ניצול יחסי מרות?

לעיתים העובדת היא שיוזמת את הקשר בתקווה לטובות הנאה

ניידת משטרה שוטר דוח / צלם: תמר מצפי
ניידת משטרה שוטר דוח / צלם: תמר מצפי

מאוד מטריד מה שקורה במשטרה. קצינים מוכשרים נושרים מהארגון בגלל מעשים הקשורים בסקס, אם במעשה או בדיבור. משהו נראה לי פה לא תקין, מוגזם. אנשים שהגיעו לעמדות בכירות בעבודה קשה ורבת-שנים - האם ראוי שיפסידו את כל עולמם המקצועי, וגם האישי, בגלל אקט מיני עם שוטרת, שכן או לא כפופה להם?

נשים וגברים עובדים כמעט בכל מקום, וההתחככות היומיומית של ההורמונים הנשיים עם הגבריים מובילה למה שקרוי משיכה מינית. אבל כשזה מגיע למעשים, החוק קובע כי הדבר אסור במקרים מסוימים, ואינו עושה אבחנה מספקת בין מקרה למקרה.

החוק דורש את אותה מידה של איפוק מכולם. הגברים נדרשים לשלוט ביצריהם ובתשוקותיהם, גם לנוכח הפרובוקציות הבוטות ביותר, ומוטל עליהם מחיר, לעיתים דיספרופורציונלי.

איפה זה מתחיל?

במשטרה הקירבה - והמקרה הקלאסי הוא בין קצינים לשוטרות, רבות מהן צעירות - היא גדולה במיוחד, מה שיוצר אינטימיות רבה. זה נוגע לא רק לגברים, אלא גם לשוטרות וקצינות, שגם אצלן ההורמונים עובדים הרבה בגילאים אלה. מה גם שרבות מהן פנויות, אם כי גם הנשואות אינן משוחררות מהפיתוי.

לעיתים קשה לדעת איפה מתחיל סיפור, אצל הגבר או אולי אצל האישה דווקא. אבל בכל מקרה האחריות, ולעיתים האשמה, מוטלת על הבכיר.

המספר הרב של אנשי משטרה (ומדי פעם גם אנשי צבא) הנופלים ב"פח" הזה - מה הוא אומר? שאנשי המשטרה יותר "חרמנים"? שהם פחות רגישים לחוק? קלים לפיתוי? או שאולי תנאי העבודה הם כאלה שהופכים אותם ליותר פגיעים?

מכל מקום, בוודאי שלא טוב ולא ראוי שכל מה שקרוי הטרדה מינית יגרום לסיום קריירה, ושזה יקרה ברוב המקרים לגברים.

האם גם העובדת מנצלת את יחסי המרות?

צריך להבחין בין הסוגים השונים. הטרדה מילולית, למשל, צריכה להיחשב לעבירה משמעתית לכל היותר; הבעיה היותר קשה ויותר מכשילה היא זו הכרוכה בניצול מרות. אבל במקרים כאלה, למה רק הגבר הבכיר אחראי? הוא אמנם מנצל את מרותו, וזה דבר מכוער לעשותו, אבל העובדת הרי משתפת אתו פעולה. לעיתים העובדת היא זו שיוזמת את הקשר בתקווה לקידום או טובות הנאה אחרות. האם לא גם היא מבקשת לנצל את המרות - זו שיש למבקש את קרבתה?

כמובן שהתהיות וההתלבטויות אינן קיימות כאשר מדובר במקרי אונס, או כל מעשה הכרוך באלימות, אבל על מקרים כאלה לא שמענו במשטרה. הדברים שיוצאים החוצה אינם חורגים מהיחסים שבינו לבינה, הנחשבים לאסורים רק משום שהם נעשים על-ידי לובשי מדים באותו הארגון.

זה בסדר, אסור שהתחום הזה יהיה פרוץ, אבל לא בסדר שהמחיר הנדרש לא יתאים לנסיבות.