מחשבות על יאיר לפיד

מע"מ אפס או הגדלת הגירעון? לא יודע, אבל לפיד נראה בטוח בעצמו - וזה מעורר הערכה

יש לי הערכה רבה לתפקודו של יאיר לפיד בפרשת התקציב. הוא מתנהג כרגיל ובקי, לא מאבד את העשתונות גם לנוכח הפרובוקציות הילדותיות של נשות חדשות 2, הוא מפרק לגורמים שאלות מכשילות, בקיצור הוא מתנהל כאדם שקול ואחראי. בשבילי הוא הפתעה גדולה. ואני לא מדבר על תפקודו, אלא בעיקר על התנהלותו.

התפקוד הוא סיפור קצת שונה. לפיד ראוי להערכה על התעקשותו לתת לבוחריו את מה שהבטיח להם; על סירובו לסגת מהתוכניות שהציע. זו התנהגות מרעננת בממשלה שבה הדברים מתנהלים בדרך כלל בכוח האינרציה. כמו למשל תחום הביטחון שבו לא נמצא עד היום השר או ראש הצבא שיבוא לממשלה עם תוכנית התייעלות מלווה בחיסכון תקציבי. לעומת אלה, לפיד מביא רוח שונה של רצון אמיתי לעשות דברים אחרת.

הילד והמומחים

מתנגדיו אומרים שהוא מתנהג בצורה ילדותית. אבל כך מתנהג כל מי ששואף לשנות ולחדש. מי העז לומר שהמלך הוא עירום, אם לא ילד קטן, שעשה זאת כאשר המבוגרים סביבו "ראו" שהמלך עוטה גלימה, מכיוון שכך אמרו להם? היה צורך בילד כדי שהאמת לא רק תיראה, אלא גם תישמע.

אני מודה, גם אני חשבתי בהתחלה שיש לנו פה עסק עם נסיך הקופץ בראש. אבל אז "הילד" הרכיב רשימה מפלגתית, שהיא לטעמי האיכותית ביותר כיום על המפה המפלגתית. לא אהבתי כאשר לקח לעצמו את המנהיגות לשמונה שנים, קצת יותר מדי בנוסח צ'אושסקו וכאלה. אבל יכול להיות שגם בעניין הזה הוא צדק. מה הוא צריך לבזבז את זמנו בקרבות מנהיגות? אחר הכול, הוא ייסד את המפלגה, הוא הביא את המנדטים, הוא רוצה שמונה שנים של שקט כדי לעבוד על מטרותיו. לא כל כך דמוקרטי, אבל בוודאי יעיל יותר.

מי עדיף?

קשה לי לגבש עמדה בשאלות כמו האפס מע"מ והגדלת תקציב הביטחון. אין לי אל הכלים המקצועיים כדי להבין ולקבוע מה עדיף. אני שומע מה אומר לפיד. אני מכבד את עמדתו. אבל מולו עומדים בעלי מקצוע, מנוסים וותיקים. האם אפשר להעדיף את דעתו של לפיד, נטול ההשכלה והניסיון הכלכליים? או שיותר נכון להקשיב לאנשים שהידע והניסיון שלהם גדול בהרבה? ומצד שני - אולי חוסר הניסיון והידע הוא דווקא זה שיכול לחולל שינוי? אולי לפיד מראה לנו שהילד התקציבי הוא עירום? לא יודע. בינתיים נראה שללפיד עצמו אין ספק בצדקת עמדותיו, למרות שמולו עומדים מומחים גדולים ממנו בהרבה. וגם זה מעורר סוג של הערכה.