שוב בעוד כמה חודשים. יש לטפל בכיבוש ובייאוש, ופעולות צבאיות לא יגבירו את יציבותה של ישראל. אני מעריך ומקבל את זכוה של ישראל להגן על עצמה, אך ממליץ לכם לרסן את הפעולות הצבאיות.

קודם לכן התייחס מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי למאמצים להביא להפסקת הלחימה. "המתווה המצרי הוא הסכם המסגרת לכל הפסקת אש", אמר קרי במסיבת עיתונאים משותפת עם עמיתו המצרי בקהיר.

"חשוב להגיע להפסקת אש בהקדם האפשרי ועל הקהילה הבינלאומית לדחוף ולשכנע את הצדדים לחתום על הסכם", אמר קרי בקהיר. "בחמאס קיבלו החלטות שהשפיעו על חייהם של תושבי הרצועה והלב כואב על כל אובדן חיים של אזרחים. אנו עמלים, יחד עם אבו מאזן, להגיע לפתרון, אבל ראשית אנו צריכים להביא להפסקת האלימות".

הבוקר שוחח ראש הממשלה נתניהו עם ראש ממשלת יפן שינזו אבה ועם קתרין אשטון, האחראית על מדיניות החוץ באיחוד האירופי. ראש הממשלה חזר בפניהם על הקריאה לקהילה הבינלאומית לפעול לפירוז עזה.