"אני חי פה חיים מושלמים; למה שיהיה לי אכפת מישראל?"

ה"ניו-יורקר" כותב על הלך הרוח של צעירים יהודים באמריקה: "אני לא גאה במה שמתרחש שם. אני בוודאי לא עומד לשלוח כסף (לישראל)'"

שלדון אדלסון, הימורים מקוונים באינטרנט / צילום: תמר מצפי
שלדון אדלסון, הימורים מקוונים באינטרנט / צילום: תמר מצפי

האם תמורות בהלכי הרוח של היהודים האמריקאים, מימין ומשמאל, מאיימות לשחוק את עוצמת אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית החזקה בוושינגטון? במאמר על הסתמנות נקודות תורפה בבסיסי התמיכה של הארגון, כותב המגזין "ניו-יורקר" על שסע ביהדות ארה"ב, ליבת המשענת החיונית של השדולה, שסע שמרחיק ממנה שמרנים כמו שלדון אדלסון, מצד אחד, ויהודים ליברליים צעירים, מצד אחר.

במקביל, מצטט המגזין התבטאויות של בכירים ישראליים, לרבות רה"מ בנימין נתניהו, ושגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר, שמפגינות ביטחון עצום בעתיד היחסים בין ירושלים לוושינגטון.

במשך שנים היה סוד ההצלחה של אייפ"ק טמון ביכולתה להתעלות מעל מחלוקות מפלגתיות בקונגרס ובציבור. יכולתה לגייס תמיכה מכל גווני הקשת הפוליטית הניפה אותה לראש הפירמידה של השדולות בוושינגטון. אולם, כותב "ניו-יורקר", בשנים האחרונות נעשתה ישראל גורם מפלג בציבור האמריקאי. 73% מהרפובליקאים תומכים במדיניות ממשלת ישראל כלפי הפלסטינים, אך רק 44% מהדמוקרטים, על פי סקר של מכון המחקר פיו (Pew Research Center), שנערך ביולי. הפער גדול עוד יותר בין דמוקרטים ליברלים לבין רפובליקאים שמרנים.

נתונים אלה משקפים קרע גם בקרב יהודי ארה"ב, מקור החיות של אייפ"ק, מציין המגזין. במשך עשרות שנים היתה הקהילה היהודית האמריקאית מאוחדת בתמיכתה בישראל. כיום, מספר הולך וגדל של יהודים בארה"ב מנסה להתמודד עם העדר התקדמות לקראת שלום בין ישראל לפלסטינים, אם כי הם מוסיפים להיות מסורים לישראל.

רבים מהם חשים, שאייפ"ק שוב אינה מבטאת את תחושתותיהם, אומר "ניו-יורקר". הסקר של "פיו" מצא, שרק 38% מיהודי ארה"ב מאמינים שממשלת ישראל מנסה בכנות להשיג שלום. 44% מהיהודים מאמינים, שבניית התנחלויות חדשות פוגעת בביטחון הלאומי של ישראל. סקר של גאלופ, מסוף יולי, מצא שרק כ-25% מהאמריקאים בני למטה מ-30 רואה את פעולות ישראל בעזה כמוצדקות.

הרבה ג'יל ג'ייקובס, מנכ"לית הארגון השמאלני "תרועה", שמקדם זכויות אדם, אמרה ל"ניו-יורקר": "אנשים רבים שאני מכירה, בשנות ה-20 וה-30 שלהם, אומרים, 'אני מנהל כאן חיים יהודיים מושלמים; למה צריך להיות אכפת לי מהמדינה הזו במזה"ת, שאינה מייצגת את מי שאני, כיהודי? אני לא גאה במה שמתרחש שם. אני בוודאי לא עומד לשלוח כסף (לישראל)'".

האמביוולנטיות הזו היא בדיוק מה שתומכי אייפ"ק מתארים כהלך רח הרסני, מציין המגזין. אפילות פוליטיקאים ישראליים מכירים בכך שהשדולה תצטרך להתמודד עם שינויים בהלכי הרוח של הציבור. הנשיא לשעבר, שמעון פרס, מצוטט ב"ניו-יורקר" כדלקמן: "ההתרשמות שלי היא, שאייפ"ק חלשה יותר בקרב צעירים. היא נהנית מתמיכת רוב סולידי בקרב מבוגרים, אבל לא כך המצב בקרב צעידים".

רה"מ נתניהו מתגאה בכך שהוא מבין את האקלים הפוליטי האמריקאי, אומר המגזין. אבל הקשרים החזקים ביותר שלו הינם עם אנשים מבוגרים, בדרך כלל עשירים, חברי הממסדים של ניו-יורק ולוס-אנג'לס. נתניהו פחות מודע לשינויים במפה הדמוגרפית האמריקאית ולדעותיהם של יהודים אמריקאים צעירים.

אסף שרון, מנהל המחקר ב"מולד", ארגון חשיבה ליברלי בירושלים, אמר למגזין: "כאשר הישראלים רואים שצירים בבית-הנבחרים קופצים כמו קפיצים (בנאומים של רה"מ בקונגרס) ומריעים אחרי כל התבטאות צולעת שלו, הם (הישראלים) חושבים שהוא כוכב עליון בוושינגטון. הפרשנים הישראלים אומרים להם שהבעיות מחוץ לקונגרס נובעות רק מהחיכוך האישי בין נתניהו לאובמה. לדעתי, האנשים שמקיפים את נתניהו, ואולי אפילו ראש הממשלה עצמו, לא מבינים את משמעות השינויים (בדמוגרפיה והלכי הרוח בארה"ב)".

ואכן, הרטוריקה של מקורבי נתניהו מעולם לא שיקפה ביטחון עצמי חזק כל כך, גורס "ניו-יורקר". כך, למשל, בשיחה שנערכה באחרונה, אמר השגריר דרמר, שישראל היא מעצמת-על אזורית שיש לה יכולת לתרום רבות ליחסים עם ארה"ב. "בעלת הברית החשובה ביותר של ארה"ב במאה ה-20 היתה בריטניה", אמר דרמר. "בעלת הברית החשובה ביותר של ארה"ב במאה ה-21 תהיה מדינת ישראל".

נתניהו עצמו, בשיחה עם תומכים צעירים של הליכוד באביב השנה (המאמר אינו מציין היכן), שתוכנה עלה לרשת, אמר שהוא מעדיף להתמודד עם לחץ בינלאומי באמצעות או תמרונים. כדבריו: "מה שחשוב הוא, שנוסיף להתקדם לקראת המטרה, אם כי לפעמים אנו צועדים ימינה ולפעמים - שמאלה". כאשר אחד מהנוכחים שאל אותו, 'ומה עם השלום עם הפלסטינים', השיב רה"מ: "שלום עם מי"?

והאיום על אייפ"ק אינו נשקף רק מהשמאל היהודי. יהודים שמרנים רבים זועמים על השדולה בגין התקפלותה בסוגיית הסנקציות על איראן נוכח עמידה איתנה של הממשל נגד סנקציות אלה. חברי השדולה שנמנים עם הימין, אינם מוכנים לקבל את מאמצי אייפ"ק לקבע את עצמה באמצע הדרך הפוליטית, לא יותר מדי ימינה ולא יותר מדי שמאלה. כמה מהם היו מעדיפים שהיא תהיה זרוע של הרפובליקאים.

וכך, לדברי "ניו-יורקר", שלדון אדלסון, שמימן את בניית המטה החדש של אייפ"ק לפני כמה שנים, החל להגביר את תמיכתו בארגון ציוני אמריקה הימני. מורט קליין, ראש הארגון, אמר למגזין: "ברור שאייפ"ק אינה גורמת אושר לאדלסון". כמה אנשים שמזוהים עם הימין היהודי, אמרו ל"ניו-יורקר", שכמה תורמים גדולים מדברים עתה על הקמת שדולה יהודית חדשה.