צפו: בית חולים ציבורי חדש - המתקדם והמפואר בישראל

אסותא אשדוד אמור לפעול כבי"ח ציבורי בעוד שנה וחצי וכבר היום מבטיחים שם: "זמן ההמתנה במיון יתקצר לפחות ב-50% מהאחרים"

אסותא בית חולים / צילום: מהוידאו
אסותא בית חולים / צילום: מהוידאו

בכירים במשרדי האוצר והבריאות ניהלו בחודשים האחרונים מגעים עם ראשי "אסותא", בניסיון לשנות בדיעבד את תנאי המכרז להפעלת בית החולים הציבורי באשדוד כך שאסותא לא תורשה בסופו של דבר להפעיל שירותים פרטיים (שר"פ) לא בהיקף של 25% כפי שהותר לה במקור ולא בכלל.

ל"גלובס" נודע כי באסותא שקלו במידה של חיוב להיענות לבקשה בתמורה למספר שירותים ציבוריים רווחיים שלא הותרו להם בעבר, אולם המגעים הוקפאו לחלוטין בשבועות האחרונים לאור הכוונה להגביל במסגרת חוק ההסדרים את הגידול בהיקף הפעילות של בתי החולים הפרטיים.

באסותא מסבירים כי ההכנסות מפעילות פרטית באסותא ת"א ובמרכזים הנוספים שלה אמורות לשרת את הפעילות הציבורית בבית החולים שנבנה בימים אלה באשדוד, כך שפגיעה בהכנסות האלה ודאי לא תאפשר את ביטול מודל השר"פ שמתוכנן לפעול באשדוד במסגרת תנאי המכרז. "מרכיב השר"פ הוא חלק מהתוכנית העסקית של בית החולים הזה כפי שנקבעה על ידי המדינה", אומר ל"גלובס" פרופ' שוקי שמר, יו"ר אסותא. "צריך לזכור שזה בית חולים שלא יכל להיות מסובסד ואין לנו למי להסתכל לאחור ולדרוש שייתנו לנו משאבים אם לא נצליח לקיים את הפעילות הזו", הוא מוסיף.

על פי הערכות, פרופ' שמר מאוד דוחף לכך שאסותא תיתפס כגוף ציבורי לכל דבר ועל כן היה אפילו מעוניין בוויתור על השר"פ באשדוד כדי להוכיח שאסותא יכולה לספק שירותים ציבוריים מובהקים בצורה הרבה יותר יעילה מבתי החולים הממשלתיים. בכל מקרה, הוא מדגיש, אם אסותא תבחר לממש את האפשרות שלה להפעיל שר"פ באשדוד, "התשלום יאפשר בחירה של הרופא אבל לא קיצור של התור. להפך, מי שיבקש לבחור רופא יעמוד בסוף התור". במשרד האוצר כבר מזמן התחרטו שכללו את השר"פ במסגרת תנאי המכרז, חרטה שהתחדדה מאוד לאור המשבר בביה"ח הדסה ועל רקע המלצות ועדת גרמן ולפיהן אין לאפשר שר"פ בבתי חולים ציבוריים (ההחלטה לא כללה את אשדוד לאור הקושי המשפטי או בתי חולים בהם כבר קיים שר"פ כמו הדסה ושערי צדק).

70 דונם, 300 מיטות

אסותא אשדוד משתרע על שטח של 70 דונם ויהיו בו 300 מיטות אשפוז בשלב הראשון ועד 700 מיטות לפי התכנון הרב שנתי של משרד הבריאות. ביה"ח יכלול חדר מיון, מחלקה פנימית, מחלקת יולדות, מחלקת ילדים, טיפול נמרץ, גריאטריה ועוד. באופן אירוני, למרות המבנים המפוארים והקידמה הטכנולוגית, המדינה עדיין לא אישרה שבית החולים יכלול מכשיר MRI וגם לא יחידת צנתורים. "המדינה בכוחנות השלטונית שלה נותנת רישיונות בצורה הדרגתית, אבל אני יכל להבטיח שכלל השירותים הבסיסיים ויתרה מזאת יהיו כאן", מבטיח שמר.

זמני ההמתנה בחדרי המיון בישראל עומדים על למעלה מ-4 שעות בממוצע ועד לילה שלם במקרים רבים, אולם באסותא אשדוד מבטיחים עתיד ורוד יותר: "אני יכל לומר לך בבטחה שזה יהיה נמוך ב-50% מהממוצע הציבורי הנוכחי". בכלל, באסותא מבטיחים כי חדרי האשפוז יכללו 1-2 חולים בלבד, ומתגאים בכך שלכל מחלקה יהיה שם של פרח וכך יעוצבו גם הקירות. בזמן שבבתי החולים ברזילי באשקלון וקפלן ברחובות כבר חוששים מבריחה של רופאים ואחיות לאסותא, שמר מנסה להרגיע: "אנחנו לא נפנה לרופאים בעצמנו אבל כמובן שלא נסרב לרופא טוב שירצה לעבוד פה".