הפרק השני של "יומני גרמן" אמור להטריד כל חולה בישראל

הפרק השני של "יומני גרמן": למה קופת חולים תיתן לכם הפניה עם תור לעוד 6 חודשים, בזמן שחלק מבתי החולים יכולים לקבל אתכם בתוך יומיים

תאריך: 1/8/2013

הנושא: הצגת הבעיות המרכזיות בתחום ביטוחי הבריאות

משתתפים: כל חברי הוועדה

ד"ר חזי לוי: "תושבי אשקלון שגרים על גדר ביה"ח צריכים לעלות על אוטובוס ולנסוע לאסותא בת"א. אומרים למבוטח שלהם 'תקבל הכול, רק לא ברזילי'. אני 'מוריד את המכנסיים' כדי שיבואו חולים, אוסף תרומות כדי לרכוש מכשיר שעד היום אני משלם עליו בתשלומים, אבל בסוף לוקחים לי את החולה ושולחים אותו לת"א. אני יושב כמעט כל חודש עם כל מנהלי מחוז דרום של הקופות ומגיע איתם להסכמים. ההנחות שאני נאלץ לתת להם לא ריאליות לחלוטין, כדי לייצר הכנסות ולתת שירותים. בכל בי"ח יש מערך אמבולטורי ומרפאות חוץ, גם באשקלון. כדי לחסוך בכסף הזה ולמנוע את ירידת ההכנסות, קופ"ח בונה מגדל יפהפה, אותה קופה שנמצאת בגירעון אדיר, והיא עושה את זה מול ביה"ח. למה? למה אי אפשר להנהיג רגולציה שהכול יהיה במקום אחד? מי יהיו הרופאים והאחיות שם? עכשיו אני צריך להתחרות! אני מנסה לתת כוננויות ומשמרות שאין לי, נותן שכר והטבות כדי שלא ילכו.

פרופ' קובי גלזר: "למה כדאי לקופות לעשות את זה?"

ד"ר לוי: זה יותר נשלט ברמת הקופה, הכול נעשה אין האוס, טיפולים פשוטים. נוצר מצב שביה"ח נאבק על יכולתו להחזיק אנשים ולמשוך אותם. אין לנו אטרקציה למשוך רופאים אלינו. זה נס שיש סטאז'רים ישראלים שרוצים להתמחות אצלנו, אבל גם להם צריך להציע תנאים כי יש להם המון הצעות. בבתי חולים ציבוריים אנחנו עושים ססיות (ניתוחים בתוספת שכר למנתח - ש.נ) בערבים. בברזילי הכנסנו ססיות ביום שישי וזה נהיה פטנט - אני מוכר שירותים, מקצר תורים, עושה ניתוחים בכל מיני מקצועות שביה"ח משלם על זה הרבה יותר שכר. זה מתנהל כמו השירות בבוקר תחת הנחת הקאפ (תקרת הכנסה - ש.נ). אני מקבל אותה הכנסה (מהקופה - ש.נ), ומשלם עליה יותר כדי לקצר תורים ולייצר פעילות ונפח. הצלחנו לקצר משמעותית את התורים כדי לעמוד ביעדים".

יעל גרמן: "אתה יכול לתת דוגמאות?"

ד"ר לוי: "ניתוח החלפת מפרקים - לא יותר מ-48 שעות מהטראומה".

פרופ' רוני גמזו: "איך זה קוצר ככה?"

ד"ר לוי: "הכנסנו חברה לייעוץ ארגוני שבחנה את חדרי הניתוח. מתברר שהם עבדו בתת-ניצול: סניטרים ומנקות קבעו את הקצב והיה שאנטי. אז מאז אין יותר שאנטי. הכנסתי עוד מנקים, עוד מרדימים והיום אנחנו רצים. היום אנחנו עובדים בכל 7 חדרי הניתוח. התחלנו לנתח בימי שישי, אבל זה עולה כסף".

יעל גרמן: "אתה מפרסם את זה?"

ד"ר לוי: "העיתונות המקומית מלאה ברזילי השנה".

יעל גרמן: "בעיתונות המקומית האנשים שבויים, אבל אם במרכז ידעו שהתור לניתוח כפתורים הוא 3 חודשים לעומת שנה, הם יעשו טיול שנתי אליך".

ד"ר לוי: "קופת החולים לא תיתן להם".

יעל גרמן: "הקופה יודעת שהתור אצלך כל כך קצר?"

ד"ר לוי: "היא יודעת, כן. אני ראיתי חולה שהבית שלה נמצא על הגדר של בית החולים, באמת. לבת שלה היה גוש בשד והיא רק בת 18. אתם מתארים לעצמכם מה זה? היא רוצה לבוא אלינו, היא גם מכירה אותנו ואמרתי לה 'בואי למחרת וניקח אותך לאולטרסאונד וממוגרפיה', אבל הקופה לא נתנה לה טופס 17 (התחייבות - ש.נ), ואני בעצמי התערבתי כדי שייתנו לה. אז אתם חושבים שהקופה תפנה אליי בשביל ניתוח כפתורים? כשקופ"ח (כללית - ש.נ) נלחמה בבית חולים נהריה, היא שמה אנשים על אוטובוסים כדי שיעשו CT בבלינסון בפתח תקווה (שבבעלות הקופה - ש.נ), כי הקופה רוצה להראות לבי"ח שהוא חייב להוריד לה מחיר".

תאריך: 27/6/2013

ד"ר פרבשטיין: "הבעיה היא שבתי החולים בפריפריה עובדים תחת מונופול (קופ"ח - ש.נ) שעושה מה שהוא רוצה. לדוגמה - ניתוח קיצור קיבה הוסט על ידי הקופה לבי"ח ששייך למונופול מכיוון שזה זול לו יותר".

דובר/ת: "האם המונופול משתמש בכוח שלו מולך ומאיים שאם לא תיתן הטבות, אזי המונופול יסיט טיפולים לבתי חולים אחרים, או בעצם עושה שיקולי כדאיות כלכלית?"

ד"ר פרבשטיין: "גם וגם".

דובר/ת: "האם במהלך המו"מ שמתנהל מול הקופה יש לך גב?"

יעל גרמן: "מנכ"ל המשרד משתדל לעמוד לצד בתי החולים הקטנים וליצור הסכם מולם, אך משרד האוצר רואה בהתערבות הזאת כאינטרסנטית ומתנגד לה בתוקף. ההגנה נמצאת ב-capping, הקופה חייבת לרכוש מבי"ח ציבורי".

דובר/ת:"האם אתה מרגיש שבגלל המחירים הנמוכים יש קושי לתת שירות? כי זה לא רווחי? רמת השירות באה על חשבון האיכות?"

ד"ר פרבשטיין: "זה עניין של תפיסת עולם. כאשר נפתחה אצלנו יחידת הצנתורים נהיה גירעון ענק, אך עדיין רווחת הציבור היא שהייתה לנגד עיניי. אני אדאג לדברים הטובים ביותר לציבור לפי צרכיו".

יעל גרמן: "למה שתשתיות בית החולים לא ינוצלו בשעות הלילה?"

ד"ר פרבשטיין: התאגיד (קרן המחקרים של ביה"ח - ש.נ) מנצל את שעות הלילה, אך לא תמיד שווה לרופא להשתמש בתמריץ שנותן התאגיד".

דובר/ת: "שר"פ יכול להיטיב עם האוכלוסייה? האם בפועל תוכל לעמוד בכללים? האם הדבר בר-אכיפה?

ד"ר פרבשטיין: "ישנם כלים שאפשר לפתח אותם על מנת להעניש (בית חולים - ש.נ) במקרה של חריגה מכללי השר"פ. תמונת המצב היום היא שאין רגולציה על שר"פ בבתי החולים שבהם יש שר"פ".

דובר/ת: "אתה מתחרה גם על הרופאים? מה יהיה אם רופא כוכב ירצה יותר שר"פ?"

ד"ר פרבשטיין: "אחפש כוכב אחר. החוכמה היא להיות אטרקטיבי לא רק בכסף, אלא לבחור את האנשים שמתאימים לרוח בית החולים".

ועדת גרמן
 ועדת גרמן