הרצוג: "נתניהו מוליך אותנו למבוי סתום, לתהום"

אומר ל"ניו-יורק טיימס: "כראש ממשלה, אשמח לבקר את מקום הולדת אמי במצרים" ■ דני דנון: החזון ביו"ש - "ריבונות על רוב השטח עם מינימום פלסטינים" ■ עמוס עוז: החלופה לפתרון שתי מדינות - "דיקטטורה דתית-לאומנית"

בוז'י הרצוג / צילום: איל יצהר
בוז'י הרצוג / צילום: איל יצהר

"כראש ממשלה, אשמח מאוד לבקר את מקום הולדתה של אמי במצרים" - כך אמר יצחק הרצוג, יו"ר מפלגת העבודה, בראיון לבעל הטור רוג'ר כהן ב"ניו-יורק טיימס".

הטור סוקר, בעיניים ליברליות, את ההיערכות לקראת הבחירות בישראל ואת המצב הקשה ברצועת עזה, ומביא ראיונות קצרים עם פוליטיקאים ואנשי רוח משני הצדדים של הסרגל הפוליטי, וכן שיחות עם כמה מתושבי עזה שאינם מתאמצים להסתיר את שנאתם העמוקה לישראל.

"איננו מוכנים לקבל שאימהות ואבות בצד האחר אינם רוצים בשלום. גם הם רוצים שלום ואני מבין שגם אצלם שוררת תחושה של חוסר תקווה, בדיוק כמו אצלנו", אמר הרצוג.

לדברי בעל הטור, הרצוג נהפך מ"חנון חסר תוחלת אלקטורלית" ל"פטריוט הגיוני... שעמל עתה להפגין ברבים את הפלדה שממנה עשוי עמוד השדרה שלו". על רקע הברית של הרצוג עם ציפי לבני, "ישראל בלי ביבי בראשה שוב אינה בגדר פנטזיה", מציין כהן.

"המצב אינו יכול להימשך עוד", אמר הרצוג. "יש דאגה טבועה עמוקות לגבי עתידה ורווחתה של ארצנו. נתניהו מוביל אותנו למבוי סתום, לתהום... אנו המחנה הציוני. הם המחנה הקיצוני".

מהמחנה האחר בחר בעל הטור לראיין את דני דנון, סגן שר-הביטחון לשעבר, שעתה מתמודד מול נתניהו על הנהגת הליכוד. דנון אמר, שחזונו ארוך הטווח לגדה המערבית הוא "להכריז ריבונות על רוב השטח עם כמות מינימלית של פלסטינים". לדבריו, רעיון שתי המדינות "מחוסל, ורוב הישראלים מבינים זאת".

הסופר עמוס עוז, שבעל הטור מתארו כ"מצפונה של ישראל הליברלית, האנטי-משיחית", אמר: "יש תחושה גוברת והולכת של אי נוחות - חברתית, פוליטית, כלכלית. יש תחושה גוברת שישראל נהפכת לגטו מבודד, וזה בדיוק מה שהאבות והאימהות המייסדים שלנו קיוו להותיר מאחוריהם לנצח כאשר הם הקימו את מדינת ישראל".

"אם לא יהיו שתי מדינות, ישראל ובצידה פלסטין, ובקרוב, אזי תהיה מדינה אחת", המשיך עוז. "אם תהיה מדינה אחת, זו תהיה מדינה ערבית. האופציה האחרת היא דיקטטורה ישראלית, קרוב לוודאי דיקטטורה דתית-לאומנית, שתדכא את הפלסטינים ואת מתנגדיה היהודיים".

"אין דבר כזה פשרה מאושרת", הוסיף עוז. "הישראלים והפלסטינים אינם יכולים להיהפך למשפחה אחת מפני שהם לא משפחה כזו והם גם אינם שמחים. יש לפנינו שתי משפחות בלתי מאושרות שחייבות לחלוק בית קטן ולהפוך אותו לשתי דירות קטנות עוד יותר. (הצעד הראשון צריך להיות) חתימה על הסכם שלום בשיניים חשוקות ולאחר מכן להתחיל לעבוד לאט לאט על התפוגגות הדרגתית של הסלמת המתיחות הרגשית".

בעל הטור ראיין גם מחמוד זהאר, ממנהיגי חמאס בעזה, ושמע מפיו זאת: "ישראל תחוסל מפני שהיא גוף זר שאינו שייך לאזור שלנו, או להיסטוריה שלו או לדת שלו... מדוע (היהודים) צריכים לבוא מאתיופיה, או פולין, או אמריקה? ישנם שישה מיליון יהודים בפלסטין. או.קיי. קחו אותם. אמריקה גדולה מאוד. אפשר לפנות שם כמה אזורים בשביל היהודים".