קנדל: בכל מקום בעולם שניסו לפקח על מחירי הגז - נכשלו

עימות בין יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ אבישי ברוורמן לראש המועצה הלאומית לכלכלה יוג'ין קנדל בסוגיית הפיקוח על מחירי הגז

יוג'ין קנדל / צילום: תמר מצפי
יוג'ין קנדל / צילום: תמר מצפי

סוגיית הטלת הפיקוח על מחירי הגז עוררה עימות בכנס אלי הורביץ לחברה וכלכלה בין יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ אבישי ברוורמן ליו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' יוג'ין קנדל.

ברוורמן טען כי יש להטיל פיקוח על מחירי הגז בגלל שמונופול הגז של "תמר" ול"ווייתן" גובה מחירים לא תחרותיים: "ארה"ב שהיא מדינה מייצאת גז מוכרת ב-3.5 דולר ותשובה מוכר לחברת חשמל ב-5.5 דולר".

קנדל השיב כי בכל מקום בו הוטל פיקוח על מחיר הגז חלה נפילה בתפוקה אך הסרת הפיקוח הפכה למשימה בלתי אפשרית מבחינה פוליטית כי הציבור התמכר לגז הזול.

התוצאה, לדבריו, היא שמדינה כמו ארגנטינה שקבעה מחיר של 3.5 דולר לגז צריכה היום לייבא גז במחיר של 14 דולר. קנדל הוסיף כי "מחיר הגז הוא תחרותי כל עוד המחיר בשוק המקומי דומה למחיר בעיסקאות הייצוא".

הפריון קפוא

התחום היחיד שבו השתפר הפריון במשק הישראלי בשנים האחרונות הוא התעשיות המייצאות - כך עולה ממסמך מחקר של המכון לדמוקרטיה שהוצג היום בכנס.

מהמחקר עולה כי למרות שהפער בין ישראל לארה"ב בתחוםם התוצר לעובד רק גדל בשנים האחרונות, זאת למרות ששיעורי התעסוקה במשק הולכים ומשתווים לאלה של ארה"ב ולמדינות ה-OECD.

פרופ' צבי אקשטיין, דיקן בית הספר אריסון למינהל עסקים במרכז הבינתחומי, אמר כי הוא אינו מכיר מדינה אחרת בעולם שבה שורר קיפאון מוחלט בפריון במרבית המגזרים במשק במשך תקופה כה ארוכה. אקשטיין קרא לעודד את ענפי הכלכלה המקומיים, להרחיב את ההכשרות המקצועיות ולהגדיל את תקציבי המו"פ הממשלתיים. אקשטיין מתח ביקורת על הקיצוץ בתקציבי התמיכות של המדען הראשי ואמר כי "למעשה ניהלנו ב-15 השנים האחרונות מלחמה נגד המחקר והפיתוח ונרגיש את התוצאות בעוד 20 שנה".

ח"כ אבישי ברוורמן אמר כי "אם השכר הנומינלי לא יעלה ישראל נהפוך למדינת חוטבי עצים ושואבי מים". לדבריו, "ישראל הפכה למדינת אקזיט... לוקחים כמה חבר'ה מצטיינים עושים אקזיט, והערך המוסף הולך מעבר לים".