חליפת האיומים של החקלאי

הם מקבלים סבסוד מהממשלה, ואנחנו קונים ירקות ופרי ביוקר

ירקות
ירקות

למרות שנחתם איתם הסכם בשנת 2006, לפיו יתייקרו תעריפי המים הנמוכים לחקלאות בהדרגה עד לשנת 2014, ובמקביל ירדו תעריפי המים לצריכה הפרטית שמממנת אותם, הזהיר השבוע מאיר צור, יו"ר התאחדות החקלאים, כי עליית מחירי המים לחקלאים תשפיע באופן ישיר על מחירי התוצרת החקלאית, ומי שישלם את המחיר בסופו של יום הוא הצרכן הישראלי.

חקלאים יקרים, אל תאיימו עלינו בעליית מחירי הפירות וירקות. איומים כאלה יכולים להפחיד, אולי, את מי שלא מכיר את המציאות בישראל, ממנה אתם נהנים כבר שנים. בקומבינה שנרקמה במדינת ישראל עם הקמתה, החקלאים משלמים מעט על המים, והצרכן הישראלי משלם על הירקות שהוא אוכל מאוד ביוקר.

בניגוד למדינות האיחוד האירופי וארה"ב, בהן מקבל החקלאי מענק ישיר מהמדינה על התוצרת שהוא מגדל, בישראל הסבסוד הוא עקיף.

כך למשל, בצרפת מקבל החקלאי סכום כסף מוסכם על שטחי האדמה שלו ועל כל קילו תוצרת, מה שמעודד אותו לגדל כמה שיותר ומביא לעודף היצע בשוק שמוריד את המחירים.

אצלנו, לעומת זאת, המימון של החקלאות מתבצע באמצעות סובסידיות על קרקע, מכסות מים במחירי ריצפה ומחירים גבוהים, ולא רק שלא מעודדים את החקלאים להגדלת התוצרת, אלא את צמצומה והשמדת העודפים, כדי לשמור על מתח המחירים הגבוה.

אין לי דבר נגד החקלאים. יש חקלאות חכמה אותה צריך לעודד, ואליה אגיע בהמשך. אני נגד השיטה. שיטה שבה היעדר השקיפות מביא לשחיתות, מי יקבל איזו מכסה, תוכניות לניוד מכסות, סחר בזכויות על הקרקע ושאר רעות חולות. שלא לדבר על האבסורד, שמים בזול הניעו לגידולים חקלאיים מופרכים שאינם תואמים את המערכות האקולוגיות שלנו

אבל הדבר הכואב ביותר, הוא הטלת מימון החקלאות על השכבות החלשות, שפירות ירקות מהווים כ-30% מסל הצריכה שלהם, ורק 15% מהסל של השכבות החזקות.

מה הפתרון? שינוי מהותי בחקלאות. חיסול הסובסידיות העקיפות, ומעבר לשיטה של תגמול ישיר לחקלאי: תגדל יותר - תקבל יותר. פתיחת יבוא של פירות וירקות מחו"ל והורדת מכסים יביא לתחרות ולירידת מחירים.

ולא, החקלאות לא תקרוס. החקלאות החכמה שמתכננת את הגידולים כך, שהתוצרת תגיע לשווקי היעד כשהם משוועים לה, רק תתחזק. חקלאי שידע לנצל את הערך המוסף שהוא יכול לתת ללקוחות שלו, ירוויח. "החקלאות הטיפשה" - זו שבנתה את עצמה על הכיס של צרכן וחוגגת על חשבונו של הציבור - תעבור מן העולם, וטוב שכך.

אנחנו רוצים מים במחיר אמיתי ופירות וירקות במחיר זול שמהן יהנו יותר מכל השכבות החלשות, ובכל פעם ששוטפים לנו את המוח בדיבורים הפטריוטיים על הרס הציונות והפרחת השממה - תיזכרו בפעם האחרונה ששילמתם עשרה שקלים על קילו עגבניות.