נתונים חדשים: באיזו רשת סלולר תגלשו הכי מהר?

פרטנר היא הרשת המהירה ביותר, אחריה סלקום, ופלאפון במקום השלישי ■ הוט מובייל וגולן טלקום, שלא השיקו רשתות דור רביעי, נשרכות מאחור

סלולר / צילום: שאטרסטוק
סלולר / צילום: שאטרסטוק

הגידול במהירות הגלישה הסלולרית בישראל תיבלם אם המפעילים לא יקבלו תדרים לטובת הדור הרביעי - כך עולה מניתוח של מדד מהירות הגלישה של OOKLA.

מאז הושק הדור הרביעי בישראל (בצורה מוגבלת בגלל מחסור בתדרים), נרשמו בחודשים יוני-יולי-אוגוסט גידולים במהירות הגלישה, ואולם בין החודשים ספטמבר ואוקטובר ניכר גידול מאד מינורי במהירות.

ההסבר לכך הוא שבעקבות ההשקה של הדור הרביעי, שבו קעבלו המפעילים 5 מגה הרץ, חל גידול במהירות, אך הוא נעצר לאחר שהתברר כי המחסור בתדרים עצר את הצמיחה. הנתון המדאיג הוא שהעולם ממשיך לצמוח במהירות הגלישה הסלולרית, וישראל נותרת מאחור.

על-פי המדד, העולם נמצא בגידול מואץ בשלושת החודשים האחרונים, ובאוקטובר המהירות הממוצעת העולמית בסלולר עומדת על 10.5 מגה ביט לשנייה, כאשר בישראל היא עומדת על 8.5 מגה ביט. כלומר, אנחנו מפגרים אחר העולם במונחים של ממוצעים, ולכן המצב גרוע יותר אם משווים את ישראל למדינות מתקדמות שבהן המהירות הממוצעת אף כפולה מאשר בישראל.

מהנתונים של OOKLA ניתן לקבל תמונה מאד מעניינת לגבי שוק הסלולר הישראלי. ראשית, ניתן לראות בבירור שפרטנר היא הרשת המהירה ביותר בשוק הישראלי גם באוקטובר ובעצם לכל אורך השנה האחרונה.

מעניין לראות שפלאפון הולכת ויורדת בנתוני המהירות, וסלקום עוקפת אותה כבר כמה חודשים. באוקטובר המהירות הממוצעת בפרטנר עמדה על 10 מגה ביט, בסלקום על 8.19, ובפלאפון על 7.6 מגה בלבד.

המדד של OOKLA הוא אחד המדדים המהימנים ביותר בשוק, מפני שהוא מבוסס על דגימות שמבצעים המשתמשים עצמם דרך אפליקציית Speed test, כאשר פחות מ-100 דגימות לא נכללות במדד. לפיכך, המדד נותן מהימנות רבה יותר, מכיוון שהמשתמשים פרוסים במקומות אקראיים ולא ממוקדים באזור מסוים.

עוד נתון מעניין שעולה מהנתונים הוא שגולן טלקום והוט מובייל נותרו מאחור בכל מה שקשור למהירות הגלישה, היות והן פשוט לא הפעילו את רשתות הדור הרביעי. שתי החברות הבטיחו לשדרג לדור הרביעי, אך טרם עשו זאת, והתוצאה היא שבגולן טלקום הקצב הממוצע עומד על 4.5 מגה ביט לשנייה, ובהוט מובייל הקצב הוא 5 מגה ביט לשנייה.

הערה: המדד של OOKLA הרבה יותר מהימן בבדיקות מהירות בשוק הסלולרי ופחות בשוק הקווי בגלל ההפרדה בין תשתית לספק אינטרנט הנהוגה בישראל, ולכן מי שיבדוק את הנתונים לגבי השוק הקווי יקבל תמונה בעייתית.