זקן: "הקלטתי את אולמרט כדי להציל את עורי - אז מה?"

(עדכון) - זקן הכחישה עד כה שהקליטה את אולמרט כדי למלט עצמה מצרותיה - אך בחקירתה הנגדית היום אמרה דברים סותרים ■ זקן אף הודתה כי ביקשה מאחיינה למחוק מהאייפון שלה הקלטות שאינן נוגעות לשיחותיה עם אולמרט

שולה זקן / צילום: עידו ארז
שולה זקן / צילום: עידו ארז

בבית המשפט המחוזי בירושלים התחדש הבוקר (ה') הדיון בתיק טלנסקי ומעטפות הכסף. עו"ד אייל רוזובסקי, סנגורו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, המשיך בחקירה הנגדית של ראשת לשכת אולמרט לשעבר ועדת המדינה, שולה זקן.

זקן נראתה עייפה ושידרה מעין מיאוס משאלותיו של הסנגור העיקש. רוזובסקי טחן את זקן עד דק בשאלות חוזרות ונשנות, עד שחילץ ממנה אמירות הסותרות דברים שמסרה בעדותה הראשית, ומציגות אותה כבלתי אמינה.

"מה זה משנה?", אמרה זקן ברגע של שבר, "מה שחשוב זה מה שהוא (אולמרט, ג' מ') אמר בהקלטות... תגיד לי מה שקרי במה שהוא אמר בהקלטות".

לסחוט את הלימון

סדרת השאלות הארוכה שהציג עו"ד רוזובסקי לזקן החלה כבר בדיון אתמול (ד'), ועסקה במניעיה של זקן לביצוע ההקלטות. הבוקר נראה כי רוזובסקי הצליח לפרוץ את החומה שבנתה זקן, שסירבה עד כה להודות כי הקליטה את אולמרט מתוך מחשבה תחילה לעשות שימוש בהקלטות כדי להגיע לעסקת טיעון עם הפרקליטות.

רוזובסקי הקשה ושאל: "אמרת בעבר שהקלטת את אולמרט, בין השאר משום שהתגעגעת אליו ורצית לשמוע את קולו שוב ושוב בהקלטה. אם הקלטת מתוך געגועים לקולו של אהוד - איך קרה שלפי עדותך לא הקשבת להקלטה מעולם?".

"כי כשהתגעגעתי התקשרתי אליו, אז לא היה לי צורך להאזין", השיבה זקן.

רוזובסקי: "אז למה כשהקלטת לא שמת את מכשיר ההקלטה על השולחן ואמרת לו: 'אני מקליטה אותך כי אני מתגעגעת אליך'?".

זקן, שהייתה מוכנה לעשות הרבה כדי להביא לסיומה של סדרת השאלות המעיקה, החליטה לתת לרוזובסקי את שחשקה נפשו - להודות כי הקליטה את אולמרט כדי לסלול לה דרך מילוט מצרותיה. "את הדברים שאמר, אמר על דעת עצמו", אמרה זקן, "אז מה זה משנה אם הקלטתי אותו בשביל הגעגוע או שהקלטתי אותו בשביל להציל את עורי? גם את זה אני מוכנה לקבל, מה זה משנה?".

בהמשך הוסיפה זקן: "בוא תגיד לי מה שקר בהקלטה - בתוך ההקלטה. אתה הולך סביב-סביב, עוסק בתפאורה. בוא תגיד לי מה שקר בדברים שהוא אמר בהקלטות".

לרוע מזלה של זקן, גם הודאתה במניע להקלטות לא שמה סוף לסדרת השאלות של רוזובסקי, שהמשיך ושאל את אותן שאלות בנוסחים שונים עוד מספר דקות רב, כמי שמבקש לסחוט את הלימון עד תומו.

איפה ההקלטות החסרות?

סדרה נוספת של שאלות שהפנה רוזובסקי לזקן בעיקשות נוגעת לשיחות שהקליטה זקן, אך אלה לא הגיעו לידי סנגוריו. הפרקליטות מודה כי ישנן שיחות שלא הועברו לצוות ההגנה, מאחר שלא היו רלבנטיות, ופרסומן היה פוגע בפרטיותה של זקן. יחד עם זאת, הפרקליטות כופרת בטענת עורכי דינו של אולמרט, שלפיה מספר ההקלטות החסרות עומד על 60, וטוענת כי מספרן עומד על 6 הקלטות בלבד.

בהקשר להקלטות אלה חזר ושאל רוזובסקי: "את יודעת שבדיסק-און-קי שמסרת למשטרה היו 30 הקלטות. אני אומר לך שהמומחים הטכניים אומרים שכשכתוב '001' זה מלמד על כך שזו ההקלטה הראשונה בדיסק-און-קי".

רוזובסקי המשיך ושאל את זקן מדוע מספרי הקבצים שהועברו לו אינם עוקבים, וזקן השיבה: "לא מחקתי, אין לי מושג מי מחק... אפילו לא ידעתי באותה תקופה איך מוחקים".

בהמשך הציג רוזובסקי לזקן צילום מסך של האייפון שלה, המעיד לכאורה על כך שבמכשיר היו כ-80 שיחות, נכון למארס 2014.

רוזובסקי ציין כי "זה תאריך שבו אנחנו יודעים שהאייפון עוד לא הגיע למשטרה. כשהגיע המכשיר למשטרה, היו עליו כ-20 שיחות. איפה כ-50 עד 60 קטעי הקלטות שנעלמו?", שאל.

זקן: "אין לי תשובה, אין לי מושג, אני לא מחקתי. מה שהיה - לקחתי והעברתי. לא יודעת מה נעשה בדרך, אם נעשה בדרך".

בהמשך שינתה זקן את גרסתה והודתה כי ביקשה מאחיינה לעבור על ההקלטות ולמחוק ממכשיר האייפון שלה הקלטות שאינן נוגעות לשיחות בינה לבין אולמרט.

רוזובסקי: "ההנחיה שאת נתת לאחיינך הייתה שיעביר רק את השיחות עם אולמרט?". "כן", השיבה זקן.

"זאת אומרת שמי שעשה את הסינון זה אחיינך, והוא החליט מה המשטרה תראה ומה נשמע ומה לא", הקשה רוזובסקי.

"הוא שמע אם זה אהוד ואני, ואז הוא העביר", ענתה זקן. אבל רוזובסקי התעקש: "אז אם זו שיחה אישית שתביך אותך, הוא לא העביר?".

"אולי, לא יודעת, אני לא ביקשתי ממנו", אמרה זקן.

בהמשך הודתה זקן כי בנה, נדב, העביר את השיחות לעורך דינה, ברטל, שהעביר אותן לרשויות. "אולי הוא שמע שם שיחות שהחליט על דעת עצמו למחוק. אם הוא החליט שהוא רוצה לשמור על אימא שלו - זו זכותו, ואני מודה לו", מסרה זקן.

"איפה שאין שם ביומנים, אני לא יודעת מאיפה הכסף"

היומנים של זקן נחשבים לראיה החשובה ביותר בתיק טלנסקי, שכן הם כוללים רישומים של כספים שנכנסו ויצאו מן הקופה הסודית שניהל עו"ד אורי מסר עבור אולמרט. חשיבות היומנים היא בכך שהרישומים בהם, יחד עם ממצאים אחרים, מעידים לכאורה - כמו דבריו של אולמרט בהקלטות - על כך שהשימוש בכספי הקופה נעשה לצרכים פרטיים ולא פוליטיים. אם יוכח כי השימוש בכספים נעשה לצרכים פרטיים - אולמרט יורשע בתיק.

רוזובסקי מצביע על תקלות שונות ועל חוסר עקביות ביומנים עצמם וכן על חוסר התאמות בין היומנים לבין גרסתה של זקן - הכול במטרה לקעקע את מהימנות היומנים כראיה ולשמוט את הקרקע תחת טענות הפרקליטות.

כך לדוגמה, בעדותה במשטרה, לאחר חתימת הסדר הטיעון עימה, העידה זקן כי סכומים שמופיעים ביומנה ללא שם הם סכומים שהתקבלו משמואל דכנר ז"ל, עד המדינה בפרשת הולילנד. היום חזרה בה זקן מעמדתה זו ואמרה: "אני לא בטוחה, ואני לא יודעת. איפה שאין שם - אין שם, ואני לא יודעת מאיפה הכסף".