שלום: אין צורך ב-55 תאגידי מים; נשקול להקים תאגיד ארצי

לדברי שר התשתיות הלאומיות, הפחתת תעריפי המים צפויה להביא להוזלות נוספות בחלקים אחרים במשק

סילבן שלום / צלם: תמר מצפי
סילבן שלום / צלם: תמר מצפי

בדרך לשינויים בפעילות תאגידי המים? שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, סילבן שלום, הצהיר היום (ג') לפני פורום בכירים ברשויות המקומיות באילת, כי יפעל להפחתת מספר תאגידי המים כדי להוביל להוזלת תעריפים.

"אין ספק שתאגידי המים צמחו לממדים שמעבר לכל פרופורציה", אמר השר שלום והוסיף כי "יש לבחון את ביטולם או את ביטול משמעותם. לא ייתכן שיש צורך ב-55 תאגידים עירוניים שבעבר תיפקדו תחת כנפיה של הרשות המקומית ועשו זאת בשליש מכוח האדם".

לדברי שלום, "האזרח הקטן עומד אל מול התאגידים חסר אונים. כשהייתי יו"ר חברת החשמל הקמתי את מוקד 103, ועכשיו נעשה את אותו הדבר בתחום המים".

שלום הוסיף כי משרדו פועל לגיבוש תוכנית שתאפשר את הוזלת המים לצרכנים, וציין כי אם האחריות על אספקת המים בערים תוחזר לרשויות תחול ירידה במחירים, אם כי באחוזים בודדים: "אחד הדברים שנבחנים בעניין זה הוא הקמת תאגיד מים אחד גדול, מעין חברת מים ארצית שתנהל את כל התאגידים", אמר. הוא הוסיף וציין כי בקרוב הוועדה לייעול משק המים, שאת הקמתה הוא קידם למען הוזלת תעריפים לציבור, תמסור בקרוב את המלצותיה. "הסיבות העיקריות למחיר הגבוה של המים הוא מחיר ההתפלה והעובדה שהממשלה החליטה כי תקציב המדינה לא יסבסד עוד את משק המים".

בהתייחסו לסוגיית יוקר המחיה, אמר שלום כי בתחילת 2015 צפויה ירידה משמעותית בתעריפי החשמל, וזאת לאחר שבמהלך השנה האחרונה תעריפי המים הוזלו בכ-5%. "הפחתות התעריפים צפויות להוביל להוזלות נוספות בחלקים נוספים של המשק, בין אם מדובר במילקי, בקוטג' או בכל מוצר אחר שייצורו דורש תשומות חשמל ומים. כשאלו יוזלו - גם כל השאר יוזלו", אמר.