איפה אהוד ברק?

איש לא בדק ממש לאן "נעלמו" ההקלטות מלשכתו כשר הביטחון

אהוד ברק / צלם: תמר מצפי
אהוד ברק / צלם: תמר מצפי

לאחרונה מתפרסם בכלי תקשורת שונים שיש כוונה להגיש כתבי אישום נגד גבי אשכנזי ואנשיו מפרשת יואב גלנט-אהוד ברק. על-פי הנטען, אשכנזי התנכל לברק וגלנט כדי לזכות בהארכה בכל זאת. אם הדברים נכונים, ברור שאסור לעבור עליהם לסדר היום, ומכיוון שמדובר ב"חצר" ביטחונית - צריך אפילו להחמיר לגביהם.

התעלמות ממושכת

מה שבכל זאת מטריד זו ההתעלמות המתמשכת מאחד האלמנטים המרכזיים ביותר בפרשה זו, אולי האלמנט העיקרי. איפה האחראי על המערכת שבה נעשו דברים אלה, לכאורה? איפה בעל הסמכות שמונה לתפקיד שר הביטחון כדי לנהל את התחום בצורה מסודרת ונקייה? בקיצור, איפה בתמונה הזאת אהוד ברק?

ראש המטה הכללי לא פועל סתם כך באופן שמייחסים לאשכנזי. אולי אקדים ואומר שראש מטה כללי לא צריך לנהוג כך בשום מקרה, ואם הדברים נכונים, אין לכך שום הצדקה. לכן, גם אם יסתבר שלברק יש אחריות, ואולי אפילו פעילה, בדברים שהתרחשו, אז זה נוגע לברק ולו בלבד. אבל יש דברים שצריכים להיבדק מבחינת תפקודו של שר הביטחון, כדי שהציבור יקבל את התמונה המלאה.

ברק מדיח את אשכנזי

הפרשה התחילה עם הפגישה שבה הודיע ברק לאשכנזי כי אינו מתכוון להאריך את כהונתו. למה? לשר הביטחון לא היו סיבות של ממש שהצדיקו מהלך כה מיוחד (הארכת כהונת רמטכ"ל נעשית כמעט באופן אוטומטי, ולכן צעד כזה נחשב להדחה).

יש כל מיני השערות לגבי החלטת ברק, בדרך-כלל כאלה שהיו קשורות בעתידו הפוליטי של אשכנזי, שהיה רמטכ"ל מאוד פופולרי ומוערך. מה שבטוח שברק לא "אהב" את הרמטכ"ל שלו. למה? זה באמת לא חשוב. כן חשוב שרצונו של ברק להחליף את אשכנזי כנראה נבע משיקולים שנראים לא ענייניים.

אשכנזי נפגע מאוד - ובצדק. הוא נחשב לרמטכ"ל הרבה יותר מוצלח מרבים לפניו, שזכו לכהן 4 שנים בלי בעיה. ואז התחילו אנשיו והוא לחשוב איך מקלקלים לברק את תוכניותיו. מכאן נולדה הפרשה הזאת, שאחת משלוחותיה הייתה פסילת מועמדותו של גלנט בשל מעשים אסורים שעשה בתחום הנדל"ן.

ניחוח פלילי

אין ספק: כמה אנשים עשו מעשים שלא ייעשו במסגרת פרשה זו, אבל הכוח המניע אותה היה ברק. וזה שווה בדיקה, כי שר ביטחון המתסיס ביודעין וללא צורך את מערך הפיקוד שלו - זה מעשה שהציבור צריך להיות מודע לו. אבל זה לא נראה פלילי.

לעומת זאת, קיימת עדיין הבעיה של הקלטות הטלפון בלשכת ברק שנעלמו, ולזה כבר יש ניחוח פלילי. נטען שזה קרה בגלל תקלה טכנית. לא נראה שניתנה לתקלה הזאת הבדיקה הראויה לה.