בדיקת "גלובס": באיזו חברת סלולר הכי משתלם לחייג מחו"ל?

על רקע הרפורמה החדשה בנוגע לשיחות הסלולר מחו"ל, בדיקת "גלובס" מגלה כי רוב חברות הסלולר מציעות מסלולי חו"ל יקרים בתשלום קבוע ■ בולטת לטובה גולן טלקום, שמציעה תעריף נמוך ללא תנאים תוך שמירת המספר הרגיל

אישה מדברת בטלפון סלולרי  /  צלם:  טינקסטוק
אישה מדברת בטלפון סלולרי / צלם: טינקסטוק

לידיעת הנוסעים לחו"ל, חוקי המשחק צפויים להשתנות: שוק שיחות הסלולר מחו"ל לישראל ייפתח לתחרות באמצעות רפורמת הניידות בחו"ל שמוציא משרד התקשורת לדרך. אתמול (ג') פרסם המשרד שימוע לאספקת שרותי נדידה בינלאומיים שימנע את תופעת הלקוח השבוי בחו"ל.

תכלית הרפורמה: לקוח שמנוי בחברה מסוימת יוכל לנדוד עם מספר הטלפון שלו לחברה אחרת רק עבור השהות בחו"ל, במטרה לשלם תעריפים מוזלים על שיחות שיבצע לארץ, ללא התניה מינימלית של ימים לנדידה.

במצב כזה, גולן טלקום - המציעה את התעריפים הנמוכים ואת ההצטרפות הנוחה ביותר כיום - תהנה כנראה ממצטרפים רבים שינדדו אליה עם הנסיעה לחו"ל, אלא אם חברות הסלולר האחרות יתאימו את עצמן לתנאי התחרות.

לדברי שר התקשורת גלעד ארדן, "הלקוחות משלמים מחירי עושק על שירות וגלישה בחו"ל. המצב פתיחת השוק לתחרות תגרום להוזלת מחירים משמעותית".

מתי תיכנס הרפורמה לפועל? אתמול קיבלו הספקיות את הודעת השימוע, והן רשאיות להשיב תוך חודש. כמה שבועות לאחר מכן יקבל משרד התקשורת החלטות בהתאם לתשובות הספקיות. ההערכה היא כי הרפורמה תיכנס לתוקף תוך חצי שנה.

מהלך אחר מתייחס לתעריפי החיוג לדקת שיחה מחו"ל: כיום מרבית שירותי הנדידה הבינלאומיים מחויבים לפי דקת שיחה ולפי מגהבייט, ולא לפי שנייה או קילובייט. המשמעות היא עיגול מעלה: אם דיברתם חצי דקה, החיוב נעשה לפי דקת שיחה.

מטרת המהלך, בדומה לזה שבוצע בשיחות פנים-ארציות, הוא לעבור לחיוב על-פי שנייה או קילובייט, כך שהתשלום ישקף את הצריכה בפועל.

אלא שבינתיים, לישראלים הרבים שאמורים לצאת מהארץ בתקופה הקרובה, מומלץ לבדוק היטב את התעריפים. אם לא תצטרפו לחבילת חו"ל טרם יציאתכם מהארץ, תשלמו עשרות שקלים לדקה, למשל 30 שקל לדקת שיחה מצרפת דרך אורנג' או 25 שקל לדקה מארה"ב דרך סלקום.

האם הגיוני שלקוח מזדמן שמחייג לישראל ומשוחח 10 דקות ישלם 300 שקל לשיחה, בשעה שמסלולי "הכול כלול" עולים שליש ורבע מזה לחודש שלם? האם המחיר הזה באמת משקף את דמי השימוש שמשלמות הספקיות הישראליות לחברות המארחות את השיחה מחו"ל? מובן שלא, אך כך נאלצים הצרכנים לרכוש חבילה שתאפשר להם לשלם מחיר שפוי על השיחות מחו"ל.

הרעיון הוא שבמסגרת חבילה השיחות היוצאות מבוצעות כשיחה חוזרת (Call Back), כלומר מחייגים למספר בארץ, השיחה מתנתקת ומצלצלת חזרה כעבור שניות, כך שבמקום להתארח על רשת זרה עם השיחה היוצאת, השיחה נכנסת מהרשת בישראל.

נדגיש כי בקרב כל החברות חלה ירידה משמעותית בכמות המסרונים שנשלחים מחו"ל בעקבות השימוש בוואטסאפ, ובדומה לכך גם מספר השיחות צומצמו לטובת שיחות אינטרנטיות. לאור זאת, עיקר התשלום על חבילות החו"ל הוא בעצם על דמי השימוש עצמם, ורק חלק קטן עבור השיחות בפועל.

כך או כך, יש מי שמעדיף שתהיה לו האפשרות לחייג או לשלוח הודעת טקסט מבלי להיות תלוי בחבילת גלישה או באינטרנט אלחוטי בבית-המלון או במקומות ציבוריים.

יצוין כי רוב החבילות (למעט אורנג', 012 והחבילה החדשה שמציעה פלאפון, ועל כך הרחבה בהמשך) אינן כוללות חבילות גלישה באינטרנט מחו"ל - חבילות שברוב החברות נרכשות בנפרד ומאפשרות לבצע שיחות על גבי האינטרנט (ווייבר, סקייפ וכדומה). כך יוצא שכדי שלקוח יוכל גם לדבר וגם לגלוש - עליו לשלם בנפרד, והרבה. מגמה זו הפוכה למגמה שאנו עדים לה בארץ מאז מהפכת הסלולר, של חבילות "הכול כלול".

מה מציעות החברות?

3 שיטות עיקריות מציעות חברות הסלולר למי שלא רוצה לשלם הון על כל שיחה בנפרד: הראשונה - מסלול חו"ל שכולל תשלום דמי שימוש (יקרים) ותשלום עבור כל שיחה/הודעה בנפרד; השנייה - תעריפים מוזלים בחיוג חוזר (Call Back); והשלישית - רכישת סים נפרד וקבוע בחברת הסלולר שלכם, שישמש אתכם לכל הנסיעות לחו"ל.

למרבה הצער, רוב חברות הסלולר נוקטות בשיטה הראשונה והיקרה - שמאלצת את הנוסעים לשלם על מסלול חו"ל ובנוסף על השיחות. המסלול כולל תשלום לכל נסיעה (לרוב עד 30 יום) ותעריף של עשרות אגורות לשיחה או הודעת טקסט.

אצל גולן טלקום העניינים פשוטים: תעריפים מוזלים (35 או 99 אגורות לדקה) בחיוג Call Back, מבלי לדרוש תשלום חד-פעמי עבור הנסיעה ומבלי לדרוש לרכוש סים. בהוט מובייל הסדר כזה יעלה 2 שקלים לדקה/הודעה. כל החבילות והמסלולים הללו רלוונטיים רק למנויי החברות.

שונה הדבר אצל הום סלולר ורמי לוי, המציעות (לכלל הלקוחות) רכישה כרטיס סים שיקנה תעריפי חו"ל מוזלים בכל נסיעה עם מספר בינלאומי קבוע - ופתרון זה בהחלט יכול להיות שימושי במיוחד למרבים לטוס.

כמה נשלם?

■ גולן טלקום:

החברה ממשיכה להציע את התעריפים הזולים ביותר בענף: 35 אגורות לדקת שיחה מאירופה ו-99 אגורות לדקת שיחה מארה"ב. המחיר לכל הודעת טקסט הוא 99 אגורות. אין צורך בהרשמה מראש או בתשלום נוסף, אבל יש להקפיד על ביצוע שיחת Call Back, משום שבחיוג ישיר שיחה כזו תעלה 2 שקלים מאירופה ו-3 שקלים מארה"ב.

■ אורנג':

מסלול חו"ל מחייב את הלקוח לשלם תשלום גבוה יחסית לכל נסיעה, המתומחר כבנק דקות/הודעות וגלישה. המחיר לבנק בשווי 190 שקל הוא 148.50 שקל (למזמינים באתר). בנק כזה מכיל 105 יחידות שימוש, כך שאם לא מיציתם את החבילה, כל שיחה או הודעה תעלה לכם יותר (משום ששילמתם עבור הבנק ממילא). בחריגה, כל יחידת שימוש (שיחה/הודעה/גלישה) תעלה 2.50 שקלים. המחיר ירד לעומת אשתקד מ-171 שקל.

■ סלקום:

אין שינוי בתעריף לנוסעים מחו"ל ביחס לקיץ 2013. משלמים 75 שקל לכל נסיעה ומשלמים 69 אגורות לשיחה/הודעה, ללא הגבלה.

■ 012 מובייל (פרטנר):

החברה מציעה תעריף דומה לאחות אורנג' עם חבילות בנק דקות/הודעות. התעריפים ללקוחות 012 משתלמים לעומת אורנג': בנק של 170 דקות עולה 150 שקל, וכל דקת שיחה/הודעה בו מתומחרת ב-1.40 שקל (121 יחידות שימוש לעומת 105 יחידות שימוש בחבילת אורנג').

■ פלאפון:

אתמול הכריזה פלאפון על מסלול חדש המציג גישה נוספת לשיחות מחו"ל, כשלמעשה היא מציעה מסלול משולב בין גלישה לשיחות. במסלול זה אפשר לבצע שיחות לארץ על גבי רשת האינטרנט (בדומה לווייבר). החבילה כוללת תשלום יומי של 35 שקל: 5 שקלים (מ-14.9 המחיר יעודכן ל-10 שקלים ליום) לשיחות ללא הגבלה וחבילת גלישה ב-30 שקל ליום (100 מגה). השיחות פועלות דרך אפליקציה שמורידים לסלולרי. פתרון זה מיועד למרבים לשוחח (ללא הגבלה) ולמי שממילא רוכש חבילת גלישה לנסיעתו לחו"ל. ללקוח פלאפון שמתמקד בשיחות בלבד ולא מרבה לדבר, עדיף מסלול חו"ל של פלאפון, הכולל תעריף של 89 אגורות לדקה/הודעה ו-50 שקל לנסיעה (שמשולם רק אם נעשה שימוש בחבילה), כך שמי שנוסע לשבוע ומבצע 100 שיחות/הודעות, ישלם 139 שקל במסלול השיחות לעומת 245 שקל לחבילת שיחות האינטרנט. המחיר להודעה/שיחה בחבילת השיחות של פלאפון התייקר מ-75 אגורות ב-2013 ל-89 אגורות כיום.

■ הוט מובייל:

חבילת חו"ל כוללת תשלום של 69 שקל לנסיעה ו-39 אגורות לדקת שיחה או הודעה. במקרה כזה לנסיעה שבה מבוצעות 100 שיחות או הודעות ישלם המנוי 108 שקל. תנאי החבילה ביחס לזו שהוצעה בקיץ 2013 השתנו: אז התשלום החודשי הקבוע היה 59 שקל וכל שיחה ב-49 אגורות. חבילה אחרת שמציעה החברה פשוטה בהרבה: 2 שקלים לדקת שיחה/הודעה, ללא תוספות מיותרות. חבילה כזו מיועדת לממעטים לשוחח (עד 50 דקות בנסיעה). בשנה שעברה החבילה הזו עלתה פחות: 1 שקל לדקה/הודעה. בחברה טוענים כי רוב הלקוחות מעדיפים לשלם בגין כל שיחה/הודעה על פני חבילה.

■ יו פון:

מסלול חו"ל כולל תשלום 69 שקל לנסיעה ושתי רמות תעריפים בהתאם ליעדים: 29 אגורות לדקת שיחה/הודעה לנוסעים לאנגליה, גרמניה, ספרד ועוד, ו-59 אגורות לנוסעים לארה"ב, צרפת, יוון וכדומה. בשנה שעברה עלה מסלול יו פון 49 שקל לנסיעה ו-49 או 99 אגורות לכל פעימה. בחברה מדגישים את תעריפי השיחות המקומיות שנכללות בחבילה, שמחירן 1-2 שקלים לדקת שיחה.

■ רמי לוי מובייל:

רמי לוי, בדומה להום סלולר, מציע לכלל הלקוחות לקנות סים שישמש אותם לנסיעות לחו"ל באופן קבוע. המחיר: 50 שקל. היתרון: הכרטיס יכול לעבור בין בני המשפחה. הכרטיס הזה מצויד במספר אמריקאי, בריטי וישראלי המשמש את הנוסע בשהות בחו"ל. כל דקת שיחה או הודעה דרך כרטיס הסים עולה 50 אגורות, והיא משולמת באמצעות בנק נטען שמקציבים מראש (ושניתן לעדכנו באתר).

■ הום סלולר:

בהום סלולר עובדים בשיטה דומה. משלמים 150 שקל לרכישת כרטיס סים שנותר אצל הלקוח, כשהכרטיס טעון ב-80 שקל. תעריפי הום סלולר הם 40 אגורות לדקת שיחה/הודעה מארה"ב ו-60 אגורות מאירופה.

כדאי לקנות סים?

סים מקומי: ניתן לרכוש בארץ היעד, בעיקר עבור שיחות בין בני המשפחה השוהים בחו"ל.

סים בינלאומי: ניתן לרכוש דרך חברות ישראליות כמו גלובוס נט, סים זול, simworld8 (דואר ישראל) - במטרה לשלם תעריפים מוזלים בחו"ל. החיסרון בכרטיס הסים הזמני הוא החלפת מספר הטלפון הקבוע בעת השהות בחו"ל.

5 טיפים לטסים לחו"ל עם הסלולרי

1. להצטרף לחבילות הסלולר לפני היציאה מהארץ ולוודא כי ההצטרפות תקפה.

2. בטיסה ליעדים נפוצים פחות או בהפלגה, התעריפים שונים. מומלץ להתעדכן באתרי הספקיות.

3. יתרונות הרשת: שיחות/הודעות וואטסאפ, סקייפ, ווייבר, טנגו וכדומה הן הפתרון האידיאלי ליצור קשר עם הבית.

4. שיחות מקומיות בארץ היעד לרוב לא כלולות בחבילות חו"ל, ועדיף לבצען מטלפונים ציבוריים מקומיים.

5. לא לגלוש באינטרנט בהיעדר חבילת גלישה או חיבור WiFi.

כמה משלמים התיירים הישראלים בחול - אוגוסט 2014
 כמה משלמים התיירים הישראלים בחול - אוגוסט 2014

כמה תשלמו על שיחות מחול בסלולרי בנסיעה ל-10 ימים
 כמה תשלמו על שיחות מחול בסלולרי בנסיעה ל-10 ימים