"פייננשל טיימס": בועת הנדל"ן בת"א ממשיכה להתנפח

"ת"א הפכה באופן פרדוקסלי למקלט מבטחים פיננסי וחברתי ליהודי התפוצות" ■ "ישראל בלטה בשוק הנדל"ן העולמי גם בעיצומו של העימות במזה"ת, ועם גינויים בינלאומיים על יחסה לפלסטינים" ■ "עקפה את לונדון, דובאי, פריז וניו-יורק"

נוף תל אביבי  / צילום: איל יצהר
נוף תל אביבי / צילום: איל יצהר

"ישראל, ששטחה הוא משהו בין אל-סלבדור וסלובניה, הפכה באופן פרדוקסלי למקלט מבטחים פיננסי וחברתי ליהודי התפוצות, בייחוד צרפת. תל-אביב מתאפיינת בערכי נדל"ן שהם ממהירי הצמיחה בעולם. האם זהו מצב בר-קיימא? לפי שעה, הבועה ממשיכה להתרומם מעל השוק הלוהט הזה, ללא סימן לדאגה כלשהי".

כך כותב "פייננשל טיימס", בכתבה מיוחדת שמוקדשת לתופעת הנדל"ן של תל-אביב.

העיתון מציין כי גם בעיצומו של העימות במזרח התיכון, ועם גינויים בינלאומיים על יחסה לפלסטינים, ישראל בולטת בשוק הנדל"ן העולמי, על רקע ההצלחה של תעשיית ההיי-טק המקומית והתעניינות יהודי התפוצות ברכישות נכסי מגורים בתל-אביב.

"הרנסנס של העיר בעשור האחרון הביא איתו תהילה למסעדות, לחיי הלילה ולסצנת האמנות שלה. תל-אביב היא גם האזור המאוכלס בצפיפות הגבוהה ביותר בישראל, עם ממוצע של 7,522 תושבים לקמ"ר, בהשוואה ל-5,750 תושבים לקמ"ר בירושלים.

"שוק הנדל"ן המובחר של תל-אביב עלה ב-75.4% ב-5 השנים עד הרבעון הראשון של 2014, לפי מחקר של סוכנות הנכסים הבריטית נייט פראנק - ובכך עקף את לונדון, דובאי, פריז וניו-יורק", כתב העיתון. הוא הוסיף ש"קרן המטבע הבינלאומית מעריכה שהמחירים גבוהים באופן לא מציאותי, וכי הבועה חייבת לפקוע".

"פייננשל טיימס" סוקר בקצרה את ההיסטוריה של תל-אביב, ומזכיר ש"סיור בשדרות הירוקות של העיר מגלה, בין גורדי השחקים, דיור שופע חינניות משנות ה-20, עם אלמנטים של ארט דקו וקישוטים מזרחיים, בצד הקווים המפוכחים יותר של אסכולת הבאוהאוס, שהביאו פליטים יהודים מגרמניה בשנות ה-30. יותר מ-3,000 מבנים כאלה של מורשת אדריכלית מודרנית יוצרים את הבסיס לעיר הלבנה, שמוכרת כאתר מורשת על-ידי אונסקו".

ליאנה סלאמה, יועצת ומאתרת נדל"ן לרוכשים מחו"ל, אמרה לעיתון כי "קשה לקנות נכסים משנות ה-20 עד סוף שנות ה-40. רובם מוחזקים על-ידי יורשים רבים, או זמינים רק להשכרה".

העיתון מזכיר את ההסבה של הבניין ברחוב הירקון 96 בעל הקווים המעוקלים למגדל זכוכית של 9 קומות כהרחבה למבנה המקורי, שיצרה 45 דירות מטופחות. בנמל יפו הקימה חברה אמריקנית, RFR, את "מעונות W" בעיצובו של ג'ון פאוסון, אחד האדריכלים הבינלאומיים הראשונים שפועלים בעיר. אלה הם המעונות הממותגים הראשונים בעיר, עם שימוש מלא במתקני מלון W הסמוך.

הפרויקט כולל גם את ביה"ח הצרפתי הישן, עם 38 דירות, שאמורות להיות מוכנות בקיץ הבא, במחרים של 3 מיליון שקל לסטודיו של 450 מ"ר עד 58 מיליון שקל לפנטהאוז של 5 חדרי שינה. המכירה תתנהל על-ידי סותבי'ס אינטרנשיונל ריאלטי, חטיבת הנדל"ן היוקרתי של בית המכירות העולמי.

עוד מזכירה הכתבה את פרויקט סי וואן על הטיילת, ואת נווה צדק והצפון הישן, שמושכים הרבה מאוד קונים מבריטניה וצרפת.