הנה הכסף: צה"ל ירכוש מארה"ב טייסת שנייה של F-35

שר הביטחון יעלון סיכם עם מקבילו האמריקני על רכישת טייסת שנייה של מטוס הקרב החמקן המתקדם וכן על השלמת הטייסת הראשונה ■ עוד סוכם כי הסיוע הביטחוני לא יצומצם

למרות המתיחות המדינית, ישראל תרכוש טייסת שנייה של מטוס הקרב החמקן מסוג 35-F וכן תשלים את רכישת הטייסת הראשונה מ-19 מטוסים לטייסת שלמה - כך נודע לוואלה! חדשות. עם זאת, ממשלת ישראל עדיין צריכה לאשר את מתווה העסקה.כמו כן, ארצות הברית אישרה שתקציב הסיוע הביטחוני השנתי הניתן לישראל ימשיך לעמוד על 3.1 מיליארד דולרים - זאת בתקופה שבה וושינגטון מצמצמת את הסיוע הביטחוני שהיא מעבירה למדינות אחרות בעולם. הרכישה טעונה את אישר הממשלה.

שר הביטחון משה יעלון נפגש עם שר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל בעת ביקורו בשבוע שעבר בארצות הברית, והשניים שוחחו על סוגיות רכש בוערות לפני 2015 ועל תכנון תקציב משרד הביטחון הישראלי. נוסף על ההתחייבות שהסיוע הביטחוני יעמוד על כנו, יעלון והייגל דנו גם בהגדלתו החל מ-2017. עם זאת, ההערכות בירושלים הן כי עד שלא יסיים הנשיא ברק אובמה את כהונתו וייכנס נשיא חדש לבית הלבן, לא ישתנה היקף הסיוע.

הסיכום על רכישת מטוסי הקרב הושג כבר ב-2010, אז חתמה ישראל על עסקה שלפיה תשלם 2.75 מיליארד דולרים עבור 19 חמקנים שיסופקו לישראל על פני שלוש שנים החל מ-2016. בחיל האוויר לוחצים לסגור את העסקה בהקדם על מנת ליצור רצף בהצטיידות. לעומת זאת, רכישת המסוק-מטוס V-22 תוצרת חברת בואינג ירד מהפרק בשלב זה בשל מצוקת תקציב בישראל, זאת למרות האישור האמריקני לרכישתו.

נוסף על מטוסי הקרב, אישר הייגל את המשך ההצטיידות של צה"ל בחימוש מדויק וחכם תוצרת אמריקנית ואת המשך התמיכה בפרויקטים המיוחדים בפיתוח ורכש ל-2015, ובהם מערכות ההגנה האווירית "כיפת ברזל", "שרביט קסמים", "חץ 3", וכן ייצור נגמ"ש ה"נמר". לאחר האישורים האמריקנים אמורה ישראל לקבל החלטות על סוג האמצעים שיירכשו מתוך הסיוע האמריקני, על היקף ההצטיידות, ועל קצב הייצור. ההערכות במערכת הביטחון הן שקצב ייצור ה"נמרים" יואט.

בתוך כך, בשבוע הבא יחנכו התעשייה האווירית, בהשתתפות נציגי משרד הביטחון הישראלי, נציגי חברת "לוקהיד מרטין" ונציגי הצבא האמריקני את פס הייצור של כנפי מטוס האף-35. במסגרת עסקת הענק לרכש מטוסי חמקן מידי ארצות הברית, הסכימו המדינות על שילוב של התעשיות ביטחוניות הישראליות בייצור חלקים מהמטוס ובשילוב מוצרים כחול לבן.