המבקר לליברמן: העבר לי את הלו"ז של נסיעתך לאוסטריה

שפירא פנה לשר החוץ בעקבות פנייתה של ח"כ שלי יחימוביץ', לפיה "הביקור החשאי בוינה מעלה חשש לשימוש לא נאות בכספי משלם המסים לטובת ביקור פרטי" ■ ליברמן: "יחימוביץ' - פופוליסטית שאינה מבינות דבר במדיניות חוץ"

אביגדור ליברמן / צילום: יואב דודקביץ'
אביגדור ליברמן / צילום: יואב דודקביץ'

שר החוץ אביגדור ליברמן נדרש לתת דין וחשבון למבקר המדינה על נסיעתו לאוסטריה ולמדינות נוספות. בעקבות פנייתה של חברת הכנסת שלי יחימוביץ', שיגר אתמול (א') מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, מכתב לשר החוץ אביגדור ליברמן, ובו הוא מבקש ממנו לקבל את תוכנית הנסיעה לאוסטריה ולמדינות נוספות, ככל שנכללו בנסיעה זו, לרבות לוח הפגישות המפורט.

במכתבו כותב המבקר לליברמן: "במשרדי התקבלה תלונתה של ח"כ שלי יחימוביץ' בנושא נסיעתך לוינה לפני כ-10 ימים. לצורך בירור התלונה אבקש לקבל בשלב ראשון את התייחסותך לטענות המועלות בפנייתה של ח"כ יחימוביץ'".

"כמו כן", הוסיף המבקר, "אבקש לקבל את תוכנית הנסיעה (לאוסטריה ולמדינות נוספות ככל שנכללו בנסיעה זו), לרבות לוח הפגישות המפורט".

תלונתה של יחימוביץ' נשלחה למבקר המדינה בעקבות פרסום בעיתון "הארץ" בדבר פגישות שונות שקיים השר ליברמן באוסטריה, ובהן פגישה עם איש העסקים מרטין שלאף, אשר עד לפני זמן קצר היה מבוקש לחקירה בישראל.

יחימוביץ' כתבה למבקר כי "פגישות נוספות שקיים השר ליברמן במהלך ביקורו (מלבד הפגישה עם שלאף, א' ל"ו), אם היו כאלה, לא נחשפו לציבור. ביקורו של השר ליברמן באוסטריה הוסתר מכלי התקשורת. בהודעה לעיתונות שיצאה מלשכתו, עודכנו העיתונאים בדבר נסיעתו לליטא ולארה"ב - אך עצירתו בוינה הושמטה ולא דווחה".

"יתרה מכך", הוסיפה יחימוביץ', "לפי המדווח - גם מרבית הפקידים הבכירים במשרדו של ליברמן לא עודכנו בדבר הנסיעה, ונראה כי זו התקיימה ללא מעורבות של הדיפלומטים הנוגעים לעניין. לפי המידע שברשותי, הנסיעה כולה - לרבות השהות בוינה - מומנה מכספי משלם המסים".

לטענת יחימוביץ' במכתבה, "הביקור החשאי בוינה מעלה חשש כבד לשימוש לא נאות בכספי משלם המסים לטובת ביקור פרטי. הסתרת הביקור מכלי התקשורת, מידור בכירי המשרד והדיפלומטים הנוגעים לעניין ואי-הדיווח אודות הפגישות הדיפלומטיות שקיים השר, אם בכלל, מעלים ניחוח עז של קשרי הון-שלטון לא ראויים, שנעשים בהסתר - אך על חשבון הציבור. על מנת להבטיח את טוהר המידות והמינהל התקין בנושא זה, אבקש את בדיקתך לגבי נהלי הביקורים הדיפלומטיים בכלל, וביקור זה בפרט".

ממשרדו של שר החוץ נמסר בתגובה: "כבר ביום שישי האחרון, מיד עם שובו מהביקור בארה"ב, הטלפון הראשון שעשה השר ליברמן היה למבקר המדינה, על מנת שיבדוק את ביקורו המדיני בוינה, כדי למנוע כל פיתחון-פה מפופוליסטיות שאינן מבינות דבר במדיניות חוץ, או בכלל, כמו שלי יחימוביץ'".