ב"יש עתיד" בדקו: האם לפיד יקבל תמיכה כיו"ר האופוזיציה

(עדכון) - כשברקע העדר הסכמות על תקציב המדינה לשנה הבאה, נפגש היום נתניהו עם ראשי יהדות התורה, חברי הכנסת משה גפני ויעקב ליצמן ■ על-פי הערכות, לחרדים אין כל כוונה להצטרף לממשלה בתקופה הקרובה

משה גפני / צלם: איל יצהר
משה גפני / צלם: איל יצהר

תגובת שר האוצר יאיר לפיד לפגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם החרדים הבוקר לא איחרה לבוא: חברי כנסת מהאופוזיציה מדווחים כי כמה שעות לאחר שנפגש ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם ראשי יהדות התורה, גיששו עימם שרים מ"יש עתיד" האם יתמכו במינוי לפיד לתפקיד יו"ר האופוזיציה. חברי כנסת ממרצ ומהסיעות הערביות הבהירו לשרים המתקשרים כי אין בכוונתם לתמוך בלפיד.

במערכת הפוליטית מעריכים כי מדובר בספין תגובה של לפיד לפגישת נתניהו עם גפני וליצמן, שנועד לאותת לנתניהו כי איומיו של שר האוצר לפרוש מהממשלה עלולים לצאת אל הפועל. על פי תקנון הכנסת, בתפקיד יו"ר האופוזיציה מחזיק יו"ר המפלגה שזכה לתמיכה הרחבה ביותר מקרב חברי האופוזיציה ולא יו"ר המפלגה הגדולה ביותר.

כשברקע העדר הסכמות על תקציב המדינה לשנה הבאה, נפגש היום נתניהו, עם ראשי יהדות התורה, חברי הכנסת משה גפני ויעקב ליצמן. מדובר בפגישה השנייה של ראש הממשלה עם נציגי הסיעה החרדית בתוך שבועיים. את הפגישה זימן אמש נתניהו בשעת לילה מאוחרת. נציגיו התקשרו לליצמן וגפני וביקשו כי יגיעו בבהילות למעון ראש הממשלה הבוקר.

זאת, לאחר שאתמול התברר שלמרות הדיווחים בסוף השבוע כי ראש הממשלה ושר האוצר הצליחו לגשר על הפערים סביב תקציב 2015, אין עדיין הסכמות בין נתניהו ללפיד. בפגישה שקיימו השניים אתמול נתגלעה שוב המחלוקת על גובה התוספת לתקציב הביטחון, כשראש הממשלה ומערכת הביטחון מתעקשים להגדיל עוד את התקציב. הפגישה הסתיימה ללא כל הסכמה. בסופה הוחלט כי השניים ישובו וייפגשו בימים הקרובים. אם לא יגיעו הצדדים להסכמה עד ערב ראש השנה שיחול ביום רביעי הקרוב, יתקיימו הדיונים הבאים רק לאחר יום הכיפורים, בשל נסיעת נתניהו לעצרת האו"ם הכללית בניו יורק בשבוע הבא. לפי שעה קיימת הסכמה בין הצדדים כי תינתן תוספת של 6 מיליארד שקל לתקציב הביטחון, לא יועלו מיסים, הגירעון יעמוד על 3.4% וכי חוק מע"מ אפס יעבור בכנסת.

במערכת הפוליטית מעריכים שנתניהו זימן את החרדים על מנת לאותת ללפיד שנתניהו לא נבהל מאיומיו לפרוש מהממשלה בהעדר הסכמות על התקציב, וכי ראש הממשלה לוקח בחשבון אפשרות של שינויים קואליציוניים. עם זאת, גורמים ששוחחו עם נתניהו בימים האחרונים מעריכים כי למפגש עם החרדים קיימת סיבה נוספת. לדבריהם, נתניהו חושש מחבירה אפשרית של יש עתיד, ישראל ביתנו וסיעות נוספות שיובילו להקמת קואליציה חלופית שתותיר את נתניהו והליכוד באופוזיציה. על פניו תרחיש שכזה הוא אפשרי, לאחר שבעקבות פרישת שר הפנים גדעון סער עולה מספר המנדטים של סיעתו של לפיד (19) על מספר המנדטים של הליכוד (18), אולם על פי ההערכות הסיכויים לכך קלושים. בשיחות סגורות אמר לפיד בעבר כי אין בכוונתו להוביל להדחת נתניהו באמצע הקדנציה שכן אין לכך לגיטימציה ציבורית. לפיד יודע שהציבור שבע מחילופים ושינויים ומעדיף יציבות שלטונית. עם זאת, נראה שנתניהו נערך גם למקרה כזה ולכן פועל לקירוב וחימום היחסים עם החרדים.

כזכור, תוכנה של הפגישה הקודמת בין נתניהו לחרדים פורסם כשגפני סיפר בוועדת הכספים כי ראש הממשלה מתנגד להצעת חוק מע"מ אפס. בפגישה הבוקר עדכן נתניהו את החרדים בהתפתחויות אולם לא סוכם דבר.

על פי הערכות לחרדים אין כל כוונה להצטרף לממשלה בתקופה הקרובה, אלא אם תהיה פרישה דרמטית של יש עתיד. ובכל זאת, למרות שברור להם שהמפגשים המתוקשרים עם ראש הממשלה נועדו לצרכי פפארצי ולא לשם קיום משא ומתן קואליציוני, הם משתפים פעולה עם נתניהו. גם להם נוח לשחק את המשחק, הם נהנים להתגרות בלפיד בדיוק כמו נתניהו ולא יחושו צער אם ייווצר משבר או סכסוך נוסף בין לפיד לנתניהו. גורם חרדי העריך היום שתגובתו של לפיד לא תאחר לבוא. "לא נתפלא אם שר האוצר יכנס מסיבת עיתונאים ביום כיפור כתגובה", אמר.

ביש עתיד לא הגיבו על הדברים.