יריד "צבע טרי": כל מה שקורה היום בעולם האמנות והעיצוב הישראלי

יריד "צבע טרי", שייערך בשבוע הבא, מצליח ליצור עניין פופולרי בתחום האמנות ■ חלקן של הגלריות המבוססות ביריד יצטמצם, וזאת בעקבות הטענה כי מחיר ההשתתפות שנגבה מהן - 25 אלף שקל - גבוה מדי ואינו כדאי

עבודה של צדוק בן דוד / צילום: יחצ
עבודה של צדוק בן דוד / צילום: יחצ

יריד האמנות "צבע טרי" המתקיים בשבוע הבא, חוגג את שנתו השביעית ברציפות. למרות שנפתח בתקופה של אי ודאות כלכלית, היריד, מייסודן של היזמיות שרון טילינגר ויפעת גוריון, מצליח לשמור על רצף הופעה וליצור עניין פופולרי בתחום האמנות. בדומה לדגם של ירידי אמנות המתקיימים ברחבי העולם, היריד שואף לספק מטרות מסחריות, לצד שמירה על איכות אמנותית גבוהה. עד כה הצליח "צבע טרי" לבסס לעצמו נוכחות כהפנינג שמושך שוחרי אמנות למודי ניסיון לצד הקהל הרחב.

אחד מסימני ההיכר של "צבע טרי" הוא בחירת הלוקיישן המפתיע. גם הפעם חונך היריד מתחם חדש, הפעם זה מגרש הדרייב-אין לשעבר ליד גני התערוכה, שם מסתיימת בימים אלה הקמתו של היכל הספורט העירוני החדש של תל-אביב. השימוש במתחמים משתנים, שאינם מותאמי תצוגה, מציב אתגרים בפני המארגנים והמציגים השונים, ומחולל עניין נוסף במה שיש ליריד להציע.

במוקד צבע טרי מציגים אמנים צעירים ועצמאיים, במסגרת "חממת האמנים", והם מציעים את עבודותיהם למכירה ללא פערי תיווך ועמלות. 54 אמנים נבחרו השנה לחממת צבע טרי, על-ידי ועדת שיפוט בלתי תלויה. לצדם, יציגו תערוכות יחיד אלה ליטביץ ואמיר יציב, שני האמנים שזכו בפרס האמן המבטיח מטעם אוסף יגאל אהובי בשנה שעברה. אוסף אהובי היה עד כה מנותני החסות והמממנים העיקריים של היריד, מאז ייסודו. השנה מצטמצמת מעורבותו, והוא יסתפק בהענקת הפרס, בגובה 40 אלף שקל, לאמן או לאמנים נבחרים ממציגי החממה.

גם חלקן של הגלריות המבוססות ביריד יצטמצם השנה, בעקבות שני שיקולים עיקריים: כלכלי ותוכני. רבות מהגלריות המובילות בזירת האמנות המקומית החליטו להדיר רגליהן מהיריד. זאת, בטענה שמחיר ההשתתפות שגובים המארגנים מהגלריות, העומד על 25 אלף שקל לפחות בחלק מהחוזים, גבוה מדי ואינו כדאי. גלריות כמו דביר, זומר, שלוש, גבעון ועוד, התבססו בהחלטתן גם על תוצאות המכירות בשנות היריד הקודמות.

העילה העיקרית של גלריות להשתתף ביריד טמונה בדרך-כלל בהבטחה לפגוש קהל פוטנציאלי חדש ללקוחות הגלריה. אולם הגלריות מנהלות את קשרי הלקוחות שלהן באופן שוטף, ובמצטבר לאורך השנים לא ראו ביריד המקומי ספק משמעותי של קהל חדש לקהילת האספנים. רמת המחירים של אמני הגלריות גבוהה יחסית ואינה מיועדת בדרך כלל לקנייה אימפולסיבית של לקוח מזדמן.

קיראו עוד ב"גלובס"


עילה נוספת להשתתפות רבות מהגלריות עד כה הייתה הרצון "לחולל שוק". היריד הוא סמן של שוק אמנות משוכלל ועשיר, ברמה המקומית ובפנייה לעולם. עם זאת, לתמיכה העקרונית יש מחיר מעשי, והשיקולים נבדקים מחדש בכל פעם.

משקל מסוים בהחלטה שלא להציג ביריד היה כנראה גם לדרישת המארגנים, שביקשו השנה ליצור תערוכות-נושא ופרויקטים ייחודיים לתצוגה בימי היריד. לפיכך נדרשות הגלריות להשקיע משאבים בארגון תערוכה ולא רק "תצוגת מלאי" מיצירות אמני הגלריה. הכוונה זו נשענת על ניסיון העבר, וגם על הנהוג בירידים בינלאומיים (ר' מסגרת). בתוך ה"רעש" הכללי שנוצר בספיגת גירויים רבים והצגת אמנות מכל עבר, גלריות שהציגו פרויקטים ייחודיים זכו לתשומת לב ולבולטות.

היעדרן של כמה מהגלריות הדומיננטיות מותיר את השטח פנוי לאלה שכן בחרו להשתתף, ביניהם גלריית גורדון הוותיקה ואחותה הצעירה "גורדון 2", שמקדישות את התצוגה ביריד לתערוכה מרגשת של האמנית שרון פוליאקין, ולתערוכה של אמיר שפט; גלריה רוזנפלד, שמציגה תערוכה של מריק לכנר; גלריה עינגא עם תערוכה של שי אזולאי; פיינברג פרוג'קטס מקדיש את התערוכה לפרויקט של שירלי שור, אמנית העובדת במדיום דיגיטלי, ולפני שנתיים בציגה בחממה הטכנולוגית של מיקרוסופט במסגרת היריד.

עוד מציגות גלריה ליטבק את דניאל אנקווה, סרז' תירוש מקדם את יונתן גולדמן וציון אברהם חזן, גלריה רו-ארט מציגה את יורם קופרמינץ; גלריה P8 מציגה את קולקטיב האמנים. את הצד הקלאסי באמנות יספקו גורמים כמו מרכז גוטסמן לחריט מכברי; סטודיו בית הספר "התחנה", בהובלת ליזה גרשוני; גלריה רוטשילד לאמנות ואחרים. פרויקטים מיוחדים יוזמות גם האוצרות העצמאיות רויטל אלקלעי ונטע גל עצמון, המציגות ציורים של יוני גולד וצילומים של מיכל חלבין, שני אמנים צעירים שכבר רשמו הצלחה ניכרת. האמנית מיכל שמיר, ראש בית הספר לאמנות וחברה במכללה האקדמית ספיר, תציג מיצב מיוחד למקום.

עיצוב הוא האמנות החדשה

זוהי השנה השנייה ש"צבע טרי" מקדיש מתחם ייחודי לתחום העיצוב. במסגרת זו מציגים מעצבי מוצר וגלריות לעיצוב, כמו טאלנטס דיזיין, דיזיין ספייס ואחרים, שעושים בשנים האחרונות מאמץ ניכר להעלות את המודעות למקומו החשוב של עיצוב אמנותי ושימושי, כחומר לאספנות ולאסתטיקה ביתית. בין המציגים אקווה קריאיישנס (לשעבר בעיצובה של איילה צרפתי, וכיום בשילוב מעצבים חדשים), סטודיו מג'נטה ועוד.

"ויטרינה" הוא אחד הפרויקטים המעניינים על קו התפר בין עיצוב לאמנות. האוצרת דנה גילרמן מפתחת עם אמנים מוכרים, כמו ניר הוד, זויה צ'רקסקי וסיגלית לנדאו, קווי מוצר ייחודיים. התוצאה היא "מוצרי מדף", חלקם לנוי וחלקם לשימוש, המבוססים על עבודת האמן ולעיתים נעשים בעבודת ידו ממש, בסדרות מוגבלות, אך במחירים של מוצר ולא של יצירה' מ-18 שקל ועד 5,000 שקל - כלומר, פער של עשרות ומאות אחוזים לעומת מחיר עבודות האמנות של אותם אמנים.

בין המוצרים המיוחדים של ויטרינה: מדבקת קעקוע של ניר הוד, מתוך תערוכתו המדוברת בגלריה פול קסמין בניו יורק (18 שקל), מחברות בעטיפת ציור של זויה או של גיא ינאי (40 שקל). צלחות קרמיקה, ספרי "פופ-אפ" של האמן פלג דישון, דיוקנאות קטנים, משקולות נייר ועוד.

המיזם הוא חלק ממגמה עולמית שבה אמנים חשובים, כמו הרוקי מורקמי, ג'ף קונס ואחרים, מייצרים חפצים שימושיים בהשראת יצירות של אמנים. האמנים עצמם זוכים לחשיפה מוגברת והקהל זוכה "לגעת באמנות" במחירים נגישים. לדברי גילרמן, כיוון שמדובר בהפקת סדרות מוגבלות, גם ערכם האספני של חפצים אלה עולה עם הזמן.

בין המעצבים העצמאיים המציגים ביריד - סטודיו דור כרמון, שהכין סדרת מראות ומדפים ביתיים מעץ אלון ואגוז, בהשראת מראת-צד ברכב, השקועה במסגרת, ש"תורגמה" לממדים ביתיים ולחומר חמים, וקיבלה תוספת מדפים. התוצאה מזכירה את הפינות המעוגלות של עיצובי שנות ה-70, עם טאץ' טכנולוגי עכשווי. עוד מציג כרמון בקולקצייה החדשה צעצועי עץ שהוצגו לראשונה בשבוע העיצוב במילאנו, מנורת קיר עשויה קוריאן, במראה תכשיט ועוד.

מספר פרויקטים מקדימים הושקו עוד בטרם יוצא היריד לדרך. האחד הוא "יצירת אמנות - יצירת אפשרות", שיתוף-פעולה עם בית המיזמים החברתיים של אורלי וילנאי וגיא מרוז. השניים הקימו קרן הלוואות לנזקקים, שתיהנה ממכירת יצירות אמנות של בוגרי חממת האמנים של "צבע טרי". היצירה הראשונה המוצעת במסגרת זו היא רישום דיו של האמנית ניבי אלרואי (תרומת מארגני "צבע טרי"). המחיר ההתחלתי - 4,000 שקל והיצירה תימכר למרבה במחיר. הצעות ניתן לשלוח עד היום (ד') בשעה 17:00, לכתובת: artog2014@gmail.com.

שלשום (ב') עלה לרשת גם פרויקט "הגלויה הסודית" במכירה מוקדמת באמצעות אתר "מרמלדה מרקט". עשרות אמנים יוצרים עבודות אמנות קטנות, בגודל גלויה, הנמכרות במחיר אחיד של 180 שקל ליחידה, וההכנסה מיועדת למלגות לתלמידי אמנות צעירים. זהות האמנים אינה ידועה בעת בחירת הגלויה, כך שמשחק הניחושים תורם לסקרנות הקהל.

יריד "צבע טרי": 8-4 בנובמבר. מתחם הדרייב-אין ליד גני התערוכה בתל-אביב. מחיר: 45 שקל. היריד מציע סיורים מודרכים ופעילויות לילדים. כל הפרטים באתר freshpaint.co.il

במה לעסקים

עם התפתחות תרבות הירידים בעולם, החלה עולה גם מגמה חדשה באופן ההצגה של הגלריות בימי היריד.

גלריות מקיימות את המסחר באמנות בערוצים רבים, שהתערוכה בגלריה היא לעתים קרובות רק קצה הקרחון שלהם. ירידי אמנות, לעומת זאת, הם הבמה לעסקים "תכל'ס". במשך מספר ימים, בבאזל, בפריז, בלונדון, בניו-יורק או במיאמי, מוצגות תערוכות מכירה מובהקות ונסגרות עסקאות עם אספנים מהירי החלטה. הם לא באים להתרשם, הם באים לקנות. בשביל "להתרשם" יש ביאנלות. כמו בוונציה למשל.

אולם עם התרבות הירידים, החלה עולה גם מגמה חדשה באופן ההצגה של הגלריות בימי היריד. במקום תצוגה של "דוכן" שבו תלויות יצירות ומוגשות לקהל ללא הקשר, טורחת יותר ויותר גלריות על הצגת פרויקטים, תערוכות יחיד, תערוכות נושא או הומאז'ים. כך, למשל, בתוך העומס הכללי של יריד "Frieze", שהתקיים בלונדון לפני שבועיים, בלטה תערוכה של גלריה "סלון 94" שהוקדשה לעבודות אמנים בעקבות אייקון הסמיילי הצהוב.

ביריד המאסטרים "Frieze Masters", משכה את מרב תשומת הלב תערוכת "האספן" של גלריה האלי נחמד, שהציגה דירת אספן אקסצנטרי בפריז של שנות ה-60. יצירות של פיקאסו, ג'קומטי, מקס ארנסט וחואן מירו נדחקו בין מיטה סתורה, כיור מטבח, סלון עמוס ספרים וכתבי עת, עם טלוויזיה רבועה קטנה מרצדת ברקע. המראה היה כה "חי", כאילו בעל הבית (הבדיוני), שחלוק האמבט שלו תלוי על וו הדלת לעינינו, יפסע תיכף ויתיישב לשיחה נינוחה. החפצים נאספו בקפידה במשך שנה בשוקי פשפשים והיצירות נבחרו בקפידה במחסני הגלריה, כדי ליצור את האילוזיה המושלמת.