הסיפור על המכסות בחברת החשמל הפך להיות מוזר יותר

המכסות שהעניקו בחברת החשמל וירדו באופן מפתיע - עלו בחזרה ■ יזם: "מילא מכסות שיורדות, אבל מכסות שעולות חזרה בלי שום הסבר?"

חברת החשמל / צילום: איל יצהר
חברת החשמל / צילום: איל יצהר

בשבועות האחרונים, נתוני חברת החשמל על מספר החיבורים של גגות סולאריים עולים ויורדים באופן תמוה וללא הסבר מצד החברה. ביום חמישי בשבוע שעבר דיווחנו ב"גלובס" (וכמו כן דווח במגזין "תשתיות") שלמרות עיצומי העובדים בחברה, שהודיעו כי לא יחברו גגות סולאריים לרשת, השעון באתר החברה מצביע על כך שדווקא נעשו חיבורים ומספר הקילוואטים שבהמתנה ירד. מספר ימים לאחר מכן, אחרי אותו דיווח, המספר שוב עלה במאות קילוואטים.

במטרה לעודד הפקת חשמל ממתקנים סולאריים ביתיים אישרה רשות החשמל במרץ 2013 מכסת ייצור בהיקף 10 מגוואט עבור בעלי בתים שיתקינו על הגג מערכת סולארית בהספק של עד 15 קילוואט. ההסדרה מבטיחה לכל בעל מתקן שיצליח להיכנס למכסה כי חברת החשמל תחבר אותו לרשת החשמל ותרכוש ממנו עודפי חשמל במחיר של 63 אגורות לקוט"ש, צמוד למדד במשך 20 שנה.

בשבועות האחרונים נקטו עובדי חברת החשמל בעיצומים, שבמסגרתם לא תיקנו תקלות ובין היתר גם לא העניקו את האישורים לחיבור אותן מערכות סולאריות ביתיות של עד 15 קילוואט. לכן, תמהו יזמים רבים, כיצד ייתכן שבכל זאת שעון חברת החשמל, המראה בכל יום כמה גגות חוברו, מראה שדווקא ניתנו אישורים להתקנת המערכות. לפי אותו שעון, בעת העיצומים, ירד מספר המכסות ב-756 קילוואט, כלומר חוברו כ-50 מערכות סולאריות.

"פניתי עם הנתון הזה לגורם בכיר בחברת החשמל ורציתי להבין איך יורדות המכסות בזמן שהעובדים מצהירים כי הם אינם מוכנים לחבר גגות. הוא נבהל וניתק לי בפנים", אמר בזמנו דני דנן, יזם המחכה לאישור החיבור מחברת החשמל.

עוד אמר דנן כי "בכל יום בשבוע ירדו המכסות בכמה עשרות קילוואטים, ולאור שאלות היזמים, באופן תמוה לא התעדכן השעון. אני מריח פה משהו חשוד. האם יש מישהו בחברת החשמל שמקבל כסף על חיבור חלק מהיזמים? זה משהו שצריך לבדוק אותו".

לאחר פרסום הידיעה עלו באופן מפתיע לא פחות המכסות במאות קילוואטים. "לא שמעתי מימיי על מכסות שעולות בצורה כזאת", אומר יזם המעדיף שלא לחשוף את שמו. "מילא מכסות שיורדות, אבל מכסות שעולות חזרה בלי שום הסבר?".

על הירידה והעלייה במכסות הגיבה חברת החשמל כך: "מזה כחודש אין חברת החשמל מפרסמת את כמות המכסות באתר האינטרנט של החברה. הנתונים שהגעתם אליהם הינם מתוך נתיב ישן ועל כן מציגים את כל התהליך הגולמי, דבר שאינו תקין ואינו משקף את הנתונים הנכונים.

"לגופו של עניין, השינויים במכסות נובעים כתוצאה מביטולים של הזמנות, שנפתחו אך לא קודמו על-ידי המזמינים, דהיינו, לא הגיעו לכדי מיצוי. בנוסף, וכפי שהסברנו, נשמרו מכסות עבור מחלקים היסטוריים, שמאשרים מתקנים לצרכנים בשטח החלוקה שלהם, על-פי הוראות אמות המידה בנושא, שקבעה רשות החשמל. כל אלו מביאים לתנודתיות בנתונים לגבי יתרות המכסה.

"נבקש לציין, כי לקראת סיום המכסה למתקנים הביתיים, אנו מנהלים את הטיפול בהזמנות לפי תור ארצי בשיטת כל הקודם זוכה ובאופן שוויוני. בשבוע האחרון לא חוברו מתקנים, בשל העיצומים הננקטים ע"י ארגון העובדים".