גורמים ביטחוניים: "חמאס עצר את משגרי הרקטה"

לאחר שהופרה הפסקת האש באמצעות רקטה שנורתה מכיוון רצועת עזה ונחתה בשטח פתוח, גורמים ביטחוניים טוענים כי חמאס עצר את היורה

צוק איתן / צילום: רויטרס
צוק איתן / צילום: רויטרס

לאחר שהשקט בן שלושה שבועות הופר באמצעות רקטה אחת שנורתה אמש מרצועת עזה, הלילה (ד') הודיעו גורמים ביטחוניים כי חמאס עצר את היורים. לפי הגורמים, חמאס היה מוטרד מחזרה למצב מלחמה עם ישראל ולכן עצר את היורים בהקדם.

דברי הגורמים נועדו להסביר את מדיניות ההנהגה הישראלית, שסירבה להגיב באופן גלוי לירי מעזה: ראש הממשלה, שרי הביטחון ושאר שרי הקבינט לא הגיבו לנושא גם לאחר שצה"ל אישר את ביצוע הירי, למרות שנתניהו הצהיר בעבר כי "אם חמאס יחדש את הירי - לא נסבול טפטופים על שום חלק של מדינת ישראל".

לדברי הגורמים, המסר מחמאס הגיע לאחר הירי דרך צינורות תיווך. גורם חמאס העביר מסר לגורמי ביטחון ישראלים לפיו הם מחוייבים להפסקת האש והם מנסים לבדוק מדוע הופרה. תשובת ישראל להודעה הייתה כי מצופה מחמאס לעצור ולהעניש את היורים, אחרת תבוא תגובה צבאית הולמת.

זמן קצר לאחר הודעת חמאס, התקבלה הודעה נוספת לפיה נעצרו מפרי הפסקת האש. "חמאס הגיבו מהר מאוד", אמר המקור הביטחוני. "זה ככל הנראה קרה משום שהם היו מוטרדים מהמצב".

אמש סמוך לשעה 18:25 גורמי ביטחון ותושבים בדרום דיווחו כי רקטה שנורתה מרצועת עזה התפוצצה בשטח פתוח בצד הישראלי, סמוך לגדר מול קיבוץ במועצה האזורית אשכול. באירוע לא נגרם נזק ולא היו נפגעים.

חיים ילין, ראש מועצת אשכול, אמר בעקבות חידוש הירי והנפילה בשטח המועצה כי "לא נקבל ירי ספורדי לעבר הישובים שלנו. המנהיגות של מדינת ישראל תימדד באופן בו היא בוחרת להגן על תושביה - האם תוביל להסדר מדיני שיביא שקט ארוך טווח לאזור או שתמשיך במעגל האלימות הבלתי פוסקת".

"יש לנו את הצבא החזק ביותר בעולם. לא צריך לפחד לנהל משא ומתן מתוך חוזק צבאי ולהביא את השקט המיוחל לעוטף עזה ולדרום", הוסיף ילין. "אנחנו מצפים מממשלת ישראל לפעול להבאת שקט לאזור, באותה נחישות שבה לחמו החיילים לנטרול איום המנהרות".