בנצי ליברמן: "מחירי הדיור - סרטן שחייבים לטפל בו"

יו"ר רשות מקרקעי ישראל בוועידת ישראל לעסקים: "אני לא מתבלבל מזה שיש בחירות, ומזה שמע"מ אפס בוטל, אני מתקדם עם התוכניות האחרות ומסתכל קדימה"

בנצי ליברמן / צילום: תמר מצפי
בנצי ליברמן / צילום: תמר מצפי

"חסמי תחבורה של מאות מליונים מטופלים עכשיו על ידי הסכמי הגג שקידמנו. זו התוכנית הכי משמעותית שרשות מקרקעי ישראל מקדמת. אם יש תוכנית אחת שיכולה להבטיח שאחרי השיווק יש מי שבודק מה קורה עם התוכניות, זו תוכנית הסכמי הגג".

כך אמר היום (ב') בנצי ליברמן, מנהל רשות מקרקעי ישראל, בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס".

ליברמן נשאל על ההתבטאויות האחרונות של שר התחבורה ישראל כץ וגורמים אחרים, שקראו לבטל את רשות מקרקעי ישראל. הוא אמר: "לא אתייחס להתבטאויות כאלו ואחרות בתקופת בחירות, אבל השר כץ ישב איתי בישיבות מול ראשי ערים וראה איך מסירים חסמים".

ליברמן הוסיף: "רמ"י לא יכולה לפתור את בעיית הדיור לבדה, אנחנו צריכים את כל המשרדים הממשלתיים. אבל, הפכנו להיות גורם מאוד משמעותי בפיתרון. מדברים על הצורך לשווק מחיר של מאות אלפי יחידות דיור, אבל שוכחים שלוקח שנים לייצר תוכנית מתאר. אני מחכה כמו כולם והולך במסדרונות ומנסה לקדם. כל מה שיש על המדף מוכן - אני זורק לשוק; הקבלנים לוקחים את זה כי אנשים קונים, גם בחריש וגם בקריית גת.

"עד סוף השנה נוציא כ-10,000 יחידות דיור במסגרת הסכמי הגג שהתחילו לפני כשנה וחצי. זה נותן פיתרון לחסמים, ראינו ששיווקים שעשינו ב-2009 לאלפי יחידות דיור, הובילו רק לכ-400 היתרים. זה הכל בגלל החסמים, אבל עכשיו הסכמי הגג מטפלים בהם".

ליברמן נשאל האם הבחירות לא משנות תוכניות והאם מחירי הדירות באמת יירדו. "יהיו שיווקים אמיתיים, והם יגדלו כל שנה וישפיעו על המחירים", הוא ענה. "אני נמצא בתפקיד שיכול להסתכל על פתרונות ארוכי טווח. מחיר מטרה הוא לא הטבה, אלא תוכנית ממשלתית שבאה לשבור את תקרת הזכוכית של מחירים. כולם חושבים שהיא נכונה. זה יגרום ליזמים להוריד מחירים. ככל שמחיר מטרה יהיה בהיקף ניכר, ההשפעה שלו תהיה גדולה יותר. אם יצאו מעט מכרזים זה יהיה כמו מחיר למשתכן ואני מקווה שבמשרד ראש הממשלה יתייחסו לנושא הזה ויקדמו אותו. אני לא מתבלבל מהבחירות או מביטול מע"מ אפס, אלא מתקדם עם התוכניות האחרות ומסתכל קדימה".

"אתם תגרמו להגירה שלילית מהפריפריה", צעק לעברו הקבלן יגאל דמרי, מבעלי חברת י.ח. דמרי, לאחר שדיבר על מחיר מטרה. ליברמן השיב לו ואמר שישנם מהלכים אחרים כמו מעבר צה"ל דרומה המיועדים לפריפריה והוסיף כי "יש כאן משהו לא בריא והוא משבר הדיור. המחירים זה סרטן שהממשלה מחויבת לטפל בו".

בתגובה לדבריו אמר דמרי: "אין לציבור מה להמתין, והמחירים לא יירדו".