מלחמת הבכירים והאנונימים

נתניהו תבין, לאובמה נשארו שנתיים, צריך רק לעבור אותן בכמה שפחות נזקים

ברק אובמה / צילום: פליקר

אין שום ביטחון שהקרע עם ארה"ב עמוק כפי שהוא מתואר בתקשורת, אם בכלל. בואו נראה מה יש לנו: "פחדן, אטום ושחצן", כינויים אלה ודומים להם שנאמרו - על ידי מי? באף אחד מהדיווחים אין אפילו שם אחד של אדם או נושא תפקיד שאמר דברים כאלה.

במקום אחד זה מובא מפיו של "פקיד בכיר", במקום אחר זה "פקידים בכירים", ויש גם "אנשים בסביבת הנשיא". אין לנו מושג אם הדברים באמת נאמרו, והכי חשוב על ידי מי.

יכול להיות שמדובר בפקידים זוטרים, הולכי רכיל, סתם הולכי רכיל שכמותם קיימים רבים במסדרונות כל ממשל. עד כמה זה רציני אנחנו לא יודעים. אנחנו כן יודעים שצריך להיזהר מאוד מלהתייחס ברצינות לדברים שנאמרים על ידי גורמים אנונימיים.

פיקנטיות ולא רלבנטיות

"אמירות" אלה הן בוודאי פיקנטיות, אבל לא ממש רלבנטיות. מה שחשוב הוא היחסים בין ראשי המדינות. ואלה באמת לא נראים טוב. את אובמה קשה להבין כבר הרבה זמן.

נראה שהוא לא כל כך יודע מה לעשות. וזה מובן. כי כרגע לא צריך, וגם אי אפשר, לעשות דבר. נתניהו צודק מאוד כאשר הוא אומר שקשה לעשות שלום כשאינך יודע עם מי אתה עושה אותו. העולם הערבי לא מפסיק להשתנות - ולא לכיוונים חיוביים. איך אפשר לתת שטחים כאשר זהות המקבל היא בחזקת נעלם, אומר רה"מ, ואיזה אדם בר דעת, שמחשבתו אינה מקובעת, יכול להפריך זאת?

אם אובמה היה אדם יותר גדול ממה שהוא, היה בוחן מחדש את ראיית הסכסוך באזור. מצד אחד הוא לא מצליח להילחם בטרור, מצד שני הוא רוצה שאנו נכרות הסכמים שעלולים לעלות לנו בהמשך בכריתת ראשינו. מה אמור לעשות ראש ממשלה ישראלי בתקופה כזאת? האם עליו למלא אחר רצונם של האמריקאים בתנאים כאלה?

גורל הקואליציה והמדינה

עם זאת, מדובר בארה"ב של אמריקה, הידידה האמיתית היחידה שבלעדיה... וכו'. שזה אומר שיש מצבים שבהם צריך לבלוע את הרוק, וגם את העלבונות, ולהפעיל הרבה סבלנות וחוכמה.

לאובמה נשארו עוד שתי שנות כהונה. המטרה שלנו צריכה להיות לעבור אותן עם הכי פחות נזקים. ונתניהו מתנהג כאילו אינו מבין זאת. כל פעם שהאמריקאים כועסים הוא מוציא מכרזי בנייה. למה? מה הוא רוצה להשיג בזה? את תמיכת בנט, והימין בכלל? ובד בבד להפסיד את ארה"ב? הרי ברור שבמקרה הראשון מדובר בגורל הקואליציה, ובמקרה השני בגורל המדינה. אז מה הסיפור של נתניהו? אני כמעט מתפתה לחשוב שאולי הוא פועל, בין השאר, בהשפעת שלדון אדלסון, שאובמה הוא שנוא נפשו, ואתו נפגש נתניהו באחרונה בניו יורק לשיחה ארוכה, ולו הוא חייב כל כך הרבה?