מכרז בתי הקפה בנתב"ג קבע רף מקסימלי למחירי מוצרי בסיס

קפה קפה זכתה במכרז רשות שדות התעופה לאחר שהציעה הנחה של 10 אגורות על המוצרים; תעביר 18% ממחזור המכירות של בתי הקפה באולם שחקים ■ קפה הפוך יעלה 12 שקל, אספרסו ב-8 שקלים וקרואסון חמאה ב-12 שקל

נתבג  / צלם: איל יצהר
נתבג / צלם: איל יצהר

הביקורת הציבורית החריפה על מחירי הקפה בדיוטי פרי עשתה את שלה. בעקבות הביקורת, החליטה רשות שדות התעופה (רש"ת) לכלול במכרז שקיימה על הפעלת בתי הקפה בשדה התעופה, גם תחרות על המחיר הנמוך לצרכן.

במסגרת זו קבעה רש"ת מחיר מקסימלי לארבעה מוצרים: קפה הפוך (קפוצינו) ב-12 שקל, קפה אספרסו ב-8 שקלים, קרואסון חמאה ב-12 שקל ובקבוק מים מינרלים חצי ליטר ב-8 שקלים. המשתתפים במכרז התבקשו להציע הנחה על מוצרים אלה.

במכרז זכתה רשת קפה קפה, שתיכנס להפעלת בית הקפה המרכזי בדיוטי פרי בפעם הראשונה בינואר הקרוב.

קפה קפה הציעה את כל ארבעת המוצרים במחיר הנמוך ב-10 אגורות בלבד מהמחיר המקסימלי שבו נקבה רש"ת.

התשלום שרשת קפה קפה תעביר לרש"ת עומד על 18% ממחזור המכירות של שני בתי הקפה באולם השחקים. לפי הערכות, הפדיון החודשי של בתי קפה אלה מגיע למיליון שקל בחודש (לפני מע"מ). בהנחה שזה הפדיון, אזי התשלום השנתי לרש"ת יסתכם ב-1.16 מיליון שקל בלבד.

לפי תנאי המכרז, רשת קפה קפה לא תהיה רשאית להעלות את מחירי ארבעת מוצרים אלה במהלך כל תקופת המכרז. למרות הביקורת, המכרז לא קבע כל מחיר מקסימלי לכריכים.

לדברי רונן נמני, מבעלי רשת קפה קפה, "מאחר שהייתה נכונות של רש"ת להפחית את מחירי השכירות בכ-50% וללכת לקראת הצרכן מבחינת מחיר, החלטנו לגשת למכרז. יש כאן גבול רווחיות מאוד בעייתי. תמחרנו מאוד גבולי. זה יותר מיתוגי מאשר רווחי. המחירים שהצענו יותר זולים מהסניפים הפעילים שלנו מחוץ לדיוטי פרי. הנוכחות בדיוטי פרי מאוד חשובה לנו כרשת דומיננטית בארץ, והמחירים יותר נמוכים מבתי קפה אחרים ומהמחירים שהיו קודם לכן. רק בשבוע שעבר קניתי מים מינרלים בדיוטי פרי ב-14 שקל".

לדברי נמני, רשת קפה קפה תוזיל גם את מחיר אחד הכריכים שהיא תציע כדי להגדיל את נגישותו לקהל.

שחר תורג'מן, מנכ"ל הדקה ה-90 ומיוזמי מחאת הקפה בנתב"ג אמר בתגובה: "אני שמח שרשות שדות התעופה עמדה במחויבותה לציבור וחייבה את הזכיינים הניגשים למכרז להציע סל מוצרים בסיסי מוזל שכולל קפה, מאפה ובקבוק מים. אנחנו מצפים לפריסה רחבה גם באזור הדיוטי פרי בו מרבית הנוסעים מבלים זמן המתנה ארוך וסל מפוקח מלא בכל הרשתות שיכלול גם כריכים בסיסיים. המחירים עדיין אינם שווים לכל כיס אבל זה ללא ספק צעד תחרותי נכון בדרך למחירים הוגנים יותר גם בנתב"ג".