הסדר טיעון בפרשת המעילה ב-yes: 7 שנות מאסר למנהלת החשבונות שגנבה 24 מיליון שקל

פזית ולד הורשעה כי במשך 14 שנה גנבה עשרות מיליוני ש', תוך זיוף מאות המחאות * במסגרת ההסדר נקבע כי ולד תשלם קנס סמלי בסך 7,000 שקל וכי קרובי משפחתה יימחקו מכתב האישום; * הפרקליטות: "הקנס סמלי כי מצבה הכלכלי של ולד קשה"

הסדר טיעון עם פזית ולד, לשעבר מנהלת חשבוות בחברת yes, שהורשעה בביצוע מעילת הענק בחברה בהיקף של כ-24 מיליון שקל. עוה"ד אורי קינן ושרה הראל, המייצגים את ולד, מסרו כי במסגרת עסקת הטיעון ייגזרו על ולד עונש מאסר בפועל של 7 שנים וקנס כספי של 7,000 שקל (שיחולק ל-10 תשלומים). כמו-כן, הוסכם במסגרת ההסדר, ככי קרובי משפחתה של ולד שהוזכרו בכתב האישום, יימחקו ממנו. ביהמ"ש צפוי לגזור את עונשה של ולד בחודש הבא.

מכתב האישום עולה כי ולד עבדה כמנהלת חשבונות ב-yes מספטמבר 1999, וכשנה לאחר שהחלה לעבוד בחברה ועד ינואר 2014, פעלה באופן רציף ועקבי, בשיטתיות ובתחכום, על-מנת ליטול לחזקתה מילוני שקלים מכספי החברה שלא כדין. זאת, תוך שהיא נוקטת, בין היתר, בפעולות הסתרה למעשיה כלפי החברה ומבצעת פעולות כוזבות במערכת הרישום של החברה.

במארס השנה הוגש נגד ולד כתב אישום בגין גניבת למעלה מ-31.3 מיליון שקל מ-yes, במהלך כ-14 שנות עבודתה. לפי כתב האישום, ולד גנבה במשך השנים עשרות מיליוני שקלים, זייפה מאות המחאות, עשתה פעולות ברכוש אסור על-פי חוק איסור הלבנת הון והשמיטה הכנסות בהיקף של מיליוני שקלים מרשויות המס. במסגרת כתב האישום המתוקן הורשעה ולד בגניבת 24 מיליון שקל מרמה והפרת אמונים, זיוף מסמך בנסיבות מחמירות, שימוש במסמך מזויף בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד, פעולה ברכוש אסור לפי חוק איסור הלבנת הון וושימוש במרמה על-פי פקודת מס הכנסה.

השופטת דבורה עטר, ציינה בהארכת המעצר של ולד כי "עולה לכאורה כי הנאשמת ניהלה חיים כפולים, ובמקביל לניהול אורח חיים נורמטיבי לכאורה הסב סביב שגרת יום-יום וחיי משפחה וילדים, ביצעה בשיטתיות את המעשים המתוחכמים המיוחסים לה, תוך שהיא פועלת להסתרת פן זה של חייה מכלל הסובבים אותה".

"אירוע טראומטי"

ולד המורשעת, מילמלה בבכי הבוקר בצאתה מהאולם: "אני לוקחת אחריות מלאה על מעשיי ומביעה חרטה עמוקה על הנעשה". לדבריה, "אני רוצה להעביר את הזמן שלי בצורה הכי טובה שאפשר ולחזור לילדיי הקטינים ולבעלי שצריכים אותי כמה שיותר בבית".

בהתייחס להסדר הטיעון, מסרו באי-כוחה של ולד היום בדיון: "הנאשמת היא אם לשלושה ילדים, כאשר הילדים הם בני 8 ו-5 שנים. מעצרה הוא טרגדיה ואירוע טראומטי. זה לא בכי תמרורים ודמעות תנין, זה משהו שהרג את המשפחה, שילדיה יראו אותה מאחוריי סורג ובריח".

נציגת הפרקליטות, עו"ד נעמה תור-זאבי, התייחסה לכך שולד תשלם פיצוי זניח לעומת סכום המעילה. לדבריה, "אין הרבה מקרים של גניבה ממעביד בהיקפים כאלה; וחרף זאת, גם היום לאחר ששקלנו את הרכיבים העונשים הכספיים, בהיבט הזה ההסדר הוא חורג לקולא. זאת, מהסיבה שאני יודעת איפה נפגעי העבירה נמצאים במישור האזרחי, ומצבם לא טוב. הנאשמת ביזבזה את הכסף שהיא גנבה - רואים את זה בראיות, רואים את זה בכרטיסי האשראי (ראו מסגרת)".

התובעת ציינה כי במסגרת הליך התביעה האזרחי, אותו מנהלת חברת yes נגד ולד, על סך של 24 מיליון שקל, הוטלו עיקולים ובוצעה הקפאת נכסים על נכסיה של ולד, במטרה לקבל את כספי המעילה. "טובת נפגע העבירה עומדת לנגד עינינו. קו המחשבה שלנו הוא שכל קנס שיינתן - זה לקחת מנפגע העבירה, ולא מצאנו לנכון להטיל קנס גבוה. שמעתי את המצב בפועל בבית (של ולד - ס'כ'). גם אם עדיין אין חדלות פרעון, המצב שם קשה, לכן כל קנס של המדינה יקשה עליהם עוד יותר".

מסע הבזבוזים המפואר של ולד

במשך עשר שנים, הצליחה ולד לחמוק מעיניהן הבוחנות של חבריה לעבודה ולבזבז מיליוני שקלים לצרכיה האישיים. בכדי לגרוף את הכספים, מבלי לעורר חשד בחברת yes, פתחה ולד ב-2001 חשבון בנק פיקטיבי, בסניף הפועלים בהרצליה, תוך שהיא מגדירה את שם החשבון כשם הנעורים "פזית מהלה". בהמשך, הוסיפה לשם החשבון את שם גיסתה ליאורה גניש, כדי להסוות את העברת הכספים לחשבון.

מסע הבזבוזים המפואר של ולד, התאפשר בזכות הנפקת כרטיסי אשראי עבורה והמחאות הנושאים את שמה, אשר באמצעותם עשתה שימוש בכסף שהופקד לחשבון במשך השנים בהן הועסקה בחברה.

לא רק בגדים ונעליים היה אפשר למצוא בשקיות הקנייה של ולד. הכספים בוזבזו בנדיבות על חופשות והופעות אמנים. כך למשל, בחודש יולי 2013 שילמה ולד במיטב "כספה" 1,062 שקלים על בשמים שרכשה ברשת אפריל בקניון רמת אביב. בדצמבר 2013 הקריר החליטה להתארח במלון ממילא היוקרתי ועבור התענוג של שני לילות בבית המלון, נפרדה ללא רגשות אשמה, מסכום של 1,440 דולר, וזאת שבועיים בלבד לאחר שהזמינה שני כרטיסי טיסה לפאריס.

את הכספים שבוזבזו בשלב מאוחר יותר, החלה לאגור ולד כבר מספטמבר 2000, ועד ליוני 2002 הנפיקה בכזב עשרות המחאות של החברה לפקודתה של גניש.

על מנת לאפשר את משיכת הכסף מן החברה, שינתה בעורמה שם כרטיס ספק קיים של החברה לשמה של גניש, הפיקה את ההמחאות לפקודה של גניש, וכדי להסוות את מעשה הגניבה, לאחר הנפקת ההמחאות, שינתה את השם בחזרה לשם הספק המקורי.

את ההמחאות זייפה בכך שחתמה שלא כדין חתימה הנחזית להיות חתימתם של מורשי החתימה הרלבנטיים בחברה. על מנת לפדות את ההמחאות המזויפות ולממש את כספי הגניבה, סיפרה ולד בכזב לגניש כי מדובר מתמלוגים שקיבלה לכאורה ממעסיקיה עבור עבודתה הטובה, וביקשה ממנה כי תפרע חלק מן ההמחאות ותעביר לה את הכסף שתקבל במזומן, וכך עשתה גניש לבקשתה. ולד החלה לחקות דרך פעולה זו, ופתחה בהמשך מספר חשבונות פיקטיביים נוספים על שם קרוביה. כל זאת, עשתה תוך שהיא מפקידה כספים לחשבונות הפיקטיביים באמצעות המחאות מזויפות, ומשלשלת את הכספים לכיסה.

ולד פיתחה סטייל מיוחד, ובהמשך מסע הקניות שלה ב-2013 רכשה בגדים בסכום של למעלה מ-7,000 שקל בחנות לואי ויטון. כך גם רצתה לספוג תרבות, ולקראת הופעה של הזמרת האמריקאית ריהאנה בארץ בגני יהושע, רכשה ולד כרטיסים למתחם ה-VIP בסכום של למעלה מ-2,000 שקל.

ספיר כלפון