חח"י תסתדר בלי גיבוי לאספקת חשמל סדירה?

חברת החשמל נאלצת לשקול שירותי אוניית הגז הנוזלי, כי רשות החשמל לא מכירה לחברה בעלויות מטעני הגז הדרושים להפעלת הספינה ■ המשמעות - היעדר גיבוי למשק החשמל של ישראל במקרים מיוחדים

עמודי חשמל חברת החשמל אנרגיה / צלם: תמר מצפי
עמודי חשמל חברת החשמל אנרגיה / צלם: תמר מצפי

הגיבוי של רשת החשמל ושל מפעלים רבים בארץ הצורכים גז - עומד להיפסק: חברת החשמל נאלצת לשקול את הפסקת שירותיה של אוניית ה-LNG שמגזזת גז מול חופי חדרה, וזאת כי רשות החשמל - הגוף שאחראי לקביעת התעריפים - לא מכירה לחברה בעלויות מטעני הגז הדרושים להפעלת הספינה. כך נודע "לגלובס".

בשבוע שעבר התנהל דיון מסכם ברשות החשמל, שבו התברר כי הרשות תכיר לחברת החשמל בעלות של חצי מטען גז בלבד, וזאת למרות המלצת הצוות המקצועי ברשות להכיר ב-1.7-2 מטענים מתוך השניים שרכשה החברה בפועל.

אוניית הגיזוז ממוקמת כ-10 ק"מ מערבית לחדרה, והיא מכילה מטענים של גז טבעי נוזלי. במקרים של בעיות של הזרמת גז ממאגר הגז תמר לחוף הישראלי, האונייה יכולה להתחיל את פעילותה בתוך כמה דקות, להפוך את הגז הנוזלי למצב "גזי", להזרים אותו לישראל ובכך למנוע מצב של הפסקת חשמל.

ב-2013 קנתה חברת החשמל שני מטענים כאלה, וזאת בהתאם לצפי הביקוש לגז. כל מטען כזה עולה כ-50 מיליון דולר ומכיל כ-3 מיליון mmbtu, שבאמצעותם ניתן לייצר חשמל לכשבוע במקרים של תקלה חמורה באסדת ההפקה של תמר.

כבר בשבוע הקרוב צריכה הנהלת החברה להחליט האם וכמה מטענים להזמין לשנה הבאה. הזמנת המטענים דורשת תכנון של 3 חודשים לפחות, ולכן אם הרשות תחליט שלא להכיר לחברת החשמל בעלויות הספינה, ייתכן שהחברה תיאלץ להפסיק את שירותי האונייה.

כיום, כ-60% מצריכת החשמל של ישראל מתאפשרים בזכות גז שזורם ממאגר אחד הנמצא במרחק של 150 קילומטר מחופי ישראל, שמובל באמצעות צינור אחד. אם החברה תפסיק את שירותי הספינה, לא יהיה למשק הישראלי גיבוי לאספקת החשמל במקרים מיוחדים. מקרה מיוחד כזה צפוי להתרחש כבר בשבועות הקרובים, שבהם מתוכננת הפסקה של כ-18 שעות בהזרמת הגז ממאגר תמר, לצורך התקנת מדחסים בצינור הגז המוביל גז ממאגר תמר.

בפברואר 2011 דרש שר האנרגיה והמים מחברת החשמל לקדם פרויקט תשתית לרכישת גז טבעי נוזלי יחד עם חברת נתיבי גז לישראל (נתג"ז). זאת, על מנת לגשר על תקופת המחסור בגז טבעי שנבעה מהפסקת הזרמת הגז ממצרים ומהידללות הגז במאגר ים תטיס.

כך, הוקם מצוף ימי (BUOY) במרחק של כ-10 ק"מ מערבית לחדרה, והושכרו שירותיה של אונייה מגזזת השייכת לחברה אמריקאית - אקסלרייט. לצד אחד של המצוף מחוברת האונייה המגזזת, ולצדו האחר מחובר צינור מיוחד וגמיש שמוביל את הגז במצבו ה"גזי" למערכת הולכת הגז של ישראל.

משהחלה זרימת הגז מתמר במאי 2013, הוחלט בכל זאת להשאיר את הספינה כגיבוי במקרה של תקלה בהזרמת הגז במאגר, ובמקרים של שיאי ביקוש לחשמל. האונייה המגזזת היא הגיבוי היחיד, לפחות עד שהגז ממאגר לוויתן יתחיל לזרום ב-2018. חברת החשמל מצויה בחוזה עם אקסלרייט עד אוקטובר 2017, ואם תפסיק אותו, תיקנס בסכומים גבוהים.

יו"ר דירקטוריון חברת החשמל יפתח רון טל אמר היום בפורום שוק החוב של מדרוג, כי "חברת החשמל יחד עם משרד האנרגיה פיתחו פרויקט חירום במהירות שלא מקובלת במחוזותינו כאשר רכשנו מצוף גדול מערבית לחדרה המאפשר אספקת גז נוזלי על מנת לשמש תעודת ביטוח למצב בו יש בעיות עם אספקת הגז. מכיוון שהרפורמה במשק החשמל לא מתממשת בקצב שאנו חושבים שתתממש ניאלץ לסגור את הפרויקט. האם הוא נדרש למשק החשמל? כן. האם המימון של הפרויקט הביטוחי אפשרי? לא", אמר רון טל.

מחברת החשמל נמסר כי "משמעות האי הכרה התעריפית בהוצאות יבוא דלק לאוניית ה-LNG היא גזר דין מוות לפרויקט. האונייה מהווה תעודת ביטוח לאספקת גז למשק במקרה של תקלה באספקה מתמר, הנשען על צינור בודד ומספק גז לכ-50% מצריכת המשק". מרשות החשמל נמסר: "איננו מגיבים בתקשורת לנושאים שנמצאים בדיונים פנימיים".

הפער בין ההוצאות
 הפער בין ההוצאות