ההישגים שלא הושגו

איך אפשר לבקר את רה"מ ושר הביטחון על "עצבותם" הנוכחית

בנימין נתניהו משה בוגי יעלון - צוק איתן / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו משה בוגי יעלון - צוק איתן / צילום: רויטרס

כשמנהיגי חמאס צוהלים ושמחים, אומרים אצלנו שכדאי להתעלם כי זו רק הצגה ובעצם הם יודעים שאכלו אותה. כשהמנהיגים שלנו מפגינים רצינות ואיפוק, אומרים תראו כמה הם מדוכאים. מה הם צריכים לעשות וכיצד עליהם לנהוג, כדי שפרשנינו לא יפרשו את התנהגותם כהכרה בכישלון, או לפחות בחוסר הצלחה? מה בעצם רוצים מהם? שיפגינו שמחה כמו מנהיגי חמאס?

שמחה לא הייתה שם? בצדק. זה לא חייב להיות קשור ל"כן ניצחון, לא ניצחון". זה יכול למשל להיות קשור למספר הרב של הנפגעים במלחמה, פצועים והרוגים. איך אפשר לבקר את ראש הממשלה ושר הביטחון על "עצבותם", לאחר מלחמה כה מדממת, וזה בלי שום קשר לתוצאות של מלחמה זו.

הדבר המשונה, אבל האופייני, הוא שאותם פרשנים המייחסים דיכאון למי שאינו צוהל הם הראשונים ללגלג על מנהיגי האויב שהדבר הכי פשוט וקל עבורם זה להפגין חדוות ניצחון. אני מעדיף את הנימה השקטה, הרצינית, המפוכחת שהופגנה במסיבת העיתונאים שנערכה לאחר המלחמה.

חמיצות "חמיצות" זו המילה שהציתה את אש ה"מדוכאים". מי ששיגר אותה לחלל האוויר הוא הקופירייטר הלאומי, אמנון אברמוביץ'. חידודי לשונו תמיד משעשעים, אבל לפעמים השעשוע בא על חשבון הדיוק. אברמוביץ' אמר חמיצות והעדר העיתונאי החרה החזיק אחריו, בלי לחשוב, בלי לבדוק. אולי זו לא חמיצות אלא רצינות? אולי זה לא דיכאון אלא פיכחון? אחר הכול, האנשים שבהם מדובר, נתניהו ויעלון, בילו את תקופת המלחמה בהנהגתה והכוונתה, ימים ולילות. הם לא ישבו באולפנים וליהגו כאוות נפשם. כשנתניהו, יעלון וגנץ הגיעו למסיבת העיתונאים הם היו עייפים ומותשים.

הדברים שמותר להניח

מה גם שבאופן ענייני לא ברור מנין הקביעות שיצאנו מהמלחמה בלי כלום, שלא היו הישגים, ומעל לכל ש"אפשר היה להשיג יותר". את זה תמיד אפשר לומר או לחשוב. בספורט ידוע שהשחקן הטוב במגרש הוא זה שאינו משתתף בו. במלחמה, כך נראה, ההישגים המוערכים הם אלה שלא הושגו.

אני לא הולך לחזור כאן על אלה שכן הושגו, והם רבים וחשובים ביותר. רה"מ עשה זאת כמה פעמים. מותר מדי פעם להקשיב לו. מותר להניח שהוא מבין ויודע יותר אפילו מפרשנים שהם חכמים גדולים, אבל בסך הכל לא יודעים הרבה, בטח לא הכל. מותר להניח את הדברים הללו לפעמים, אם כי לא צריך להגזים. עצתי לציבור הישראלי: תשמעו ותחשבו לעצמכם. אל תאמצו באוטומטיות מחשבות ואמירות של אחרים, חכמים ככל שהם נשמעים.

נמלטים אל הפושעים

בזמן שבאו"ם מתכוונים לדון ב"פשעי המלחמה של ישראל" נגד האסלאם הקיצוני בעזה, חיילי האו"ם בסוריה נמלטים לישראל כדי שתציל אותם מגורמי אסלאם קיצוני בסוריה.