לנדאו נגד מיסוי תיירות המרפא: "לא לשחוט את תרנגולת הזהב"

שר התיירות אמר את הדברים במהלך סקירת פעילות משרדו בפני ועדת הכלכלה ■ "חולים שמגיעים מלווים ע"י קרוביהם, מייצרים הכנסה לעסקים הקטנים ■ ח"כ ברוורמן: ענף התיירות נקלע למצוקה בגלל "צוק איתן"

עוזי לנדאו / צילום: אוריה תדמור
עוזי לנדאו / צילום: אוריה תדמור

שר התיירות, עוזי לנדאו, נגד מיסוי תיירות המרפא: "אסור לשחוט תרנגולת שמטילה ביצי זהב". לנדאו אמר את הדברים הבוקר (ד') במהלך סקירת פעילות משרדו וניצול תקציב המשרד בשנת 2013 בפני חברי ועדת הכלכלה של הכנסת.

"חולים שמגיעים מלווים ע"י קרוביהם, מייצרים הכנסה לעסקים הקטנים, ובכל מקרה אינם באים על חשבון הציבור. כיצד שוחטים תרנגולת שמטילה ביצי זהב? הנחת האוצר לגבי הכנסות במקרה של מיסוי - שגויה. ולא זו בלבד, אלא שנפסיד הכנסות רבות לקופת המדינה", לדברי לנדאו.

עוד אמר בנושא כי אין קשר בין הצורך לטפל בשירותי הרפואה לאזרחי ישראל לבין תיירות המרפא שמביאה הכנסה ענקית למדינה. נשיא התאחדות המלונות, אלי גונן, אמר בנושא תיירות המרפא כי "את המקומות הקדושים אי אפשר להעביר, אבל תיירות המרפא כבר התחילה לעבור לקפריסין".

לנדאו התייחס בדבריו גם לבעיות כוח אדם במלונות. "התעשייה משוועת לכח אדם בעיקר באילת ובים המלח. המצב שם קשה - נמשיך במאבק להבאת עובדים נוספים". עוד לדבריו, קיצוץ בתקציב כוח האדם במשרד יתרום בצורה אפסית לתקציב המדינה, אך יפגע ביכולת להתמודד עם המשבר בתיירות מאז 'צוק איתן'.

מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי, אמר בדיון כי תוך כדי צוק איתן התגלה שהממשלה לא ערוכה לטפל במשברים הפוגעים בענף התיירות, למרות שכל שנתיים מתרחש אירוע דומה. לדבריו, בעקבות זאת הוחלט לפעול לבניית מודל שדומה לקרן לפיצוי בעת נזקי טבע, שתוכל להתמודד עם אירועים כאלה ולתת מענה מסודר ולא על בסיס של אלתורים. עוד ציין הלוי כי המשרד השיג תקציב של חצי מיליארד שקל לסיוע לענף, שיאפשר להגדיל את השיווק, לבצע שיתופי פעולה והכשרות למורי הדרך ולתת הלוואות לעסקים קטנים.

יו"ר הוועדה, ח"כ אבישי ברוורמן, אמר כי ענף התיירות נקלע למצוקה קשה, בעקבות מבצע "צוק איתן", דווקא בשנה שהייתה אמורה להיות לשנת שיא בכניסות תיירים. הוא הוסיף כי חשיבות התיירות לכלכלה עצומה ויש לתמוך בהשקעות בענף, אך אמר כי בסופו של דבר התקציב נקבע לפי משקלו הפוליטי של השר.

ח"כ חנא סוייד התייחס בדבריו בדיון לכוונת האוצר להטיל על מלונות היטל בגין העסקת מסתננים. לדבריו, כוונת האוצר להכניס משהו לקופת המדינה היא מובנת, אבל הדבר מהווה בעצם מס על בתי המלון ועל התעשייה המקרטעת, במיוחד בעת ששר האוצר מצהיר שהוא לא מתכוון להטיל מסים.

ואילו ח"כ מיכל בירן התייחסה להיטל אחר על הכוונת: לחייב מלונות בים המלח לשלם היטל בסך 5 מיליון שקלים על נזקים של החברה לישראל לים. "אין סיבה להטיל את התשלום על המלונות ומי שגרם לנזק הוא זה שצריך לשלם. אני מקווה שחברי הכנסת יצליחו להוציא את ההצעה מחוק ההסדרים".

מנכ"ל לשכת מארגני התיירות, עמי אתגר, אמר בדיון כי גם המצב המתוח בירושלים ובצפון פוגע בתיירות וכבר הביא לפיטורי מאות עובדים. קרא למשרד התיירות להגדיל סיוע לענף ולהגביר את השיווק כדי לעודד תיירים להגיע לארץ.