תוכנית סיסי למלחמה בטרור: טרנספר לאלפי בדואים בסיני

בשל הפיגועים שגבו את חייהם של עשרות החיילים המצרים בסוף השבוע, שוקל הנשיא סיסי להרחיב את אזור החיץ בגבול שבין רפיח לסיני, ולהתיר לבתי הדין הצבאיים לשפוט אזרחים

פתחי אחמד אל סיסי / צילום: רויטרס
פתחי אחמד אל סיסי / צילום: רויטרס

מצרים שוקלת לבסס ולהרחיב את אזור החיץ שבין רצועת עזה לסיני, ולגרש לשם כך אלפי בדואים מהאזור - כך אומרים גורמי ביטחון בקהיר. זאת, בעקבות שני הפיגועים ביום שישי, שגרמו למותם של לפחות 33 חיילים מצריים, באחד מהימים הקטלניים ביותר מאז הודח בשנה שעברה הנשיא מוחמד מורסי. כמו כן, דווח כי הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי מתכנן להרחיב את תחום השיפוט של בתי המשפט הצבאיים באזור, כך שיוכלו לשפוט גם אזרחים המואשמים בעבירות של חסימות כבישים או פגיעה ברכוש ציבורי.

סיסי אמר כי הצבא ינקוט "אמצעים רבים" באזור במטרה לרדוף את החמושים ולהשמיד את מנהרות ההברחה דרכן עוברים לוחמים ונשק. בנאום טלוויזיוני אמר סיסי כי מצרים מנהלת "מאבק קיומי" נגד הקיצונים המוסלמים, שהחריפו מאוד את תקיפותיהם מאז הודח הנשיא מוחמד מורסי.

סיסי והמועצה הצבאית העליונה במדינה הכריזו בסוף השבוע על מצב חירום בצפון סיני לתקופה של שלושה חודשים. במסגרת מצב החירום, ייסגר מעבר רפיח היום ומחר ויוכרז עוצר בכל יום מהשעה 17:00 אחר הצהריים ועד 7:00 בבוקר שלמחרת. "הצבא ינקום את שפיכות הדמים", אמר הנשיא בשידור בטלוויזיה המקומית. נוסף על כך, הוכרזו שלושה ימי אבל במצרים בעקבות הפיגוע.

הרשויות במצרים הבהירו כי הפיגוע ייענה ביד קשה. "כוחות הצבא והמשטרה ינקטו בכל האמצעים הדרושים כדי להתמודד עם סכנות הטרור ומימונו, כדי לשמור על הביטחון באזור ולהגן על חיי האזרחים", לשון הודעת המועצה הצבאית.

כלי תקשורת ערביים דיווחו אמש על תגבורים נרחבים של הצבא המצרי ברחבי חצי האי סיני. על פי הדיווחים, החל משעות הבוקר התפרשו בעיקר בצפון-מזרח חצי האי, בסמוך לגבול עם רצועת עזה, כוחות מיוחדים המשתייכים ליחידות 777, 999 וצנחנים וכן כוחות של הפעולות המיוחדות השייכים למשרד הפנים. שריוניות נפרשו בנקודות מפתח בערים שבצפון חצי האי: שייח זוויד, רפיח ואל-עריש. זאת, בין היתר כדי לאכוף את העוצר שעליו הכריזה מצרים בכול יום מהשעה 17:00 בערב ועד 08:00 בבוקר. ככל הנראה, הכנסת הכוחות הללו נעשתה בתיאום עם ישראל מאחר שהכנסתם לחצי האי דורשת אישור ישראלי.