גזית גלוב מוכרת נכס ראשון בישראל ותפתח חדר מידע לקידום מכירת יתרת נכסיה כאן

בשבוע שעבר מכרה החברה הבת, גזית גלוב ישראל, את חלקה (51%) במרכז המסחרי "G בעמק" לידי קבוצת עזריאלי, תמורת 171 מיליון שקל

המרכז המסחרי "G בעמק" / צילום: אתר החברה
המרכז המסחרי "G בעמק" / צילום: אתר החברה

ענקית הנדל"ן המניב הגלובלית גזית גלוב מתקדמת עם מימוש פעילותה בישראל. לאחר שהחברה שבשליטת חיים כצמן ודורי סגל קיבלה החלטה למכור את החברה הבת, גזית גלוב ישראל, היא צפויה לפתוח בקרוב, ככל הנראה בחודש הבא, חדר מידע עבור מתעניינים ברכישה, בהמשך למכרז בינלאומי שיתפרסם במטרה לעניין משקיעים פוטנציאליים מהשוק המקומי וגם מעבר לים.

גזית גלוב ישראל הוקמה ב-2005, וכיום היא מחזיקה עשרה מרכזים מסחריים מניבים ושישה נכסים בפיתוח ברחבי הארץ, תחת המותג קניוני G, בהיקף כולל של כ-280 אלף מ"ר. החברה גם מחזיקה בחמישה נכסים לפיתוח עתידי בבולגריה ומקדוניה בהיקף של כ-300 אלף מ"ר. לפי פרסומים קודמים, לפעילותה של גזית גלוב ישראל בתחום המרכזים המסחריים הוצמד תג מחיר של כ-1 מיליארד שקל.

נכסיה של גזית גלוב ישראל זוכים להערכה בשוק המקומי, וכפי הנראה מספר שחקנים מקומיים בתחום הנדל"ן המניב צפויים להתעניין במכירה. מי שככל הנראה לא יוכלו להשתתף במכרז הן צמד ענקיות הנדל"ן המניב עזריאלי ומליסרון, בשל התנגדותו הצפויה של הממונה על ההגבלים העסקיים.

עדות לשווי הנכסים ניתנה בשבוע שעבר: גזית גלוב עדכנה על מכירת החזקותיה (51%) במרכז המסחרי הפתוח (פאוור סנטר) שבעפולה - G בעמק - לקבוצת עזריאלי, תמורת 171 מיליון שקל (לפני מע"מ). השלמת העסקה תלויה באי-מימוש זכות הסירוב הראשונה שיש לשותפה של גזית גלוב בנכס - קרן ההשקעות בנדל"ן ריט 1, ובקבלת אישור הממונה על ההגבלים העסקיים.

לפי הדיווח, הנכס הנמכר מאכלס כ-70 שוכרים בתפוסה של 92%, והרווח התפעולי הנקי (NOI) השנתי שעזריאלי צופה במקרה שבו יהיה מאוכלס במלואו מוערך בכ-24 מיליון שקל. עוד הוסיפו בעזריאלי, כי בכוונת החברה לממן את הרכישה ממקורותיה העצמיים, או באמצעות מימון בנקאי.

גזית גלוב מחזיקה ב-75% ממניות גזית גלוב ישראל, וביתר המניות מחזיק רונן אשכנזי, המנהל את עסקי החברה הבת. נראה כי לאחר סיום מכירת הנכסים המתוכננת, ייפרד אשכנזי מהשותפות עם כצמן וסגל, בעקבות הקטסטרופה החשבונאית שהתגלתה אשתקד בחברה הציבורית דורי בניה, שמהווה חלק מעסקיה של גזית גלוב ישראל, ולא צפויה להיות חלק מהמכירה המתוכננת של נכסי החברה. בעקבות התוצאות הקשות פינה אשכנזי את מקומו כמנכ"ל קבוצת דורי, החברה האם של דורי בניה.

מה שהחל אשתקד כהודעה מצדה של דורי בניה על "סטייה מהותית באומדני העלויות וההכנסות הצפויות של פרויקטים בביצועה של החברה, לעומת האומדנים שהיו קיימים בידיה", בא לידי ביטוי בהפסד ענק של 327 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2014. הטעויות שבוצעו באומדנים של העלויות וההכנסות של דורי בניה היו רוחביות, ונגעו לפרויקטים רבים.

הפסדי דורי בניה מצטברים לסכום עתק של 423 מיליון שקל תוך שנה וחצי, וגררו אותה לגירעון של 241 מיליון שקל בהון העצמי ולתזרים מזומנים שלילי של 331 מיליון שקל לתשעת החודשים הראשונים של 2014. בתגובה הזרימה גזית גלוב מאות מיליוני שקלים להשקעה בהון החברה.