יותר מ-20 אלף הערכות התקבלו בדירוג השופטים

דירוגי טיב עבודת השופטים באינטרנט יסתיימו ב-26 בדצמבר, ובלשכה רואים בכמות עורכי הדין שכבר השתתפה הישג גדול, ומקווים כי עד תאריך הסיום עוד אלפי עורכי דין ישתתפו בדירוג

שופטים / צילום: איל יצהר
שופטים / צילום: איל יצהר

משוב השופטים - הצלחה גדולה או כישלון קולוסאלי? תלוי את מי שואלים. יותר מ-20 אלף הערכות כבר התקבלו במשוב השופטים של לשכת עורכי הדין, אשר מולאו באמצעות האינטרנט את הטפסים המדרגים את טיב עבודתם של השופטים ברחבי הארץ. כך נודע ל"גלובס". האפשרות למלא את המשוב על שופטים תסתיים ב-26 בדצמבר, ובלשכה רואים בכמות עורכי הדין שכבר השתתפה הישג גדול, ומקווים כי עד תאריך הסיום עוד אלפי עורכי דין ישתתפו בדירוג.

"ליקוי חמור"

לצד ההשתתפות הערה במשוב - שהחזרתו השנה הביאה לקרע בין ראש הלשכה, דורון ברזילי, לבין מערכת בתי המשפט בראשות נשיא העליון, אשר גרוניס, בעקבות התנגדותם הנחרצת של השופטים לקיום המשוב - גוברים השאלות וסימני השאלה באשר לאופן ביצוע המשוב ולתוקף שלו.

המשוב מתיימר להגביר את הביקורת של ציבור עורכי הדין על השופטים וגם להיות "הגל שעליו ירכב" ברזילי לכהונה נוספת בתפקידו. ואולם, ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים, הכתבה ששודרה בחדשות ערוץ 2, בה נחשף כי המשוב פרוץ לכאורה לכל דכיפין, וכי גם מי שאינו עורך דין יכול להשתתף בדירוג השופטים, ואף יותר מפעם אחת - גורמת לתרעומת בקרב גורמים במערכת המשפט. ל"גלובס" נודע כי הנשיא גרוניס הפיץ בקרב ציבור השופטים את הכתבה. בנוסף, חברת ועדת המשוב, עו"ד ברוריה לקנר, פנתה לראש הלשכה לברזילי, בדרישה לכינוס דחוף של ועדת המשוב "לדיון בממצאים (בכתבה) ובשאלה האם המשוב יכול להמשיך ולהתקיים".

לקנר, בכובעה כנציבת תלונות הציבור ללשכת עוה"ד, כתבה לברזילי כי "כידוע, מטרת המשוב הינה לשמש כלי בקרה ניהולי מהימן שמטרתו שיפור מערכת המשפט, מתוך כך - רק עורכי דין אמורים להשתתף בו ורק פעם אחת!", ואולם, לדבריה, "מהכתבה ששודרה בערוץ 2 עולה, לכאורה, כי משוב השופטים פרוץ לכל עבר, עד כי גם מי שאיננו עורך דין יכול להשתתף בו, וללא כל הגבלה שהיא!". לדברי לקנר, "למותר לציין כי אם יש בסיס לאמור בכתבה, אפילו במקצת, מדובר בליקוי חמור בהליך ביצוע המשוב המרוקן אותו מכל תוכן ממשי, מעבר לעובדה שיש בעריכת המשוב בדרך עקלתון זו, כדי לגרום נזק עצום למערכת בתי המשפט, שאנו כה חפצים ביקרה, וכדי לרמוס לחלוטין את מטרות המשוב, החשובות לנו, לא פחות".

לקנר ביקשה מברזילי לכנס בדחיפות את ועדת המשוב ולזמן אליה גם את נציגי חברת "מאגר מוחות", שאחראית על ניהול המשוב, לשם קבלת הסברים והבהרות לפרסומים, לפני כל התקדמות בשלבי ביצוע המשוב. "לא אוכל לתת ידי לקיומו של משוב שופטים, טרם שאשתכנע לחלוטין (!) שאכן מדובר בכלי בקרה אמין ושרק עורכי דין יכולים ליטול בו חלק ופעם אחת בלבד!", סיימה לקנר את מכתבה לברזילי, שטרם השיב לה.

בתגובה לטענות שהועלו בכתבה בערוץ 2 נגד המשוב, נמסר מחברת "מאגר מוחות" ומהלשכה כי "במסגרת המשוב, ניתנה אפשרות טכנית גם למי שלא קיבל באופן יזום את הקישור לקבל סיסמה ולהשתתף במשוב, ואכן שיעור זניח של פחות מחצי אחוז ביקשו לקבל ביוזמתם את הסיסמה. רבים מהם הזדהו בפרטיהם ומיעוטם בחר שלא להזדהות. בסיום האיסוף תיערך בדיקה לגילוי מקרים חריגים ספורים והם ינופו מן המשוב, כך שלמעשה אין להם כל השפעה על משוב השופטים".