אל תגידו "אי אפשר"

בנבכי המוח האנושי יש פתרון לטרור. צריך רק למצוא אותו וליישם

צה"ל אינו הצבא היחיד שלא מצליח למגר את הטרור. צבאות חזקים ממנו נכשלו וממשיכים להיכשל במשימה זו. כי צבא מיועד למלחמות גדולות, הוא בנוי לעימותים עם צבאות אחרים, צבא נגד צבא. אין שום חדש באמירה זו, כולם מכירים בה.

אבל מנקודה זו ואילך יש בעיה.

במשך עשרות שנות מלחמה בטרור המודרני, לא הרבה השתנה בצורת הלחימה בו. הכל אמנם השתכלל - מטוסים, טנקים, כלי נשק - ולמרות זאת, הטרור ממשיך להתקיים ואפילו לשגשג, ואנחנו והעולם נותרים אובדי עצות.

אפשר לנצח

נראה שאצלנו פתרו את הבעיה עם הקביעה ש"אי אפשר לנצח את הטרור". בעצם, לא רק אצלנו. זו גם המחשבה במדינות האחרות שניסו ונחרכו. זו אמירה קשה, נואשת ולא בהכרח נכונה. לא ייתכן שזו עובדה. מה שיותר הגיוני הוא שלא נעשה המאמץ הנכון בכיוון הנכון. בטוח שאי שם בנבכי המוח האנושי יש פתרון לדבר הזה. צריך רק לנסות למצוא אותו וליישמו.

ביבי אשם או לא, ניצחנו או הפסדנו, ההתרפקות האובססיבית על הביטוי "חמיצות" - העיסוק בכל אלה לא ישפיע על תוצאות העימות הבא. גם לא החיפוש אחר ההסדר או ההסדרה, או איך שלא תקראו לזה. כלומר, אין ספק שצריך לשאוף ולפעול לסידור מתאים, אבל במקביל צריך לפעול לכך שבמלחמה הבאה כן אפשר יהיה להכניע את הטרור.

גוף בלתי מתאים

אין לי, לצערי, ידע או מומחיות בענייני צבא. אבל יש לי היגיון שאומר כי אנחנו לא מנצחים מכיוון שאין לנו את הכלים הנכונים למלחמה בארגוני טרור. אני לא מתכוון לכלי נשק. כאלה דווקא יש לנו למכביר. אני מתכוון שכלי הנשק נמצאים בידיו של גוף שאינו מתאים למטרתו.

נראה לי שהמחשבה העיקרית צריכה להינתן עכשיו לבניית גוף כלשהו, בתוך או מחוץ לצה"ל, שכולו בנוי למלחמה בטרור, בשיטות של ארגוני הטרור. אם תרצו, מעין גוף "טרוריסטי" מבחינה מקצועית, תחת סמכות ממלכתית. גוף שיחזיר מלחמה בשיטות של תוקפיו (כמו פעולות שנעשות כבר היום, כמו החיסולים הממוקדים, למשל, אבל יותר).

הקושי העיקרי הוא שמדינה, להבדיל מטרור, אמורה לפעול על פי חוק. אבל הצורך העליון הוא שמדינה מסודרת תוכל למגר ארגוני טרור רצחניים. צריך למחוק מהלקסיקון את האמירה שאי אפשר לנצח אותם. צריך פשוט להחליט שאם "במלחמה כמו במלחמה" - אז "בטרור כמו בטרור".

פרשנים עמידים

עברתי על הפרשנויות של אחרי המלחמה לגבי נתניהו, והנה ראה זה פלא. כל מי שהיה נגדו לפני המלחמה קובע שהוא נכשל, ולהיפך. דעות אצל פוליטיקאים ופרשנים, מסתבר, עמידות אפילו בפני מלחמה, לפעמים גם בפני עובדות.