"הוצאנו מעל 110 מיליון שקל וחיכינו 4 שנים לוועדה המחוזית" כך אומר היום משה (מוסה) גבאי, סמנכ"ל IEI, בראיון ל"גלובס", לאחר שפרויקט פצלי השמן שלו נדחה לפני שבועיים בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים. "יש לנו אורך נשימה", אמר, "ומבחינתנו לא השתנה כלום. אנחנו פה כדי להישאר".

יזמי חברת IEI ומשרד התשתיות עובדים שנים על פרויקט פצלי השמן, אך לפני שבועיים קיבלה הוועדה המחוזית את עמדות הגופים הסביבתיים, המשרד להגנת הסביבה והתושבים המקומיים, ולא אישרה ליזמים לבצע פיילוט לבדיקת ההיתכנות של הפקת נפט בקרקעות חבל עדולם.

אתר הפיילוט הוא מגרש בשטח 20 דונם בצדי כביש 35. השיטה מתבססת על חימום סלעים המצויים בעומק של כ-300 מטר ומכילים נפט בריכוז גבוה. הסלעים יחוממו לטמפרטורה של כ-300 מעלות ע"י גופי חימום שיוחדרו לקרקע, והחום "ישחרר" לפני השטח את הדלקים הרצויים.

יזמי IEI טוענים כי מאגר פצלי השמן בשפלה מוערך בכ-150 מיליארד חביות, גדול דיו בכדי למלא את כל צורכי מדינת ישראל לעשורים רבים, ובכך להקטין את התלות בנפט שמגיע ברובו ממדינות מזרח אירופה ועובר דרך טורקיה.

גבאי טוען שהפרויקט לא אושר כי "שלא הצלחנו להסביר לחברי הוועדה איך אנחנו מתכוונים לעשות את הפיילוט. במשך שנים עבדנו על מיפוי של המרבץ, קבלת אישורים, ניסויים במעבדות ועוד ניסויים ועוד ניסויים. אבל כשהגענו לוועדה הכול היה נשמע להם מורכב מדי. הצענו פיילוט שונה מאיך שההפקה המסחרית הייתה מתנהלת".

לדברי גבאי, מה שהכריע לבסוף היה פחד. "היה מסע הפחדה גדול מצד הירוקים שטענו כי ההפקה תפגע במי האקוויפר", טען, "מומחי רשות המים והשירות ההידרולוגי קבעו חד משמעית כי לא נשקף סיכון לאקוויפר, בשל קיומה של שכבת סלע אטימה בעובי של יותר מ-200 מטר. האוטוריטה העולמית לפצלי שמן, הרולד ויניגר, שעבד עבור תאגיד הנפט הענקי 'של', עזב הכול ועלה לארץ כי הוא מודע לחשיבות הפרויקט וניסה להסביר שלא תהיה פגיעה במי האקוויפר. מנהל תחום הידרוגיאולוגיה ברשות המים יעקב ליבשיץ הסביר שהפרויקט לא יכול להזיק למים, בני בגין שהיה ראש המכון לגיאולוגיה אמר שזה לא יכול לפגוע, וכל סטודנט לגיאולוגיה מבין שזה לא יכול לפגוע. אבל כלום כבר לא עזר".

לדברי גבאי, "האפשרות לפנות לבג"ץ נראית כרגע מאוד סבירה. במקביל, אנחנו מגבשים מסלול שיאפשר לנו להוכיח לגורמים המוסמכים, ורשויות התכנון בכלל זה, כי החשש מהפקת נפט מפצלי השמן בשפלה לא היה מוצדק. אולי נוציא תוכנית פיילוט אחרת, רישיון חדש על שטח מצומצם יותר או דמו של מתקן מסחרי קטן".