מפעל מרעומים בשדרות ניצל בזכות הזמנה של משהב"ט

צה"ל מחדש את מלאי הפגזים בעקבות צוק איתן והזמין מרעומים ב-60 מיליון שקל ממפעל רשף טכנולוגיות, שעובדיו הוחזרו מחודשים של חופשה כפויה

פגזים מסוג כלנית וחצב / צילום: תעש
פגזים מסוג כלנית וחצב / צילום: תעש

הזמנה של מרעומים לפגזים, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, תציל את המפעל רשף טכנולוגיות בשדרות מסגירה: משרד הביטחון הודיע היום (ג') כי החליט להזמין מהמפעל הדרומי מרעומים מתקדמים לפגזים המשמשים את צה"ל בהיקף של כ-60 מיליון שקל. במינהל הרכש של המשרד אומרים כי ההזמנות החדשות יספקו למפעל, שמעסיק כ-40 עובדים, עבודה למשך כשנתיים. זאת, לאחר שבחודשים האחרונים הנהלת המפעל החליטה להוציא את רוב העובדים לחופשה מאולצת על רקע ירידה חדה בהזמנות.

רשף טכנולוגיות היא חברה בת של ארית תעשיות, ועוסקת בייצור ובשיווק של מרעומים אלקטרוניים לפגזי טנקים וארטילריה, לפצצות מרגמה ולרקטות. פעילות הייצור של החברה נעשית בשדרות, ומלאכת הפיתוח והשיווק באור יהודה.

בהזמנתו החדשה, משרד הביטחון מבקש להצטייד באלפי מרעומים רב-תכליתיים לפגזים מסוג חצב וכלנית המיוצרים עבור צה"ל בידי תעש. זאת, בעקבות השימוש הנרחב שעשו כוחות צה"ל בפגזים מסוג זה במהלך מבצע צוק איתן: במהלך 50 ימים של לחימה בדרום, נורו אלפי פגזים לעבר מטרות ברחבי הרצועה ולעבר מרחבים שמהם שוגרו רקטות לעבר ישראל. הצורך לחדש את מלאי הפגזים, תוך הקצאת תקציבים חדשים להצטיידות אפשרו את ההזמנה המשמעותית מהמפעל בשדרות.

במשרד הביטחון אמרו היום, כי הזמנה ראשונה, בהיקף של כ-30 מיליון שקל, כבר נמסרה להנהלת המפעל וכי הזמנה שנייה בהיקף זהה תימסר בימים הקרובים. "מדובר במפעל חיוני לביטחון המדינה ולביטחונה הכלכלי של שדרות ויש בהזמנות אלה כדי להציל אותו מקריסה", אמר ראש מינהל הרכש במשרד, תא"ל (במיל') שמואל צוקר. לדבריו, המינהל שבראשותו מזמין מדי שנה רכיבים ואמצעים מהתעשייה הישראלית בהיקף של מיליארדי שקלים תוך מתן עדיפות לחברות ולספקים שפועלים בפריפריה.

הזמנות גם מישראלייזר

"ההזמנות החדשות מכניסות לנו חמצן והרבה מאוד תקווה. אלה חדשות נהדרות עבורנו, לאחר שעשרות מעובדי החברה נאלצו להישאר בבית במשך 3-4 חודשים בגלל מחסור בהזמנות. זאת היתה תקופה קשה עבור כולנו", אמר היום אחד מעובדי החברה.

גם חברת ישראלייזר מקיבוץ רעים שבעוטף עזה קיבלה באחרונה הזמנות בהיקף של יותר מ-15 מיליון שקל ממינהל הרכש של משרד הביטחון, בעקבות הלחימה בצוק איתן. הזמנות נרחבות מן החברה נעשו גם בעיצומו של המבצע, אז מתקני החברה פעלו לאורך כל שעות היממה ובמשך כל השבוע- זמן שהקיבוץ, כמו יישובים רבים נוספים בעוטף עזה היו נתונים לירי מאסיבי של פצצות מרגמה מעזה.

בתקופת הלחימה מתקני החברה שימשו שלוחה דרומית של מרכז השיקום והאחזקה (מש"א) שמייצר עבור משרד הביטחון את טנקי המרכבה והנגמ"ש נמ"ר. החברה מעסיקה כ-130 עובדים, כולם תושבי עוטף עזה ויישובים נוספים בדרום והיא ועוסקת בייצור רכיבים לטנק המרכבה ולנגמ"שים המשמשים את צה"ל באמצעות חיתוכים בלייזר.

בעקבות לקחי הלחימה בעזה, הרחיב משרד הביטחון את ההזמנות של נגמ"שים מתקדמים וטנקי מרכבה - באופן שמשפיע גם על החברה שליד גבול עזה.