מתחילת השנה נגרעו 1,000 דירות של דיור ציבורי - ולא נרכשה אף דירה חדשה

מספר הדירות בדיור הציבורי ממשיך לצנוח: בשנה האחרונה נגרעו עוד כ-1,000 דירות מהמאגר, כך על פי נתונים חדשים של משרד השיכון. במקביל, מספר הזכאים רק הולך ועולה. בעוד חוק הדיור הציבורי הופשר בשנה שעברה, ובמסגרתו אמורה הממשלה להתחיל ולרכוש דירות חדשות לדיור הציבורי, נכון להיום משרד השיכון רק מוכר דירות לדיירי הדיור הציבורי ללא רכישת דירות חדשות.

על פי נתונים חדשים של משרד השיכון, מאז תחילת השנה, אז החל משרד השיכון בתהליך מכירת הדירות במסגרת חוק הדיור הציבורי שהופשר בשנה שעברה, נמכרו כ-1,000 דירות והוגשו יותר מ-5,500 בקשות לרכישה מצד הדיירים. על פי הנתונים הללו מדובר ב-9% מכלל הדירות בדיור הציבורי הקיים שעומדות להיגרע בקרוב מהמלאי.

עוד על פי נתוני משרד השיכון וסקירה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, היום עומד מספר הדירות הקיים בדיור בציבורי על 60.5 אלף דירות בלבד בכל חלקי הארץ (מבלי להתייחס לדירות שנמכרות כעת). מדובר במספר שפל של דירות לזכאי הדיור הציבורי הנמוך בכ-20% ממספר הדירות בדיור הציבורי ב-2011 (75.5 אלף דירות) ובכ-44% ממספר הדירות בדיור הציבורי בשנת 1999 (כ-108 אלף דירות). רק כדי לסבר את האוזן, בימים שבהם השקיעה המדינה בדיור ציבורי, בשנות ה-60, היו במדינת ישראל כ-206 אלף דירות המיועדות למטרה זו.

את רובן המכריע של דירות הדיור מהציבורי מנהלת חברת עמידר (72%) ואת השאר מנהלות החברות המשכנות האחרות: עמיגור, חלמיש, שקמונה, שו"פ, פרזות וחלד. מבצע המכירה של הדיור הציבורי ימשיך בחמש השנים הקרובות או עד שיימכרו 15 אלף דירות מהמאגר. בינתיים גם מספר הממתינים לדיור ציבורי ממשיך לעלות וכך גם הזכאים לסיוע בשכר דירה. את התמורה ממכירת הדירות לדרי הדיור הציבורי אמורה המדינה להשקיע הן ברכישת דירות חדשות למטרה זו, הן בסיוע בשכר דירה והן בתחזוקת הדירות הקיימות. מכיוון שהדירות שנמכרות לדרי הדיור הציבורי נמכרות בהנחה משמעותית, ללא תקצוב נוסף של הממשלה תתקשה המדינה לרכוש דירות חדשות לדיור הציבורי כדי להשלים את הפער שנוצר על ידי המכירה.