מה מחדשים בתי הקולנוע וכמה נשלם על כרטיס משודרג?

גם אם מחירי הכרטיסים לסרט מעוררים לא מעט ביקורת, נתוני הצפייה בקולנוע בנסיקה - לא מעט בזכות מתחמים מפוארים שמציעים לצופים חוויה מעט שונה ■ וגם: כמה כרטיסים נמכרו השנה בישראל ומה החידושים מעבר לים?

סינמה סיטי גלילות / צילום: תמר מצפי
סינמה סיטי גלילות / צילום: תמר מצפי

החיים שלנו השתנו כליל בעקבות השימוש בסמארטפונים: לרוב, אנחנו שתולים עמוק במסך הקטן שבכף ידנו - מחוברים למייל, לפייסבוק ולווטסאפ. בית הקולנוע נשאר אחד ממקומות הבילוי הבודדים בהם אנחנו מצליחים להתנתק לשעתיים מתקשורת עם העולם החיצון (למעט המעצבן התורן בכסא לידנו), עם מסך גדול, כסא נוח, פופקורן ושתייה וחושך מוחלט. לא במקרה התחושה בעת היציאה היא של נחיתה מחודשת על קרקע המציאות. מה מציעים היום מתחמי הקולנוע המובילים בארץ, וכיצד הם משדרגים את החוויה? "גלובס" בודק שלושה מהקומפלקסים המובילים כיום בתחום - וחוזר עם כמה תובנות בדרך לצפייה הבאה.

הקופות רושמות

בתי הקולנוע בארץ סופגים לא מעט ביקורת על מחירי הכרטיסים, הפופקורן ועמלות האינטרנט. אולם למרות הכעס של הצופים, מכירות הכרטיסים בישראל צפויות לעלות השנה מ-14 מיליון בשנת 2013 ל-15 מיליון, על-פי הערכות התאחדות ענף הקולנוע. בעצם, בכל שנה המכירות גדלות במיליון כרטיסים: בשנת 2011 המכירות עמדו על 12 מיליון כרטיסים וב-2012 על 13 מיליון כרטיסים. הצופים מצביעים ברגליים ומוכנים לצאת לבילוי באולם הקולנוע, למרות שכרטיס רגיל נמכר בכ-40 שקל ופופקורן ושתייה זוגיים גדולים עולים כ-40 שקל.

אחת הסיבות לגידול במכירות הכרטיסים, למרות מסכי הטלוויזיה הגדולים בבתים והנגישות לתכנים באינטרנט, היא קומפלקסי אולמות הקולנוע והאטרקציות שהם מציעים למבקרים בהם. בתי הקולנוע מושכים את הצופים בטכנולוגיות שהם עדיין לא יכולים למצוא בבתים שלהם: מסכים ענקיים קעורים בגובה עצום, כסאות זזים בשילוב עשן ומים, מערכות סאונד משוכללות התלויות גם על התקרה וכורסאות וארוחות מפנקות באולמות מפוארים. "גלובס" בדק עד כמה הקומפלקסים המשוכללים בישראל של יס פלאנט, סינמה סיטי וגלובוס מקס, מספקים בילוי מוצלח.

בשורה התחתונה, אין ספק שיס פלאנט בראשון לציון מציעה היום את חוויית אולמות הקולנוע הטובה ביותר, בין אם מדובר במתחם המפואר והמרווח או באזורי ההמתנה הנוחים לפני הצפייה בסרט, דבר שקשה להגיד על המתחרים, בין השאר בזכות אולמות משוכללים בטכנולוגיית IMAX ו-4DX ומתחם VIP מפנק יותר מזה השל המתחרות שנדגמו - סינמה סיטי וגלובוס מקס.

כל מחירי הכרטיסים המופיעים בכתבה הם מחירי האינטרנט של בתי הקולנוע, היקרים יותר מהמחיר בקופות בכמה שקלים.

גלובוס מקס, הקניון הגדול פתח תקווה

מספר אולמות: 8

מחיר כרטיס: 44 שקל

נוחות האולמות: מתחם הגלובוס מקס נפתח בסוף השבוע האחרון ובנוי בבסיסו על מתחם של רשת רב חן, שעבר שיפוץ ושינויים רבים בעלות של 25 מיליון שקל. כסאות הצפייה נוחים, אך מושב עצמו מתקפל - כך שהחלק התחתון של הכסא לפעמים זז (בקומפלקסים המתחרים עברו כבר לפני שנים לכסאות קבועים).

אולמות מיוחדים: הבשורה הטכנולוגית שגלובוס מקס מביא לחובבי הסרטים היא טכנולוגיה בשם Atmos של חברת דולבי, הכוללת רמקולים על הקירות וגם בתקרה, עם משחק תמידי בין השימוש ברמקולים השונים. מהתרשמות ראשונה עולה כי החוויה בהחלט עשירה יותר מבחינת סאונד ואפשר להרגיש דקויות שונות בפרטים של הצלילים, כאשר החוויה מתעצמת בסצינות מסוימות - במיוחד שמופעלים כל הרמקולים. כרגע מוצג באולם הסרט אקסודוס.

מחיר: 49 שקל לדו-ממד ו-53 שקל לתלת-ממד.

VIP: גלובוס מקס מציע מתחם VIP באזור הנקרא הגלריה. מדובר בשתיים או שלוש שורות הממוקמות בחלק העליון של רוב האולמות במתחם. הכסאות מפנקים במיוחד ונוחים מאוד לישיבה ארוכה, כולל מעבר למצב בו המשענת יורדת והחלק התחתון של הרגליים עולה. ישנו גם מעמד מואר לכוס, היודע לשמוע על הקירור שלה. הפריע לנו מאוד: הכסאות לא כוללים מגש קטן להנחת מזון נוסף, כמו פופקורן או פחיות שתייה, מה שמגביל את היכולת של הצופה להביא איתו מזון למהלך הצפייה בסרט.כמו מתחמי ה-VIP של המתחרים, גם גלובוס מקס כולל טרקלין אליו הצופים יכולים להגיע לפני הסרט. הכניסה לטרקלין היא כ-45 דקות לפני הסרט, אבל היא לא כוללת מזנון חופשי כמו אצל המתחרים. במקום זה, בגלובוס מקס עובדים בשיטה של מסעדה עם שף ייעודי. כל צופה מקבל 2 מנות (אשר אחת מהן יכולה להיות קינוח, כוס יין בודדת, שתייה קלה ופופקורן ללא הגבלה). המסעדה חלבית וכוללת מנות כמו טארט ירקות וניוקי.

בגלובס מקס לא מאפשרים לחזור לאחר הצפייה בסרט לטרקלין, ליהנות משתייה נוספת או אפילו להשתמש בשירותים הפרטיים. ברגע שהסרט נגמר, הצופה יוצא ביחד עם הקהל "הרגיל" מאותו אולם. תמורת יותר מ-300 שקל לזוג, היינו מצפים מגלובוס לפרגן קצת יותר לצופים שלו.

מחיר: 154 שקל, המחיר היקר ביותר לאולם VIP מבין המתחרים.

בשורה התחתונה: מעבר לאולם ה-Atmos, אנחנו הרגשנו שהחוויה פחות טובה מאצל המתחרים, בעיקר במתחם ה-VIP. בתור בית קולנוע שאמור להיות החדיש ביותר בארץ, היינו מצפים לקצת יותר.

יס פלאנט, ראשון לציון

מספר אולמות: 26

מחיר: 42 שקל.

נוחות האולמות: הקומפלקס של יס פלאנט הוא אחד היפים והטובים בארץ. מדובר במתחם עצום הממוקם ליד אגם במערב ראשון לציון. אהבנו מאוד את אזורי הישיבה הנוחים מחוץ לאולמות. הכסאות באולמות נוחים מאוד, כאשר האולמות בהם ביקרנו הציעו מסכים גדולים באיכות טובה.

אולמות מיוחדים: אולם 4DX, המשלב את המימד הרביעי בצפייה: מעבר לתלת המימד, ניתן להרגיש בצורה מוחשית את המתרחש בסרט. לצורך כך, הכסאות זזים וקופצים, מים מותזים וריחות שונים, זרמי אוויר, בועות וערפל משולבים לאורך הסרט כדי לתת תחושה אמיתית. מדובר בחוויית שונה מצפייה בסרט רגיל, היא מתאימה לסרטי פעולה ולמי שרוצה לעבור יותר חוויית לונה פארק מאשר צפייה רגועה בסרט. לפעמים עודף הרעידות והעשן קצת מתיש, אבל עדיין מדובר בחוויה מיוחדת.

מחיר: לא זול בכלל, 70 שקל להקרנה תלת-ממדית ו-60 שקל לדו-ממד.

עוד אפשר למצוא באותו קומפלקס בראשל"צ אולם בתקן ה-IMAX, עם מסך ענקי ברזולוציה גבוהה וסאונד באיכות אחרת. מדובר בחוויה טובה הרבה יותר מאולם קולנוע רגיל, אך עדיין לא ברמה של אולמות מקבילים שראינו בעולם.

מחיר: 59 שקל לתלת-ממד, 49 שקל להקרנה דו-ממדית.

VIP: המתחם מציע את החוויה הטובה ביותר בה נתקלנו. מתכנני האולם עשו הכל כדי שהצופה יקבל תמורה טובה למחיר, ולטעמנו הפער בתמורה עצום. הכניסה למתחם אפשרית חצי שעה לפני הסרט, אולמות הצפייה פרטיים, הכורסאות נוחות מאוד, כולל מגש קטן להעמיס עליו אוכל לזמן הצפייה בסרט. מתחם האוכל גם הוא גדול במיוחד לעומת המתחרים ואי אפשר להרגיש בו צפיפות. המתחם לא כולל רק כסאות, אלא גם אזורי קפה עם שולחנות וכורסאות. מגוון סוגי האוכל במזנון (החלבי) רב, ולעומת המתחרים, ביס פלאנט לא חוסכים על הצופים: לאחר הצפייה בסרט, המבקר לא "מגורש" מהמתחם, אלא חוזר לטרקלין, יכול להשתמש בשירותים הפרטיים, לשבת בכורסאות ולהמשיך להתפנק מהקינוחים, מה שחוסך תשלום נוסף על בית קפה לאחר הסרט.

מחיר: 133 שקל.

בשורה התחתונה: יס פלאנט ראשון לציון מציע את חוויית הצפייה הטובה ביותר לטעמנו, בכל סוגי האולמות.

סינמה סיטי, ראשון לציון

מספר אולמות: 25

מחיר: סרט דו-ממד - 42 שקל, תלת-ממד - 49 שקל.

נוחות האולמות: האולמות מוצלחים ונוחים, כולל מקומות לכוסות ומרווחים לרגליים.

אולמות מיוחדים: אין.

VIP: המתחם בסך הכל סביר ואפילו טוב, אבל עם מעט יותר השקעה הוא היה יכול להיות מצוין. הכניסה למתחם נעשית חצי שעה לפני הסרט. שורות ה-VIP ממוקמות בחלק העליון של האולמות הרגילים. לטעמנו, הכורסאות באולם ישנות למדי ולא מספיק נוחות. טרקלין האוכל מרווח מאוד, יש סלטים, פסטות, וופל בלגי, פנקייק, פוקצ'ות, גלידות בן אנד ג'ריז, אבל המבחר לא מספיק מגוון ולפחות פעם אחת שביקרנו במתחם שמענו תלונות של מבקרים על חוסרים במגוון המזון לעומת פעמים קודמות.

מחיר: 133 שקל.

חידושים מעבר לים

חברת האודיו דולבי דיגיטל הודיעה בתחילת החודש על פתיחת בית קולנוע משוכלל בהולנד. בית הקולנוע ישתמש בטכנולוגיה חדשה בשם דולבי ויז'ן. בדולבי טוענים שאיכות התמונה בטכנולוגיה החדשה לא מתמקדת רק ברזולוציה כמו אצל המתחרים, אלא בחדות, בהירות וצבעים. דולבי מתארים את הצפייה בסרט - "כאילו הצופה מסתכל מהחלון בבית שלו", כך שהצפייה נראית כאילו היא הדבר האמיתי. דולבי גם טיפלה בתחום הסאונד באולם שלה, ושילבה בו את טכנולוגיית Atmos. המופעלת כאמור גם בארץ. על-פי הערכות, הסרט הראשון שיוקרן בשיטה החדשה של דולבי יהיה מלחמת הכוכבים 7.

בחברת IMAX המציעה את האולמות שלה בכל העולם, עובדים על טכנולוגיה חדשות להעשרת המוצר: הקרנה באמצעות לייזר, לקבלת תאורה חזקה יותר על התמונה במסך, לצד מערכת סאונד חדשה שתאפשר לשלב רמקולים בתקרה. מדובר ביתרון בעיקר כאשר צופים בסרט תלת מימד עם משקפיים, היוצרים תמונה חשוכה. עוד יתרונות של הטכנולוגיה הם צבעים חיים יותר על המסך וניגודיות טובה יותר.

היקף מכירת כרטיסי קולנוע בישראל
 היקף מכירת כרטיסי קולנוע בישראל