מחקר: תוספות של מיליארדים לתקציב הביטחון בכל שנה

ב-2009-2014 חלה עלייה של כ-68% בתקציב ברוטו של הגמלאות ■ ב-2014 עומד התקציב המשוקלל של תחומי ההנצחה, השיקום והגמלאות על כ-82% מסך תקציב הביטחון הבלתי מסווג

בוגי יעלון בני גנץ / צילום: דובר צהל
בוגי יעלון בני גנץ / צילום: דובר צהל

בין השנים 2009-2013 גדל תקציב הביטחון נטו בשיעור של 14% (6.3 מיליארד שקל). התקציב על שינוייו עלה בשנים אלו בשיעור של כ-10% (כ-5.7 מיליארד שקל) והתקציב שבוצע בפועל עלה בכ-13% (כ-6.9 מיליארד שקל). כך עולה ממחקר של מחלקת המידע ומחקר של הכנסת בנושא התפתחות תקציב הביטחון בשנים 2009 עד 2014.

המחקר, שנכתב לבקשת יו"ר ועדת הכספים מציג מוצגים נתונים על התפתחות תקציב הביטחון בשנים 2014-2009 ועל החלק הבלתי מסווג בתקציב.

מהמחקר עולה כי בין השנים 2013-2009 נוספו במהלך השנה כ-8.1 עד 10.3 מיליארד שקל לתקציב משרד הביטחון. תוספות אלו מהוות כ-16.0% עד 18.6% מהתקציב המקורי. נוסף על התוספות במסגרת שינויים בתקציב המדינה, בכל אחת מהשנים האחרונות הועברו עודפי תקציב בסכום של 1.9 עד 4.6 מיליארד שקל המהווים בין 3.3% ל-9.5% מסך התקציב המקורי. התקציב על שינוייו בכל אחת משנים אלו היה גבוה בכ-20% עד 26% מהתקציב המקורי.

בין השנים 2014-2013 חלה ירידה של כ-3% בתקציב המקורי נטו, אולם עורכי המחקר סוברים כי יחול גידול בתקציב על שינוייו ובביצוע, משום ש-2014 טרם הסתיימה ובשל התוספת המשמעותית שצפויה לתקציב הביטחון לאור מבצע "צוק איתן".

כמו כן מצוין במסמך כי שיעור ביצוע התקציב ביחס לתקציב על שינוייו בסוף השנה, עמד בשנים אלו על 97%-93%, ובכל אחת מהשנים גדל תקציב הביטחון במהלך השנה בשיעור של 27%-23%.

באשר לתקציב הביטחון ברוטו, הכולל גם הוצאה מתונית בהכנסה, הוא עלה בין 2009-2013 ב-146% (3.5 מיליארד שקל). התקציב על שינוייו עלה בשנים אלו בשיעור של כ-110% (כ-2.9 מיליארד שקל) והתקציב שבוצע בפועל (כלומר ההכנסות בפועל וההוצאה כנגדן) עלה בשיעור נומינלי של כ-240% (כ-4 מיליארד שקל). עליה משמעותית זו נבעה בעיקר מהכללת חלק מהתוספת לסיוע הביטחוני מארה"ב כהוצאה מותנית בהכנסה החל משנת 2010.

מגמת העלייה נמשכה גם בשנת 2014 ותקציב ההוצאה המותנית בהכנסה (מקורי) עמד בשנה זו על כ-6.7 מיליארד שקל, עליה בשיעור של כ-13% לעומת שנת 2013.

בין השנים 2013-2009 עלה תקציב הביטחון ברוטו (מקורי) בשיעור נומינלי של 20%, עליה של כ-9.9 מיליארד שקל, עלייה זו נובעת הן מהעלייה בתקציב נטו והן מהעלייה בהוצאה המותנית בהכנסה. התקציב על שינוייו עלה בשנים אלו בשיעור נומינלי של כ-14% (כ-8.6 מיליארד שקל) והתקציב שבוצע בפועל עלה בשיעור נומינלי של כ-19% (כ-11.0 מיליארד שקל).

בין השנים 2014-2013 חלה ירידה של כ-1.2% בתקציב המקורי ברוטו, עקב הירידה בתקציב נטו כאמור לעיל. עם זאת, סביר להניח שיחול גידול בתקציב על שינוייו ובביצוע, כאמור.

באשר להתפתחות תקציב הגמלאות בשנים 2009-2014, עולה כי בין השנים 2009 ל-2014 חלה עלייה של כ-68% בתקציב ברוטו של הגמלאות המשולמות לפורשי צבא הקבע.

כמו כן עולה כי בין השנים 2009-2014 התקציב המשוקלל של תחומי ההנצחה, השיקום והגמלאות עלה ב-46%, לעומת עלייה של 19% בתקציב הביטחון ברוטו. מכך עולה כי משקלם של 3 התחומים הללו עומד ב-2014 על 82% מתוך התקציב הבלתי מסווג, ועל 21% מסך תקציב הביטחון. כלומר, יתר תקציב הביטחון הכולל אימונים, ציוד ועוד, קטן מאז 2009.