שניים סינים

גרין מאונטן מפתחת תרופות ותוספי תזונה על בסיס צמחי מרפא סיניים

הרקע: חברת גרין מאונטן הוקמה לפני כשנה וחצי, כמיזם משותף ישראלי-סיני. בצד הישראלי נמצאת קמדיס, חברה ישראלית ותיקה שעוסקת בקוסמטיקה על בסיס צמחי מרפא, מתוך כוונה להיכנס בהדרגה לעולם הקוסמטיקה הרפואית. הצד הסיני הוא מיזם משותף של שני בכירים בעולם הרפואה הסיני, ד"ר לין שאן, לו הייתה בעבר חברה שסיפקה שירותי מחקרים קליניים עבור חברות ביומד והרופא ד"ר שיה לונג ג'יאנג, מאזור צ'נדו, העוסק גם ברפואה קונבנציונלית וגם ברפואה סינית.

החיבור בין שני המיזמים התרחש על רקע הפעילות של המסחרית קמדיס בתחום צמחי המרפא, והמטרה הייתה להקים חברה אשר מפיקה חומרי גלם מעולם הרפואה הסינית, ומייצרת מהם תרופות על פי כללי הרפואה המערבית. אסף בר, מנכ"ל גרין מאונטן, התגורר בסין במשך תקופה ולמד סינית, ולאחר תקופה של עבודה בחברות הסוחרות בסין, הצטרף לקמדיס והגיע עד ניהול החברה-הבת.

השוק: שוק הרפואה על בסיס צמחים, בסין ובעולם המערבי, הוא שוק ענק ופרוץ, אך רק חברות מעטות מבצעות ניסויים כדי לבחון האם המוצרים שלהם אכן עומדים במבחנים של הרפואה הקונבנציונלית. לאחרונה כמה חברות סיניות בתחום תמציות צמחי המרפא החלו לבצע בדיקות של מוצריהן הדומות יותר לבדיקות המבוצעות ברפואה המערבית, וכמה חברות מערביות החלו לשווק חומרי גלם על בסיס צמחים מהרפואה הסינית, אך עדיין לא בהתאמה לפרוטוקולים הקשוחים שדורש עולם פיתוח התרופות.

המוצר:

אסף בר, מנכ"ל החברה: "רוב מה שאנחנו עושים זה מחקר ופיתוח: לקחת צמח ידוע, לפרק אותו לגורמים, לבדוק אילו חומרים ספציפיים יש בו ומה הם עושים לגוף ולעור. בצמחים הללו יש חומרים שדומים לתרופות מוכרות וגם חומרים יותר ייחודיים. הם יכולים להתאים לדרמטולוגיה, לתוספי תזונה או למשל לתחום הפרעות הקשב והריכוז, שהוא תחום עתידי של החברה". נציין כי גם חברת אנזימוטק משווקת תוסף מזון נגד הפרעות קשב וריכוז, אשר מגובה במחקרים קליניים וישנן שחקניות נוספות שפעילות בתחום.

"בסין יש לנו צוות מצוין, עם ידע אדיר במדע מערבי, ניסיון בניסויים קליניים ברמה גבוהה - והם סינים, כך שברור להם שלהשתמש בצמחים זה נכון. השקענו מאמצים רבים בללמוד כיצד לבצע שיתוף פעולה נכון בין ישראלים וסינים וכעת יש בינינו סינרגיה מאוד טובה. אנחנו חשים שהצלחנו להתגבר על מחסום החשדנות שיש לעיתים בין ישראלים וסינים, כי רתמנו אותם לחזון מסוים, שלמעשה תואם מאוד את התרבות שלהם. עדיין יש דרך ללכת בהסכמה על שיטות העבודה, אבל העובדים שלנו מאוד טובים, ומשקיעים בחברה מעל ומעבר".

הצוות הישראלי של גרין מאונטן בתהליכי לימוד סינית וכבר דובר עם העובדים את השפה ברמה זו או אחרת, למרות שרוב העובדים הסינים שגויסו לחברה, יודעים אנגלית. "רצינו שבמצב של פער תרבותי עצום, לפחות השפה לא תהיה חיץ. היום כולם מדברים בליל של סינית, אנגלית ועברית שהוא ייחודי לנו", מספר בר.

"כיום יש לנו עשרות תמציות פעילות שזיהינו והתחלנו לבדוק ולהערכתנו הן יכולות להוות בסיס למאות מוצרים, כי המוצר משתנה לפי תערובת של צמחים שונים ולפי המפגש של התמציות הפעילות עם ממסים שונים".

משקיעים: החברה גייסה, על פי ההערכות, כמה מיליוני דולרים

שלב בפעילות:

כבר היום מוכרת החברה חומרי גלם לחברות קוסמטיקה אחרות, בעודה ממשיכה לפתח את המוצרים העצמאיים שלה. התמציות מיוצרות בסין, אך הכוונה היא לפנות לכלל השוק - אירופה, ארה"ב וגם סין עצמה. "הנגיעה לקרקע הסינית מאוד חשובה לנו. משום שהמוצרים מבוססים על מסורת סינית, אנחנו רואים בשוק הסיני פוטנציאל גדול ואנחנו גם אוהבים לעבוד איתם".

באשר לייצור בסין אומר בר: "צמח מסורתי של רפואה סינית, אם תגדלי אותו מחוץ לסין יהיו לו מאפיינים אחרים. מה שכן, צריך להקפיד להתרחק מזיהום סביבתי".

השלב הבא:

בר: "מתעניינות בנו חברות מאוד גדולות, גם בתחום הרפואי וגם בתחום הקוסמטי. כרגע הדברים נמצאים במו"מ".