גרוניס: דיראני לא זכאי להמשיך בתביעת הנזיקין נגד ישראל

נשיא העליון הפורש בפסק דינו האחרון: "דלתות ביהמ"ש היו פתוחות בפני דיראני כל עוד שהה במעצר בישראל... אולם מששוחרר ושב לשורותיו של ארגון טרור ששם לו למטרה להביא להשמדתה של ישראל - משתנה התמונה"

אשר גרוניס / צילום: איל יצהר
אשר גרוניס / צילום: איל יצהר

נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, פרש היום (ה') מכס השיפוט בטקס חגיגי. כמקובל בטקסי פרישה של שופטי עליון, הוקרא בטקס הפרישה פסק הדין האחרון של אשר גורניס כנשיא העליון. פסק הדין עסק בשאלה אם המחבל הלבנוני, מוסטפה דיראני, יוכל לתבוע את מדינת ישראל בנזיקין, למרות שהוא כיום תושב מדינת אויב.

דיראני נחטף לישראל ב-1994, במטרה שישמש קלף מיקוח למשא-ומתן להשבת הנווט החטוף רון ארד. הוא שוחרר והוחזר ללבנון במסגרת עסקת חילופי השבויים ב-2004, שבמסגרתה הוחזרו גופות שלושת חללי צה"ל שנחטפו בהר דב בשנת 2000, ושוחרר החטוף הישראלי אלחנן טננבאום.

בתביעה נדרש בית המשפט העליון להכריע, במסגרת הליך של דיון נוסף בהרכב של 7 שופטים, אם יש להמשיך ולדון בתביעה, על אף שדיראני הוא תושב מדינת אויב הפעיל בשורות ארגון טרור.

בדעת הרוב של הנשיא היוצא אשר גרוניס, הנשיאה הנכנסת מרים נאור והשופטים אליקים רובינשטיין וחנן מלצר, נקבע כי אין לאפשר את תביעתו של דיראני. השופטים סלים ג'ובראן, יורם דנציגר וניל הנדל חלקו על דעת הרוב וסברו כי יש לאפשר את המשך התביעה.

דעת הרוב התבססה על כלל במשפט המקובל, לפיו אין לאפשר תביעה של תושב מדינת אויב בשעת מלחמה, בין היתר כדי למנוע את התעשרותה של מדינת האויב, שתשמש לפגיעה במדינה. כלל זה הורחב בפסק הדין והוחל גם על מלחמות נגד ארגוני טרור.

"דלתות בית המשפט היו פתוחות בפני דיראני כל עוד שהה במעצר בישראל... אולם מששוחרר דיראני ממעצר ושב לשורותיו של ארגון טרור, ששם לו למטרה לפעול נגד המדינה ואף להביא להשמדתה, משתנה התמונה", פסק גרוניס.

לדבריו, "אין לדיראני על מי להלין אלא על עצמו. נפלא בעיניי כיצד יש להתיר לדיראני, בעת שהוא פועל נגד המדינה ומייחל להשמדתה, לעשות שימוש במוסדותיה לצרכיו".