אישום: כונס נכסים מטעם רשות המסים גנב 16 מ' ש' מכספי חייבים

עו"ד דוד לוי ייצג את רשות המסים במשך כעשור בשלל תיקי הוצאה לפועל לשם גביית חובות מנישומים, ונחשב מקורב לראשי הרשות ■ לפי כתב האישום, לוי גנב כספי תמורה שקיבל בנאמנות ממימוש נכסי חייבים ולא העבירם לרשות המסים

עו"ד דוד לוי / צילום: איל יצהר
עו"ד דוד לוי / צילום: איל יצהר

במהלך עבודתו ככונס נכסים מטעם רשות המסים, גנב עו"ד דוד לוי (59) כ-16 מיליון שקל אותם קיבל לידיו ממכירה וממימוש של נכסי חייבים - כך טוענת פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) בכתב אישום שהגישה היום (ב') לבית המשפט המחוזי מרכז נגד לוי, תושב רעננה.

לפי כתב האישום, שהוגש באמצעות עו"ד נעם עוזיאל, משנת 2001 ועד לשנת 2011 ייצג לוי את רשות המסים בשלל תיקי הוצאה לפועל לשם גביית חובות של נישומים עבור הרשות.

"בתקופה הרלוונטית לכתב האישום שלח הנאשם ידו בכספים בהיקף של כ-16 מיליון שקל, אותם קיבל לידיו הנאמנות, ממכירה ומימוש נכסי חייבים, בהיותו כונס הנכסים, אולם לא העבירם לתיק ההוצאה לפועל ולרשות המסים, אלא נטל אותם לכיסו שלא כדין, במירמה ובגניבה", נטען.

מקדמות על חשבון שכר-טרחה

לדברי הפרקליטות, לוי גנב את הכספים באמצעות העברת כספים מחשבונות הנאמנות לחשבונות בנק אחרים בשליטתו, ששימשו אותו לצורך ניהול משרדו ולצרכיו האישיים.

בהסכמי ההעסקה שנכרתו בין משרד האוצר ללוי נקבעו תפקידיו, חובותיו וזכויותיו, ובמסגרתם נקבע מנגנון שכר-הטרחה ללוי, כשיעור מהכספים המתקבלים מפעולות מימוש הנכסים וכן הסדרי תשלום שכר-טרחה במקרים בהם מסתיים הטיפול בפשרה, שאין עמה מימוש נכסים.

בהיותו כונס נכסים על-פי מינוי רשם ההוצאה לפועל בתיקים השונים, פעל לוי מכוח חוק ההוצאה לפועל ומכר נכסי חייבים לשם כיסוי חובותיהם לרשויות המס. תמורת מימוש ומכירת הנכסים הייתה משולמת ללוי בצ'קים בנקאיים.

"הכספים התקבלו אצל הנאשם, בהיותו כונס נכסים, על מנת שיעבירם לתיקי ההוצאה לפועל, או לזוכה בתיקי ההוצאה לפועל, הכול לפי הוראות רשם ההוצאה לפועל ועל-פי ייפוי-כוח לזכות רשות המסים. ואולם, הנאשם שלח יד בכספים מתוך הכספים אותם קיבל ממימוש ומכירת הנכסים", צוין בכתב האישום.

לטענת הפרקליטות, "הנאשם נטל כספים אשר התקבלו ממכירת נכסים, מחשבונות הנאמנות, לדבריו, לכיסוי הוצאות משרדו וכמקדמות על חשבון שכר-טרחה, אותו ציפה לקבל בעתיד ממכירת נכסים בתיקים אחרים, כאלה אשר טרם הייתה עילה למכרם או שטרם נמכרו. הנאשם לא רשאי היה ליטול הכספים, אשר התקבלו ממכירת נכסים, לכיסוי הוצאות משרדו או כמקדמות על חשבון שכר-טרחה, אותו ציפה לקבל ממכירת נכסים בתיקים אחרים, או לכל מטרה אחרת, זולת על-פי הוראות רשם ההוצאה לפועל".

התחמקות ממס

כתב האישום מפרט כי בשני מקרים ובמסגרת תפקידו כמנהל שני עיזבונות שונים, גנב לוי מעל 860 אלף שקל שהחזיק אצלו בנאמנות, כתוצאה ממכירתן של דירות מהעיזבונות שניהל.

נוסף לכך, נטען, לוי סיכם עם מתלונן אחר שיטפל עבורו במכירת וילה בהרצליה. לאחר שחברה מסוימת הגישה הצעה על הווילה אך לא עמדה בהצעתה, חילט ממנה לוי ערבות בנקאית בסך 110 אלף דולר וכ-395 אלף שקל. לוי מואשם כי לא העביר את הכספים לבעל הווילה אותו ייצג, אלא גנב את הכספים שהיו אצלו בנאמנות.

עוד נאשם לוי בעבירות מס. על-פי כתב האישום, "כספי הגניבה אותם נטל הנאשם הינם בבחינת הכנסה אשר צמחה לנאשם מעסקו, ועליהם היה עליו לדווח לרשויות המס. הנאשם השמיט את ההכנסות הנ"ל מדוחותיו, במירמה ובמטרה להתחמק ממס".

כתב האישום שהוגש נגד לוי מתאר מקרה נוסף, שבו הוא הוציא לכאורה כספים מקורבנותיו.

לפי כתב האישום, לוי מונה כמנהל עיזבון אביה של א.א, שהלך לעולמו ב-4 במאי 2011. "במועד שאינו ידוע במדויק, ביקשה א.א מלוי למכור עבורה דירה שהייתה שייכת לאביה המנוח", נכתב בכתב האישום. "לוי הציע את הדירה למכירה בדרך של מכרז, ובהמשך בני הזוג, ג.ג ו-ד.ג, שילמו דמי קדימה בסך 60 אלף שקל ללוי, כנאמן לטובת הגברת א.א", נכתב בכתב האישום.

לפי כתב האישום, ב-20 בדצמבר 2012 נכרת הסכם למכירת הדירה בין א.א. לבין בני הזוג, לפיו הדירה תימכר להם תמורת 750 אלף שקל. הקונים שילמו למוכרת 370 אלף שקל, והיתרה בסך כולל של 390 אלף שקל שולמה לידי לוי כנאמן.

ואולם, לפי כתב האישום, "לוי לא העביר את כספי הנאמנות, כולם או מקצתם, לידי המוכרת, וזאת על אף שהתקיימו כל התנאים על-פי הסכם המכר, אלא שלח ידו בכסף, במירמה וללא זכות בדין, ובמטרה לשלול הכסף מהמוכרת שלילת קבע, בהיותו נאמן ומורשה, על-פי הסכם, לקבל לידיו הכסף ולשמרו בנאמנות".

טענות להתנכלות מצד הרשות

החשדות נגד לוי נחשפו לראשונה ב"גלובס". כפי שפורסם, עו"ד לוי טיפל ב-17 השנים האחרונות במאות תיקי כינוס, יותר מכל כונס הפועל מטעם רשות המסים. הוא נחשב מקורב לכל ראשי רשות המסים ואגפיהם.

היחסים בין לוי לבין מחלקת גבייה ואכיפה של רשות המסים עלו על שרטון, כאשר חל שינוי באופן תשלום שכר-הטרחה של כונסי נכסים.

לוי טען בעבר בפני "גלובס" כי ההתנכלות כלפיו החלה משסירב לוותר על שכר-הטרחה בתיקי כינוס של קבלן הקשור למשפחת פשע, בו בוצעה הפחתה של 160 מיליון שקל בחובו של הקבלן.

ואולם, רשות המסים שללה את טענותיו, והן לא הוכחו מעולם.