יעלון: "כל עוד נתניהו מתנהל נכונה, למה שאצא נגדו?"

שר הביטחון אומר בראיון ל"וושינגטון פוסט": "אם העם בישראל ירצה (שאהיה רה"מ), אצטרך לשקול זאת" ■ תוקף שוב בחריפות, בלי לנקוב בשמות, את ממשל אובמה, מאשימו ב"בורות", אך אומר על הקשיים עם ארה"ב: "התגברנו עליהם"

משה בוגי יעלון / צילום: תמר מצפי
משה בוגי יעלון / צילום: תמר מצפי

בראיון ל"וושינגטון פוסט" משמיע שר הביטחון משה (בוגי) יעלון איום מרומז נגד רה"מ בנימין נתניהו, שלא יסטה מ"הדרך הנכונה" ותוקף שוב בחריפות, בלי לנקוב בשמות, את מדיניות ממשל אובמה במזה"ת, למרות שהשר היה מודע, קרוב לוודאי, ל"סנקציות" האישיות שנקט נגדו הבית הלבן בגין התבטאויות קודמות שלו נגד שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי, שאותו כינה בזמנו "משיחי ואובססיבי".

הראיון, שעלה אמש (שבת) לאתר של ה"פוסט", נערך כנראה לפני שפקידים בממשל הדליפו לעיתונות שהבית הלבן דחה בקשות של יעלון להיפגש עם סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן; עם קרי ועם היועצת לביטחון לאומי סוזן רייס. יעלון נפגש, כמתוכנן, עם עמיתו האמריקאי צ'אק הייגל, והצליח להיפגש גם עם שגרירת ארה"ב באו"ם סמנתה פאואר, אך הפגישה עם פאואר נערכה רק מפני שהיא נקבעה לפני שהשגרירה קיבלה את הוראת האיסור מהבית הלבן.

"כמה מהדברים שהשמיע יעלון בעבר הדהימו אותנו, ולפיכך איש אינו צריך להיות מופתע שהוא לא הצליח לקבל חלק מהפגישות שאותן ביקש לקיים", אמר אמר פקיד אמריקאי. הידיעה על סנקציות הממשל נגד יעלון פורסמה בראשונה ב-ynet.

בכל זאת, אין ספק שיעלון ידע שנדחו בקשותיו להיפגש עם שלושת הבכירים עוד לפני ההדלפה, מפני שבקשות כאלה אינן נעשות, בדרך כלל, ברגע האחרון. אך עובדה זו לא הפריעה לו לתקוף בראיון בחריפות את מה שהוא הגדיר כ"בורות", "תפיסות מוטעות" ו"נאיביות" של גישת ממשל אובמה למזה"ת, לרבות הסכסוך הישראלי-פלסטיני ומאמצי איראן לפתח נשק גרעיני. הוא השמיע ביקורת בוטה במיוחד על על גישה רווחת בממשל, שלפיה העדר פתרון לסכסוך תורם לצמיחת דאע"ש. קרי נתן ביטוי לגישה זו בשבוע שעבר.

בלי לנקוב בשמות, אך בלי להותיר ספק שהוא רומז לחשיבה האמריקאית על הסכסוך, אמר יעלון: "לרוע המזל, מתברר לנו שתפיסות מוטעות רבות מדי שולטות על הגישה לסכסוך הישראלי-פלסטיני. איננו מוצאים שום זיקה בין ההתקוממות בטוניסיה, ההפיכה במצרים והסכסוך הכיתתי בעיראק לבין הסכסוך הישראלי-פלסטיני. בעיקרו של דבר, הבעיות האלה נובעות מהעימות הסוני-שיעי, בלי כל קשר לסכסוך הישראלי-פלסטיני".

"דיברתי (בעבר) על תפיסות מוטעות, על אי הבנות, בלי לנקוב בשמו של מישהו", הוסיף יעלון. "ייתכן שמדובר בנאיביות או תקוות שווא - (למשל) 'אנו במערב יודעים מה טוב לערבים', האמונה שאפשר לקיים תהליך דמוקרטי עם בחירות... וזה מתפורר לנגד עינינו. חלק (מהחשיבה הזו) הוא בורות. אכן כך".

שר הביטחון הדף בהתמדה כל מאמץ של המראיינת לאלי וויימות, להרחיב את הדיבור על יחסיו הרעועים עם ממשל אובמה.

- גרמת לסערה די גדולה עם דבריך על קרי.

יעלון: "התגברנו על זה".

- מצב היחסים בין ישראל לארה"ב איום ונורא. לרה"מ נתניהו ולנשיא אובמה היתה פגישה רעה החודש. במהלך המלחמה בעזה, משלוחי טילים (מארה"ב לישראל) לא יצאו לדרך באופן אוטומטי, בפעם הראשונה.

יעלון: "סוגיית טילי 'הלפאייר' נפתרה. זו היתה בעיה ביורוקרטית".

- לא נראה שהיחסים בין ישראל לארה"ב הם כמו קשר שאינו ניתן לניתוק אם באמצע המלחמה הממשל מחליט לבחון העברות נשק, שעד עתה נדונו באופן ישיר בין צבאות ישראל וארה"ב.

יעלון: "אני יכול לומר לך שבין הפנטגון לצה"ל יש קשר שאינו ניתן לניתוק".

- ומה עם הפוליטיקאים?

יעלון: "לנו יש מחלוקות".

- נראה שמדובר במחלוקת עמוקה.

יעלון: "עם כל המחלוקות, ארה"ב היא בעלת ברית אסטרטגית של ישראל".

בראיון חשף יעלון את שאיפותיו להיות ראש ממשלת ישראל והצטייר כמי שמחזיק את רה"מ ברצועה קצרה. המראיינת שאלה: "כל עוד בנימין נתניהו רוצה לרוץ (לתפקיד רה"מ), האם תימנע מלרוץ נגדו?

יעלון השיב: "כל עוד הוא מתנהל בדרך הנכונה, מדוע אני צריך לצאת נגדו?"

- האם אתה מתכנן להיות ראש ממשלה ביום מן הימים?

יעלון: "אינני יודע. אם העם בישראל ירצה בי (כרה"מ), אצטרך לשקול זאת".

אך את עיקר דבריו הקדיש יעלון להתנגדות לפתרון של שתי מדינות במתכונתו המוצעת. "ליבת הסכסוך היא סירובם של הפלסטינים להכיר בזכותנו להתקיים כמדינת העם היהודי, בין אם מדובר באבו מאזן ובין אם מדובר בקודמו, ערפאת", אמר שר הביטחון. "רבים חושבים שוויתורים טריטוריאליים יביאו לפתרון, אבל אינני חושב שזה נכון".

הוא אמר שוויתורים כאלה יהיו קרש הקפיצה לשלב הבא בסכסוך."הסכסוך הוא על קיומה של מדינה יהודית ולא על הקמתה של מדינה פלסטינית. כל שטח שניתן לפלסטינים אחרי הסכם אוסלו נהפך מקום מקלט לטרוריסטים. לכן, כל מסקנה שאחרי המבצע בעזה הגיע הזמן לנסיגה נוספת מיו"ש היא בלתי רציונלית. אם נסוג מיו"ש, נצטרך להתמודד עם חמסטאן".

- האם אתה מאמין בפתרון של שתי מדינות?

יעלון: "את יכולה לכנות זאת כ'אימפריה הפלסטינית החדשה'. אנו לא רוצים לשלוט בהם, אך זו לא תהיה מדינה רגילה מסיבות רבות... זו תהיה אוטונומיה מפורזת".

- האם אבו מאזן הוא המנהיג הפלסטיני הטוב ביותר שישראל יכולה לקבל?

יעלון: "אינני יודע, אך הוא לא שותף לפתרון של שתי מדינות. הוא אינו מכיר בקיומה של מדינה יהודית".