מחיר הדלק צפוי לצנוח ל-6.30 אגורות לליטר בסוף החודש

מחירי הדלק בישראל בדרך לשפל של יותר מ-4 שנים לאור צניחה של עשרות אחוזים במחיר הנפט בעולם ■ הנהגים בישראל היו יכולים ליהנות מהוזלה משמעותית הרבה יותר אלמלא נטל המס הכבד על הדלק

תחנת דלק / צילום: תמר מצפי
תחנת דלק / צילום: תמר מצפי

מחיר הדלק יירד בסוף החודש בין 55-60 אגורות - כך מעריכים היום (א') גורמים במשק הדלק. זאת, לאור הצלילה החדה של מעל 40% במחירו של הנפט בחודשים האחרונים.

לאור הצלילה החדשה במחיר הנפט בעולם, צפוי מחירו של הדלק בישראל לרדת בחודש הבא בכ-57 אגורות נוספות, ובכך להגיעו לרמתו הנמוכה ביותר מזה 4 שנים.

קיים קשר בין מחירה העולמי של חבית נפט למחיר הבנזין בארץ, אך לא מדובר ביחס של 1 ל-1 - זאת משום שמחיר הבנזין בארץ הוא סכום של כמה רכיבים. הרכיב הראשון הקובע את מחיר הבנזין הוא מחיר הבנזין הבינלאומי שנקבע בארבעת ימי המסחר האחרונים של כל חודש בבורסת הדלקים שה-Lavera שבצרפת. רכיב הבנזין הבינלאומי מהווה רק 35% ממחיר הבנזין הסופי בתחנות הדלק.

הרכיב השני הינו הבלו - מס שנקבע על ידי האוצר ומוטל בנוסף לבנזין, גם על הסולר ודלקים נוספים. הבלו, ששיעורו צמוד למדד מהווה כ-41% ממחיר הבנזין.

רכיב נוסף הינו מרווח השיווק של תחנות הדלק ושגם הוא קבוע גם כן (כ-9% ממחיר הבנזין).

על שלושת רכיבים אלה מוטל המע"מ המשולם על כל עסקת רכישת בנזין בשיעור של 15%. יוצא, אם כך, שעל מחיר הבנזין שמכיל את מס הבלו אנו משלמים גם מע"מ, וכך מהווה המע"מ מס על מס.