עובדי קומסק מאיימים לטרפד את האקזיט של ניסים בר-אל

העובדים הצטרפו להסתדרות הלאומית ודורשים לנהל מו"מ מיידי על זכויותיהם עקב העברת השליטה הצפויה ■ החברה: "חוקי העבודה אינם מופרים, ובוודאי שאין כל הרעת תנאים"

ניסים בר-אל / צילום: יוסי כהן
ניסים בר-אל / צילום: יוסי כהן

לקראת מועד השלמת עסקת הרכישה של חברת אבטחת המידע קומסק (Comsec), מאיימים עובדי החברה הנרכשת לטרפד את העסקה אם לא יובטחו זכויותיהם. כך נודע ל"גלובס". קומסק מעסיקה כ-120 עובדים.

בתחילת חודש יולי נחתם הסכם למכירת החברה מידי הבעלים, ניסים בר-אל, לחברת ההשקעות הציבורית עילדב, שבשליטת רוני שטרנבך, תמורת סכום של 77 מיליון שקל. 65 מיליון שקל מהם ישולמו במועד העסקה, והיתרה בתשלומים. היקף התמורה שיקבל בר-אל, כולל תשלום עבור אי-תחרות, עשוי להגיע לכ-90 מיליון שקל.

בימים האחרונים פנו העובדים להנהלת קומסק, לאחר שיותר משליש מהם הצטרפו להסתדרות הלאומית שתייצג אותם, ודורשים לנהל מולה מו"מ לקידום הבטחת זכויותיהם הנוכחיות והעתידיות, בעקבות שינוי השליטה הצפוי בחברה.

ההסתדרות הלאומית לחברה, באמצעות עו"ד בטי מצר לוי, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, מציינת בפנייתה כי מתחילת השבוע היא תייצג את עובדי החברה "בכל הליכי הסדרת זכויותיהם בתהליכים עסקיים, לרבות תהליכי מכירה של החברה".

קומסק מתמקדת בשני תחומי פעילות: תחום השירותים, הכולל מתן פתרונות בתחום אבטחת המידע והסייבר, ניהול סיכונים תפעוליים ואבטחה אלקטרונית בישראל ובחו"ל (ובמסגרת זו מספקת הדרכות, ייעוץ, תכנון, הטמעה וליווי שוטף של פרויקטים לאבטחת מידע), ותחום המכירות, הכולל הפצת מוצרי תוכנה וחומרה של אבטחת מידע בישראל.

רובם המכריע של העובדים בחברה הם יועצים בתחום השירותים, ועם לקוחותיה נמנים הגופים הגדולים במשק, כגון בנקים, חברות ביטוח, מוסדות ממשלתיים וחברות מסחריות.

לקראת סכסוך עבודה?

בהסכם המכירה לעילדב נקבע כי המוכר, בר-אל, המשמש כיו"ר קומסק, יהיה זכאי לסכום נוסף של עד 8 מיליון שקל בכפוף לתוצאות שתציג החברה בשלוש השנים הבאות (שבמהלכן ימשיך לייעץ לחברה). כמו כן, התקשרה קומסק עם בר-אל בהסכם, שבמסגרתו ניתנה על ידו התחייבות לאי-תחרות בתמורה ל-4 מיליון שקל נוספים. לשם הבטחת התשלומים לבר-אל, תעמיד לטובתו עילדב ערבות בנקאית בסך 5 מיליון שקל שתפקע עם פירעון ההתחייבויות כלפיו.

השלמת הסכם המכירה של קומסק לעילדב כפופה להתקיימותם של תנאים מתלים, ובהם אישור הממונה על ההגבלים העסקיים בתוך 90 ימים ממועד חתימת ההסכם, כשלכל אחד מהצדדים הזכות להאריך את המועד ב-30 ימים נוספים. עילדב אף מציינת בדוחות הכספיים שפרסמה היום כי היא עדיין בוחנת את דרכי מימון העסקה.

אלא שעובדי קומסק חוששים כי זו עלולה להיסגר כבר בימים הקרובים, ולכן דורשים מהחברה לקבל את הכרזת היציגות של ההסתדרות הלאומית לאלתר.

בפנייה להנהלת החברה ציינו כי אחרת "ניאלץ לפנות בבקשה בהולה לבית הדין למתן סעד ארעי שימנע כל דיספוזיציה בחברה, אם באופן ישיר ואם באופן עקיף, עד לכשתוכרע סוגיית היציגות, וכן לבחון הליכים ארגוניים אחרים". מעבר לחששות לעתידם, לטענת העובדים, מהלך ההתארגנות חשף גם ליקויים בתנאי התגמול שלהם.

בעקבות כך, המליץ עו"ד גל גורודיסקי, המייצג את ועד העובדים בקומסק, להכריז על סכסוך עבודה אם לא תיענה החברה לדרישתם להכיר ביציגות ולנהל מו"מ מיידי על שיפור תנאי עבודתם.

בקומסק הגיבו אתמול (ד') לטענות, והודיעו כי יכירו בזכות ההתארגנות של העובדים. באמצעות משרד עו"ד פירט, וילנסקי, מזרחי כנעני, טוענת החברה כי לעסקת מכירת המניות "אין כל השפעה ממשית על עובדי החברה ועל תנאי העסקתם". בהתאם לכך, הוסיפו שם "אין כל צורך או הכרח שמרשתנו תנהל מו"מ עם ארגון העובדים היציג לגבי העסקה", וכן כי "חוקי העבודה אינם מופרים, ובוודאי שאין כל הרעת תנאים".