גורם ביטחוני בכיר: "צריכים כסף כדי לפגוע בטרוריסטים"

מסע ההפחדה בעיצומו? משרד האוצר הגיש את תקציב 2015 לראש הממשלה נתניהו, ובמערכת הביטחון זועמים על היקפו

בנימין נתניהו ויאיר לפיד / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו ויאיר לפיד / צילום: רויטרס

הקרב על התקציב נמשך, ואיתו חילופי ההאשמות: לאחר שמשרד האוצר שב והדגיש היום (א') כי תינתן תוספת לתקציב הביטחון אך ללא העלאת מסים, טוען גורם ביטחוני בכיר כי תקציב המדינה הוא "אחיזת עיניים שמנותקת לחלוטין מהמציאות".

הגורם טען כי למרות הבטחות האוצר, "בפועל לא מדובר בתוספת אלא בתקציב כולל הנמוך יותר מתקציב מערכת הביטחון לשנת 2014, לא כולל ההוצאות על מבצע 'צוק איתן'. במשרד האוצר מהמרים על ביטחונם של אזרחי ישראל וחושבים שמדובר במשחק. זהו חוסר אחריות ממדרגה ראשונה".

"בפועל הם מובילים לשחיקה מתמשכת ומסוכנת ביכולות מערכת הביטחון ובמוכנות שלה, ולפגיעה קשה מאוד ביכולת של מערכת הביטחון וצה"ל להתמודד עם האתגרים הכבדים שעל גבולנו, בהם הג'יהאד העולמי, דאעש, חיזבאללה, חמאס וגורמי טרור נוספים שמאיימים על מדינת ישראל, וזה עוד לפני שדיברנו על הגרעין האירני", הוסיף הגורם הצבאי הבכיר.

לדבריו, "כדי להתמודד עם האיומים המשתנים והמורכבים ולפגוע בטרוריסטים ובשולחיהם, יש להשקיע במודיעין איכותי וחימוש מדויק, וזה עולה כסף. מי שרוצה צבא איכותי - שיידע להיכנס לשטחים בנויים ולהילחם ולנצח בהם, צריך להפנים ולהבין שדרושים לנו לוחמים מאומנים ומיומנים בסדיר ובמילואים, וזה עולה כסף. מי שרוצה טנקים ונגמ"שים מוגנים במעיל רוח כדי להגן על לוחמים, יודע מן הסתם שזה עולה כסף. מי שרוצה כיפת ברזל שתגן על אזרחי ישראל מפני ירי טילים ורקטות אל מרכזי אוכלוסייה, צריך להבין שזה עולה כסף".

טעמים פוליטיים או איזון בתקציב?

הגורם טען כי התקציב של משרד האוצר אינו נובע מטעמים ענייניים, אלא משיקולי בחירות: "צר לנו שבגלל טעמים פוליטיים ואלקטורליים שאינם מחוברים למציאות במזרח התיכון, תהיה פגיעה קשה בביטחונם של אזרחי ישראל ופגיעה קשה בכלכלה הישראלית".

היום הגיש משרד האוצר לראש הממשלה נתניהו הצעת תקציב, בה הגירעון צפוי לעמוד על 3.18% מן התוצר ואינו כולל העלאת שיעורי מס. במשרד האוצר גורסים כי לאור האינדיקטורים על האטה מסוימת בפעילות המשק אין זה נכון להעלות מסים. זאת בניגוד לדעת בנק ישראל, שמתעקש כי הגדלת הגרעון עלולה להביא לאסון.

כמו כן, מדגישים באוצר כי המענה לדרישות מערכת הביטחון לתוספת תקציב צריך להתכנס תוך שמירה על מסגרת ההוצאה שנקבעה. עוד טענו כי התקציב מאוזן, וכולל בתוכו מתן מענה לדרישות משרד הביטחון כמו גם לצרכים החברתיים האזרחיים.

מנכ"לית משרד האוצר, יעל אנדורן, אמרה כי "אנו רואים חשיבות בשמירה על מסגרת ההוצאה". עוד הוסיפה אנדורן כי "התקציב שיוצג לראש הממשלה משקף את האיזונים הנכונים בין יעד הגרעון, דרישות משרד הביטחון, וסדר יום אזרחי כלכלי".